Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

KETTER JEZUS CHRYSTUS A KOBIETY OPRAWA UNIKAT 1948

16-01-2012, 18:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022667
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 22   
Koniec: 13-01-2012 20:20:42

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
CHRYSTUS A KOBIETY



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -


ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -



KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -

DR TEOLOGII PIOTR KETTER
Profesor Seminarium Duchownego w Trewirze
CHRYSTUS a KOBIETY
WARSZAWA 1948
WYDAWNICTWO KSIĘŻY JEZUITÓW




SPIS RZECZY

Przedmowa ............ 5
Słowo wstępne do drugiego wydania..... 7
Wstęp............... 9
CZĘŚĆ I Stanowisko kobiety przed Chrystusem
1. Stanowisko kobiety pogańskiej......19
2. Stanowisko kobiety w judaizmie . ... . . . 54
CZĘSC II Czym Chrystus obdarował kobietę i jakie zlecił jej zadania?
Rozdział I Dary Zbawiciela i wymagania obyczajowe ogólne
Uznanie osobowości człowieczeństwa kobiety, przyznanie
jej pełnych praw człowieka.......75
Porządek miłości we wzajemnym stosunku obu płci . . 96
Rozdział II
Chrystusowe dary ślubne i zasady życia dla kobiet
zamężnych......115
Jedność małżeńska.........: - 118
Czystość pożycia małżeńskiego........ 125
Nierozerwalność węzła małżeńskiego...... 132
Świętość sakramentu małżeństwa......, . 150
Uczczenie i ochrona macierzyństwa...... 162
Rozdział III Królewski dar Chrystusa dla dziewic
Ślubny wieniec dziewictwa Bogu poświęconego . . . 179
Rozdział IV Boski dar — Eucharystia
Chrystus Eucharystyczny a kobieta...... 208
CZĘŚĆ III Poszczególne postacie kobiet w życiu Jezusa
Rozdział I Jezus i Matka Jego
„Ulubiona przez Jahwe"......... 229
Ancilla Domini............ 234
Bogiem obciążona ........... 242
Oblubienica Józefa............ 250
Pierwsza uroczystość Bożego Narodzenia .... 252
Ofiarowanie............. 256
„Znaleźli dziecię z Maryją, Matką Jego"..... 262
Ucieczka do Egiptu........... 264
Powrót do rodzinnego miasta........ 267
„Cóż jest, żeście mnie szukali?"....... 268
Pierwszy cud . ........ 273
„Kto jest Matką moją?"......... 276
Stabat Mater............ 281
Regina caeli............ 287
Rozdział II Kobiety w historii dziecięctwa Jezusowego
Kobiety w genealogii Zbawiciela....... 292
Elżbieta .............298
Anna prorokini ............ 302
Matki betlejemskie ............ 306
R o z d z i ał III Udział kobiet w publicznym życiu Pana Jezusa
1. Uczennice......... . . . 311
Związek kobiet galilejskich . . . . . . . . 312
Marta i Maria z Betanii......... 317
Nienazwana............. 334
Siostry Jezusowe........... 338
Matki z maleńkimi dziećmi przychodzą do Jezusa . . 341
Matka dwóch apostołów......... 347
2, Grzesznice............ 351
Samarytanka u studni Jakubowej....... 352
Wielka grzesznica........... 362
Kobieta wiarołomna.......... 363
Dwie nienawrócone.......... 373
Cudowne uzdrowienie kobiet i cuda dla nich dokonane . 375
Uzdrowienie świekry Piotrowej....... 376
„Nie płacz!"............ 373
Córeczka Jaira............ 381
Chora, której żaden lekarz nie mógł uzdrowić . . . 385
O niewiasto! wielka jest wiara twoja...... 389
Pochylona od lat osiemnastu...... . . . 394
Rozdział IV
Kobiety w mowach i przypowieściach Jezusowych . 397
Niewiasta miesi ciasto na chleb . . . . . . - 393
Zgubiona drachma........... 400
Przypowieść o dziaeięciu pannach....... 402
Wdowa i sędzia ............ 405
Grosz wdowi...........- 408
Małżonka siedmiu braci . i........ 412
Kobiety upadłe a królestwo Boże....... 415
Królowa południa........... 417
Wdowa z Sarepty........... 420
Dwie niewiasty przy młynku........ 422
Ciężka godzina niewiasty......... 424
Rozdział V
Kobiety w historii męki i zmartwychwstania Jezusa . 428
Odźwierna w pałacu Annasza i Kaifasza..... 428
Małżonka Piłata........"... 431
Płaczące córki jerozolimskie........ 434
Weronika.............. 438
Niewiasty podają Jezusowi wino z mirrą..... 440
Wierni na Golgocie.......... 442
Grób pusty............. 446
Magdalena i Zmartwychwstały....... 451
CZĘŚĆ IV
Kobieta w służbie królestwa Chrystusowego za czasów
apostolskich...... 459
1. Apostolstwo przykładu........ 46,3
2. Królewskie kapłaństwo miłości...... 468
3. Diakonat pomocy misyjnej........ 477
Zakończenie........ 439
Uwagi..........i ... 491
Skorowidz autorów.......... 506
Skorowidz nazw geograficznych....... 508
Skorowidz rzeczowy oraz imion własnych..... 510






PRZEDMOWA

Książka ta nie jest jedynie wytworem, czysto naukowych studiów. Powstała z długoletniego doświadczenia, zaczerpniętego przez współpracę w większych związkach kobiecych i drobnych zrzeszeniach, w centrach katechizacji, wreszcie z przemówień okolicznościowych. Uczestniczki pochodziły z najrozmaitszych sfer społeczeństwa; były między nimi osoby o wykształceniu uniwersyteckim, niewiasty stanu średniego a nawet proste robotnice. A przy tym i różnice wieku bywały ogromne; miewałem słuchaczki w najburzłiwszych latach młodości, rwące się do życia, i kobiety dojrzale o jasnych poglądach, ustalonym sądzie i wołi wyrobionej. U wszystkich widziałem pragnienie poznania Chrystusa - u jednych nieśmiałe, u innych gwałtowne, niepohamowane ~ takie samo, z jakim zwrócili się niegdyś Grecy do Filipa apostoła na dziedzińcu okalającym świątynię Jerozolimską: Panie! chcemy Jezusa zobaczyć! (J 12, 21). Autor nie byłby chyba egzegetą, a w dodatku kapłanem, gdyby potrafił odmówić tego rodzaju pragnieniom, takiemu poszukiwaniu świata, a zagrzebał się jedynie w studiach teoretycznych. Praca ta dała mu wiele zadowolenia wewnętrznego i budziła chęć do coraz to głębszych studiów naukowych w tej dziedzinie. Jeżeli bowiem teolog nie ożywi obrazu Chrystusa, który zyskał przez poważne badania źródeł i odnośnej literatury fachowej, i nie postawi za wzór i drogowskaz, to dla niego także pozostanie Chrystus martwym, jak zasuszony kwiat w zielniku. W czasach tak brzemiennych złem, w przede dniu reformacji, odtworzył Mateusz Griinewald w ołtarzu kościoła w Isen-
heim obraz Chrystusa ukrzyżowanego. Obok ucznia umiłowanego i obu niewiast, umieścił również pod krzyżem św. Jana Chrzciciela. Końcem palca wskazuje Przeslaniec widzom na Ukrzyżowanego, jako jedynego Zbawcą ludzkości. A ponad wzniesioną ręką widnieje napis: Illum oportet crescere, me autem minui — On ma róść, a ja się umniejszać (J 3, 30). Podobnie i dzisiaj, najlepszym, rozwiązaniem kwestii kobiecej będzie: ukazać Chrystusa kobietom i dopomóc im znaleźć drogę do lepszego zrozumienia Jego etycznych wymagań. I to właściwy cel niniejszej książki.
Ale również i tak bardzo zapracowanym nieraz duszpasterzom i katechetom, kierownikom stowarzyszeń kobiecych i ich wiernym współpracownicom pragnie autor podać pomocną dłoń. Sądz% że znajdą tu wiele materiału potrzebnego tak do pracy duszpasterskiej i katechizacji, jak do rekolekcyj i dni skupienia, a przede wszystkim do pracy w związkach kobiecych. Uwzględniłem to tak w pierwszej części, przy historycznych dowodach o położeniu kobiety przed Chrystusem jak i w dalszych obszerniejszych wywodach o darach Chrystusowych i za-darniach kobiety w części drugiej, przy odtworzeniu poszczególnych postaci w części trzeciej, wreszcie w krótkim poglądzie na rolę kobiety w służbie Królestwa Chrystusowego za czasów apostolskich. Okazała się niejednokrotnie potrzeba rzucenia pomostów między przeszłością a teraźniejszością, wglądnięcia w czasy obecne w świetle życia i nauki Jezusowej.
Książka ta pragnie być palcem wskazującym na Chrystusa.
Serdeczne wyrazy podziękowania składam panom: generalnemu Prezesowi Herm. Klensowi w Diisseldorfie, Kanonikowi kapituły H. Surmannowi w Monasterze, wreszcie pannie Elżbiecie Steingass w Kolonii.
TREW1R, w dzień święta Nawiedzenia 1933.
AUTOR
SŁOWO WSTĘPNE DO DRUGIEGO WYDANIA
Pierwsze wydanie niniejszego dzieła spotkało się z ogromnie życzliwym przyjęciem. Wkrótce ukaże się tłumaczenie angielskie — hiszpańskie jest również już w opracowaniu. Przy opracowaniu drugiego wydania uwzględniłem, o ile to było możliwe, uwagi i życzenia, uzupełniając niektóre miejsca cytatami i objaśnieniami zaczerpniętymi z najnowszej literatury. Starałem, się również zaspokoić słuszne żądania obszerniejszych szczegółów, dotyczących pogańskich Germanów. Musiałem się jednak ograniczyć do rzeczy istotnych, by nie powiększyć nadmiernie książki. Dla tego samego powodu wiele objaśnień podanych jest drobnym drukiem. Na życzenie wielu dodałem osobny rozdział o szczególnym znaczeniu Boskiego daru Eucharystycznego dla duszy kobiecej. Oby książka ta z pomocą łaski Bożej ukazała wielu Chrystusa!

TREWIR, Zielone Świątki 1935.
AUTOR





WSTĘP

W wzmaganiu się duchów o Chrystusa powtarza się dzisiaj to samo, co zaszło niegdyś przed wiekami w synagodze w Ka-farnaum. Przez czas jakiś garną się tłumy do wielkiego cudotwórcy, bo karmi je chlebem i zostają nasycone bez żadnego wysiłku ze swej strony. Gdy jednak Chrystus nie liczy się z ich przesądami i zapatrywaniami, z ich czysto ziemskim punktem widzenia, gdy domaga się pokornej wiary w całokształt swojej nauki i ochotnego posłuszeństwa dla wszystkich praw moralnych, wówczas mowa Jegio wydaje się zbyt twarda a dotychczasowi wielbiciele oglądają się za innymi nauczycielami. Narzędziami wykonawczymi odnowienia świata w duchu Chrystusowym, nie będą nigdy liczne rzesze rozentuzjazmowane i wołające Hosanna w Palmową Niedzielę, ale garstka wiernych skupiona u stóp krzyża w Wielki Piątek. Hasłem wrogów Chrystusowych odwieczne: Nie chcemy, aby ten królował nad nami (Łk 19, 14). Strać tego a wypuść nam Barabasza (Łk 23, 18). Do niedawna przeciwnicy Chrystusowi starali się zwalczać i podkopywać wiarogodność Ewangelii, jako historycznego źródła życiorysu Chrystusowego, pozornie naukowymi dowodami. Usiłowali rzeczywisty obraz Chrystusa historycznego zamienić w wyobrażenie postaci czysto legendarnej, w wytwór pobożnych marzeń, a na miejsce Boga z Boga prawdziwego, Światłości z światłości postawić wyidealizowaną marę ludzkiej fantazji. Dzisiaj obrali inną taktykę, starają się wyszydzić Chrystusa, zeszpecić i zatrzeć Jego Oblicze za pomocą oszczerstw, zamienić je w karykaturę. A nic tak skutecznie nie wiedzie do zaguby, jak śmieszność.
Otóż eto walki z nowoczesnym Goliatem, który wstępuje w szranki z bronią szyderstwa i niecnego oszczerstwa, nie należy stawać w ciężkiej zbroi Saula —- wystarczy proca i kij pasterski Dawida. Chrystusa należy zbliżyć niejako ćto serc i umysłów ludzkich, uprzystępnić Go, ukazać w Jego Bosko-ludzkiej istocie, jako wzór i przykład — z całą Jego prostotą, serdecznym obejściem z ludźmi, w rzeczywistej Jego postaci, tak bardzo pociągającej, że urokowi temu oprzeć się nie podobna. Chrystus nie jest pojęciem abstrakcyjnym, ale osobą rzeczywistą, bliską, najbliższą — nieledwie dotykalną. A to zaznajomienie się z Chrystusem należy oprzeć na historycznej podstawie źródeł ewangelicznych. Wówczas okaże się rychło, że karykatura podawana przez „bezbożnych" jest złośliwym fałszerstwem, a szyderstwa i oszczerstwa chybią celu.
Obraz Chrystusa odtworzony w wielu budujących książkach 19 i 20 stulecia, upodabniał Go niestety do wielu słodkich i miłych, ale bezsilnych i zniekształconych przez nieumiejętnych artystów wizerunków Zbawiciela, które spotykamy tak często na ścianach mieszkań, na licznych ilustracjach książek nabożnych a nawet na wielu ołtarzach i malowidłach kościołów i kaplic. Taki Chrystus nie mógł być dostatecznym źródłem i motorem siły dla ludzi zdrowo i trzeźwio myślących. Odczuciu tej niedostateczności dał wyraz Wilhelm Polenz w mocnych a jednak słusznych słowach:
„Nie, Panie!
Takim nie byłeś przenigdy!
Przenigdy!
O nie!
Ta piękna głowa maska
O mleczno białej cerze,
Bezmyślnych oczach.
Wiśniowej barwy ustach,
Miękka, słodko tkliwa -
Nie jest twojej postaci
Odbiciem,
Przenigdy!"
Kobiety są wprawdzie obdarzone z natury pewnym delikatnym poczuciem, które pozwala im odróżnić prawdę od fałszu, kwiat żywy od sztucznego, klejnot wartościowy od imita-
cji, namiastkę od rzeczy prawdziwej, ale mimfo to, błędne wyobrażenie Chrystusa wywarło bardzo niekorzystny wpływ na religijność wielu kobiet żyjących tak w klasztorach, jak i wśród świata. To co uboczne, drugorzędne, zagrażało temu co istotne, spychało je na dalszy plan. Pobożność szerokich mas nie wzorowała się na Ewangelii.
Aby uzdrowić ludzkość i „odnowić wszystko w Chrystusie", wysunął papież Pius X Eucharystię na pierwsze miejsce życia religijnego. Dekretem o częstej Komunii św. zalecił wszystkim wiernym Ciało i Krew Słowa Wcielonego na codzienny pokarm dusz. Następca jego Benedykt XV w encyklice Spi-ritum Paraclitum z 15 września 1920 wezwał wszystkich biskupów świata, by polecali ogółowi wiernych codzienne czytanie i rozważanie Pisma św. Nowego Testamentu, dla zapoznania się w ten sposób z natchnionym słowem Bożym i wprowadzenia tego ducha w ciało i krew swoją, przemieniając się w Chrystusa. Eucharystia i Pismo św. są według pięknych słów Naśladowania Chrystusa (ks. IV, 11) wierzącej duszy tak potrzebne, jak pokarm i światło. Pius XI ustanawiając święto Chrystusa Króla proklamował ponownie panowanie Chrystusa i przypomniał światu, że życie religijne powinno opierać się na Chrystusie, z Chrystusa czerpać siłę i do Niego dążyć.
Ruch liturgiczny, połączony z silnym nawrotem do czytania i rozważania Nowego Testamentu, pociągnął przede wszystkim młodzież do źródeł Objawienia a zarazem do zaznajomienia się z osobą Chrystusa na podstawie historii Jego życia zawartej w Ewangelii. Zdrój żywej wody, wytryskającej ze źródeł Zba-wicielowych oczyścił smak i odebrał ochotę zaspakajania pragnienia w mętnych i zabagnionych sadzawkach. Ten zapał dla osoby Chrystusa Pana i pawiowego „życia w Chrystusie Jezusie" należy wyzyskać, aby nie pozostał bez trwałych skutków, albo też nie był jedynie przejściową modą, ale ukształtował rzeczywiście życie wewnętrzne na wzór Chrystusowy. Przez świadomą celu, jasno wytkniętą pracę, trzeba nam pogłębiać znajomość Boga-człowieka w duszach ludzkich. A inna musi być ta praca wśród mężczyzn, inna wśród kobiet. Dotych-
czasowe zrzeszenia mężczyzn i katolickiej młodzieży męskiej wykazują bardzo pomyślne wyniki. Znakomite wskazówki pod tym względem znajdziemy w dziele A. Stonnera: Bibelle-sung mit der Katholischen Jugend (2. Aufl. Paderborn 1935).
Książka „Chrystus a kobiety" obejmuje tylko pewien odcinek życia Jezusowego. Ale nie znaczy to bynajmniej, aby mimo to ten „odcinek" nie był całkowitym Chrystusem, nie przedstawiał całej, niepodzielnej osoby Boga-człowieka. Chrystus jest tylko jeden i nie może być inny dla duszy kobiecej, niż dla duszy męskiej. Świadczyłoby to o duchu rozterki, za który Paweł upomina Koryntian pisząc: Czyż podzielony jest Chrystus? (1 Kor 1, 13).
Przykład Jezusa za czasów pobytu Jego na ziemi i zbawcza Jego działalność ma szczególnie doniosłe znaczenie dla duszy kobiecej. Skoro miłość jest najsilniejszą sprężyną życia i działania kobiety, a potrzebą jej natury jest, w daleko wyższym stopniu niż u mężczyzny, pragnienie oddania się i uszczęśliwiania drugich — oddania się, aż do zupełnego zapomnienia o sobie, zwłaszcza w macierzyństwie — to każda religijnie usposobiona kobieta odczuje żywo słowa: Jezus umiłowawszy swoich, którzy byli na świecie, umiłował ich aż do końca (J 13, 1). Poruszą one niewątpliwie najtkliwsze struny jej duszy, znajdą echo i odzew.
Kobieta z natury swej pragnie być pośredniczką, łagodzić przeciwieństwa, leczyć rany, stąd słowa Jezusowe: Syn człowieczy, nie przyszdł gubić dusze, ałe je zbawiać (Lk 9, 56) staną się gwiazdą przewodnią jej życia. Praca cicha dla dobra drugich, poświęcenie bez rozgłosu, trud i cierpienie zniesione bez skargi -— oto zalety odpowiadające naturalnym jej właściwościom i skłonnościom. A czyż nie są spełnieniem jej pragnień proroctwa Izajasza o Mesjaszu? Wszakże z urodzenia jest pielęgniarką, opiekunką: Me będzie wolał, ani będzie miał względu na osobą, ani będzie slyszan głos jego na ulicy. Trzciny nadłamanej nie skruszy, ani łnu kurzącego się nie zagasi (Iz 42, 2—3). W Jezusowym programie życiowym znajdzie każda ko-
bieta dążąca do doskonałości nakreśloną drogę życia: Syn człowieczy nie przyszedł, aby mu służono, ałe aby służyć (Mr 10, 45). Do stóp Chrystusowych chyli się dusza kobieca z całą gotowością. Odczuwa i uznaje, że nikt, tak jak Chrystus, nie zrozumiał jej duszy i nie oddał jej pełnej sprawiedliwości. Ale ta poznanie i uznanie domaga się oczyszczenia i pogłębienia. Niejedna kobieta, gdy weźmie Ewangelię do ręki, znajdzie się w tym samym położeniu, co owa Samarytanka z miasta Sy-char. Przychodzi z dzbankiem do studni, aby zaczerpnąć wody zwyczajnej. Jej pojęcia o Mesjaszu są niejasne, zatarte. Ale spotyka u tej studni znakomitego znawcę duszy. A on „mówi jej wszystko, cokolwiek uczyniła" i oczyszcza jej mesjańskie oczekiwania z naleciałości przyziemnych. Woda zaś, którą jej daje, staje się źródłem tryskającym ku żywotowi wiecznemu (J 4, 14). Wielka przemiana dokonywa się w jej duszy, w miarę jak poznaje coraz lepiej Jezusa przez czytanie i rozważanie Ewangelii i otwiera duszę na działanie łaski i jej wymagania. Ciasna dotąd pobożność coraz szersze obejmuje horyzonty. Opada to, co ją przygnębiało i pozbawiało radości życia. Znajduje odpowiedź na wiele dręczących wątpliwości. Drogę żywota znalazła w Chrystusie. Zdobyła mądrość życiową, tak wychwalaną przez światłego Mędrca:
I zabieży mu, jako czcigodna matka, i jako żona panną pojęta, przyjmie go. Nakarmi go chłebem żywota i zrozumienia, a wodą mądrości zbawiennej napoi go. I umocni się w nim, i nie pochyli się, i zatrzyma go, i nie zawstydzi się.
(Ekli 15, 2—4).





SKOROWIDZ AUTORÓW

Artemidor z Efezu 22, 179. Arystofanes 23. Arystoteles 23, 30. Asai Ben (Ben Etsai) 67. Augustyn św. 100, 102, 119, 122, 185, 199, 282, 310, 337, 368.
Berdiajew M. 187. Bergmann Ern. 232. Bernard św. 206, 290. Bird. Iz. 124. Birt. T. 26. Bornhhaiiser K. 234.
Chryzostom Jan św. patrz
św. Jan Chryzostom. Cycero 375. Claudel Paweł 469. Coudenhove I. F. 189
Daniel 89. Dante 290. Demostenes 26. Dostojewski 490.
Eleazar Rabbi 85. Epiktet 38, 39. Eurypides 24, 57, 69.
Filon Aleksandr. 70—71. Flawiusz Józef 59, 69, 306. v. le Fort Gertr. 99, 113, 114, 170, 221.
Gfrorer Aug. Fr. 206. Gnauck-Kiihne E. 102.
v. Harnack A. 227.
Hegesippus 339.
Helwidiusz 338.
Hieronim św. 51, 189, 338, 479.
v. Hildebrand Ditr. 183.
Hildebrand 46.
Horacy 34.
Homer 21, 25.
Jan Chryzostom św. 98, 295,
468, 485, 487, 490. Jungnickel Maks. 234. Justyn męcz. 60. Juvenalis 36, 37, 40.
Katul 195. Key Ellen 186. Kierkegaard 189. Klemens Aleksandr. 376. Konfucjusz 53. Kornutus 38.
Lagrange 408. Libanios 490. Leipoldt 424. Lortaing Jan 233. Lucjan 24.
Ludendorff M. 489, 490. Luter M. 122, 160, 161, 162, 232, 244, 427, 440.
de Maistre 301. Matzka Anna L. 99. Menander 23. Metody z Olimpu 195. Meyer L. Em. 108. Mili J. S. 227. Musonius 38. Muzeinos 32.
Nestorianie 233. Nietzsche 93, 202.
Orygenes 483.
Platon 23, 26, 28, 29, 30. 42. Plutarch 26, 27, 41, 42, 166. Polenz Wilh. 10. Propercjusz 34.
Reinhard J. Sorge 301.
Rials 47.
Rousseau J. J. 343.
Schaumann R. 113. Schiller 19, 40, 106.
Schopenhauer 93, 120. Seneka 35, 37—39, 42. Sofokles 31. Sokrates 24, 31—32. Stilponus z Mag. 39, 57. Stobajos 32. Stonner A. 12. Suzo Henryk bł. 230. Suetonius 35.
Tacyt 35, 43, 45—47. Teresa z Awili św. 202. Tertulian 35, 37, 214. Tomasz z Akwinu św. 90, 119,
241, 323. Tucydydes 31.
Vinet Aleks. 469.
Wagner Rysz. 206. Weber Fr. W. 40. Werfel Franc. 344. Wust Paweł 101.
SKOROWIDZ NAZW GEOGRAFICZNYCH
Ain Karin 249. Aleksandria 51. Arabowie 56, 62, 69, 275. Ateny 21. Azja Mniejsza 466, 488.
Beduini 401, 423.
Benares 93.
Berea 93.
Betania 84, 281, 317—334, 347.
Betlejem 252—255, 258, 262—
263, 265, 285, 294, 306, 303,
309.
Cedronu dolina 288.
Celtowie 50.
Cezarea Filipowa 328, 389, 432.
Efez 287, 305, 465, 481 484.
Efra 236.
Efrem 331.
Egipt, Egipcjanie 25, 51—52,
71, 231, 244, 253, 258, 263-
269.
Emaus 89, 449. Etiopczycy 431. Ezdrelonu równina 243.
Fellachowie 278, 401
Fenicjanie 390.
Filippi miasto 467, 487.
Galatowie (galijcz.) 50, 76. Galilea 173, 243, 263, 281, 312,
332, 362, 373, 377, 390, 418,
420, 450.
Gangit rzeka 466. Garazim góra 358. Genezaret jezioro 277, 340, 347,
376, 451.
Gerazenowie 382. Germanie 35, 43—48. Getsemani 288. Golgota 281—283, 289, 351,
440—446. Grecja 19—22, 25, 26, 29—33,
35, 60, 71, 92, 94. Grecy 23—33, 265, 431, 440.
Hebronu dolina 353. Heliopolis patrz On miasto. Hellada 33, 78. Hellenowie 49. Hinnomu dol. 258. Jerozolima 21 i nast. Jerycho 267, 293, 308, 318, 331,
348, 351. Joppa 472—473. Jordan 245, 273. Jordania 423. Judea 18, 193, 250, 263, 267,
270, 294, 326, 373, 433.
Kafarnaum 88, 210, 211, 277,
280, 283, 328, 340, 362, 376, 377, 379, 381, 382, 389, 420, 421, 451.
Kair 265.
Kana galil. 215, 273, 276, 278,
281, 324, 340, 391. Kenchry 483.
Korynt, Koryntianie 467—468, 470, 483, 484.
Lourdes 285.
Madras 489. Mała Armenia 375. Mała Azja 49, 324. Mały Hermon 378. Materije wioska 265. Moab 294.
Nablus miasto 352. Nain, Naim 379—380. Nazaret 175 i nast. Nikanora brama 275. Nil 38, 237, 265. Niniwa, Niniwici 418—421. Norwegowie 48.
Oliwna góra 318, 364, 368, 402 Oliwny ogród 288, 429—430
437, 441. On miasto 265. Ormianki 265.
Palestyna 262, 267, 283, 401. Partowie 66. Perea 323, 405. Pergamum 50. Pireneje 375.
Rzym 20, 25, 32, 33, 35, 43, 71,
78, 94, 270, 438, 484--485. Rzymianie 33, 40, 43, 440.
Samaria 243,437.
Samarytanie 318, 352, 357, 358,
359.
Sarepta 420—422. Sichem 352. Siło 55, 62. Sodoma 422. Sparta 27. Spartanie 29, 91. Śródziemne morze 51. Sychar miasto 353. Sydon 390, 421. Syro-Fenicja 391.
Tabor góra 243, 378. Tajget 29. Teby, Tebanie 29. Tesalonika 467. Troada 466. Tyberiada 376, 451. Tyatyra 481.
Zajordania 136, 326.





SKOROWIDZ RZECZOWY I IMION WŁASNYCH

Abel 201.
Abraham 60, 86, 122, 123, 237, 248, 278, 292, 296, 325, 340, 399.
Achab 374.
Achilles p. Patroklesie.
Adam 33, 90, 99, 155, 229.
Adonis 254.
Adrian ces. 254.
Aelred błog. 127.
Afrodyta 21, 26.
Afrodyta Anadyomene 24.
Agapy 477.
Agnieszka św. 200.
Agryppa br. Heroda 375.
Ahaswer 244.
Akcja Katolicka 322.
Akcja charytatywna i społeczna 322.
Akiba Rabbi 137.
Akwila z Kor. 484.
Alcesta 26.
Alcybiades 32.
Alfeusz-Kleofas 339.
Alis 51—52.
Amfortas 214.
Amor 26, 85, 121.
Ananiasz 472.
Andromacha 21.
Aniołowie 214, 220, 236, 244, 252, 448—451, 452, 453.
Anioł Pański 242.
Anna, matka Samuela 55. Anna św. Joachimowa 235, 243, Anna prorokini 50, 259, 302-
306.
Andrzej 247, 376—378. Andrzej i Jan 273. Annasz 428—429. Antonin św. 162. Antygona 31, 64, 78, 428. Antigonus 66 . Apelles 24. Apollo 50. Apollo Aleks. 484. Apostola apostolorum 456. Apostolska Konstytucja 477 Apostolstwo charyzmatyczne
316. Apostolstwo przykładu 463—
468.
Aramejski tekst Ew. 36. Archelaus, syn Heroda 263,
267, 270.
Archelaus z Kapadocji 66. Argos 31. Aristobul 373. Aristobul z Chalkis 375. Aristobul (i Hirkan) 305. Aspazja 31. Atena Partenos 22. Atretus 374. Attalus I 50.
Barabasz 432.
Bazileus 21.
Benedykt XV 11, 284.
Benedykta św. reguła 287.
Benoni-Beniamin 308.
Beowulf 46.
Bertrand Eug. 398.
Beruria 62, 67.
Berus 52.
Betel (i Rama) 64.
Betsabea 293—294.
Bezbożnictwo 113.
Bezdzietność u Żydów 299.
Bezpłodność 27, 60, 141, 163,
170, 171, 220, 300. Bezżeństwo 319. Bezżeństwo przymusowe 182,
183, 186, 187. Błogosławiony stan 220, 239,
250, 301. Bohaterskie kobiety Izraela
64—65.
Błogosławiony stan Maryi 253. Bonaerges, synowie gromu 348. Booz 293, 412. Boże Ciało 212, 213. Boże Narodzenie pierwsze
252—255. Budda 52—53.
Celibat 184, 185, 191, 207, 280.
Cezar 433.
Charytatywna praca kobiet
223, 473—477. Chleb Eucharystyczny 218-
220, 223.
Chloe z Koryntu 467. Chrystianizm bierny 405. Chrystus w Eucharystii 208,
-223.
Chrystus Król 397. Chrystus na Olimpie 75—76. Chrzest krwi 310. Chusta św. Weroniki 438—
439.
Chuza 313.
Cis 340.
„Ciotki" w rodzinie 192.
Córki jerozolimskie 281, 434,
-439, 443. Credo 230. Cudowne uzdrowienie 375—
396. Cudzołóstwo 122, 128, 134-
135, 140—143, 147. Czasów dopełnienie 235, 419. Cześć kobiety: u Germanów 48. u Galatów 49—50. u Egipcjan 51. w nauce Chrystusa 78, 86,
110, 311, 397. u Żydów 238.
Człowieczeństwo kobiety 75,
-96, 97, 120, 121, 147, 195.
Człowieczeństwa godność 195,
235, 358.
Czwarte przykazanie 173. Czystość fizjologiczna 182—
185. Czystość małżeńska 125—132,
150, 171, 206. Czystość myśli 127—131. Czystość stanowa 218.
Dawid 63, 122—123, 207, 237,
294, 296, 374. Dawidowa brama 379. Dawidowy dom 235. Dawidowy ród 258. Dawidowe miasto 309. Debora 64, 71. Debora (i Hulda) prorokinie
55, 303. Demetrius 40. Diakonisy 477—489. Dina 353. Diotima 26.
Dom Szymona Trędowatego
318.
Dorkas p. Tabita Dormitio bazylika 287. Drachma zgubiona 400—402. Duch Chrystusowy w rodzinie 464. Duch Judaszowy u kobiet
334.
Ducha prymat 83. Duszpasterstwo indywidualne
355.
Diirer 281. Dzieci porzucanie
(ucieczka przed dzieckiem)
29, 36, 306. Dzieci w sztuce 342. Dziecka Stulecie 169. Dziećmi handel 306. Dziecięcej duszy poszanowanie
343—345. Dziecięctwo Boże 87, 100, 115,
130, 131, 187, 211, 215, 219,
261, 289, 312, 343, 392. Dziewictwo 85, 99, 160, 179—
207, 208, 218, 280, 319, 338,
470—472. Dziewictwo Niepokalanej 120,
215, 228—233, 237—240. Dziewictwo św. Józefa 338.
Edda (islandzka) 46.
Eleazar bibl. 64, 340.
Eleazar rabbi 138.
Eliasz 374, 421.
Eliezer rabbi 67.
Elizeusz 380, 421.
Elkan 123.
Elżbieta św. 239, 243—246, 249, 251—253, 255, 260, 298. -302.
Elżbieta św. Turyngska (i Ludwik) 188—189.
Emancypacja kobiet 92, 101.
Emancypacja w Koryncie 315.
Enneasz 472.
Eros 26, 27, 126.
Erotyzm 21, 38.
Esseńczycy 126, 188.
Es-ów pogląd na kobiety 70.
Estera 64, 71, 244.
Etos 126.
Euadna 34.
Eunice (i Loida) 465
Eurydyka 41.
Eucharystyczne kongresy 212.
Euzebiusz z Cezarei 389.
Ewangelia apokr. Jakuba 338.
Ewangelia Nikodema 438.
Ewangelickie wyznanie 161.
Ex operę operato 153.
Fanuel 302.
Fares 295.
Faryzeizm 129, 167, 173.
Faryzeusze 67, 81, 86, 116, 136,
139, 140, 144, 174, 181, 278,
323, 324, 336, 342, 363, 368,
417, 419, 423, 447. Faryzeusze o kobiecie 66, 67—
69.
Feba diakonisa 478, 483. Felix cupla 229. Fiat 218, 221, 240, 246, 325. Filemon 310. Filip apost. 273. Filip diakon 273. Filip syn Heroda Wiel. 373. Filip tetrarcha 375. Filomena gnost. 481. Filozofia w Grecji 22—32. Filozofia w Rzymie, stoicka
38—40.
Flamen Dialis 33. Franciszek św. z Asyżu 247. Franciszkański zakon 254. Fulwia Rzymianka 375.
Gabriel 175, 232, 236 — 241,
243, 246, 286, 351, 463. Gajus Vibius Maxim. 253. Galilejka Anna 303. Gamaliel 344. Gedeon 236. Germanik 306. Glafira 433. Gladiatorzy 306. Gnostycy 182, 481. Gody Baranka 116, 159, 197-
198.
Godność dziecka 346. Godność kobiety 162, 165, 291,
293, 315, 342, 374. Goliat 10.
Grecka tradycja 20. „ historia 20. „ kultura 19. „ sztuka 21, 23. „ religia 21.
filozofia 22—26. „ etyka małżeńska
25—28. Grzech pierworodny 99, 171,
193, 257.
Grzechy przeciwko naturze 122, 166. obyczajności 122. prawu Bożemu 122, 157, Grzech śmiertelny 128.
Hanna 70.
Handel żywym towarem 32. Hasmoneów ród 305. Helena św. ces. 254. Helena gnost. 481. Heliodor 65. Helleńscy pisarze 275. Helleńskie wpływy, hellenizm
65, 76. Herod Wielki 59, 66, 262 —
264, 267, 305, 310, 313, 373.
Herod Antipas 374—375.
Herod Antypater 267.
Herodiada 373—375.
Herodianie 412.
Hetery 21, 24, 25, 27, 31.
Hilarion 44, 51.
Hillel Rabbi 137—138, 275.
Hirkan 305, 358.
Histeria 386, 388.
Homoseksualizm 25—26, 35,
42. Hulda (Holda) prorokini 55,
303. Humanistyczne wykształcenie
19. Hymen 26.
Ifigenia 24.
Illug (Sygryda) 47.
Imma Szalom 67.
Izrael 54, 58, 71, 116, 179, 259, 267, 272, 296, 304, 320, 348, 364, 418, 421, 435, 436, 481.
Izraelskie kobiety w życiu społecznym 63.
Izys 38.
Jahwe 58, 229—234, 247—248,
251, 298. Jair 281—285. Jakub Młodszy apostoł 273,
339, 347—351, 476. Jakub Starszy 347. Jakub patr. 123, 308, 340, 352
-353, 357. Jakubowa studnia 84, 209,
352—362.
Jan z Antiochii 233. Jan Bogumił 299. Jan Chrzciciel św. 116, 141,
258, 273, 299—302, 347, 373,
-375, 417. Jansenizm 219. Jawnogrzesznicy(ce) 415—417.
Jedność małżeństwa 118—125,
158. Jednożeństwo 94, 118, 120—
125, 139, 151, 155, 158. „Jedynie potrzebne" 321, 328. Jefty córka 63, 123. Jerozolima wyzwolona 95. Jetro kapłan 62. Jezus Dobry Pasterz 352. Jezus w Eucharystii 208—223. Joachim św. 235, 299. Joanna 281, 447, Joanna Chuzowa 313. Jofrida 45. Jozue 294.
Józef (Jozes) 338—340. Józef z Arymatei 444, 445,
453.
Józef patr. 201, 224, 352. Józef św. 112, 119, 235, 237-
238, 250—273, 292, 297, 302,
338—340. Jubileuszowy rok 1933 284-
285.
Juda 292—236. Judasz=Juda ap.=Tadeusz św.
339—340, 347. Judasz Iskariot 316, 333, 334,
456.
Judaizm 54—71, 483. Junias 483, 486. Junona 41. Julia 38. Julian Apostata 490.
Kaifasz 428—429. Kaligula 375. Kallirrhoe 26,7. Kalpurnia 433. Kalwin 122.
Kapłaństwo kobiety 151—152. Kapłaństwo królewskie 461— 463, 468—477.
Katon 40.
Katechizmu nauka 221.
Kazanie na górze 128, 131,
143—144, 146. Klaudiusz 484. Kleia 41. Kleofas 313, 339. Kleopatra 51. Klinger Maks. 75. Klopus=Kleofas Knidyjska bogini 24. Kobiecość 58, 79, 121, 162.
166, 187, 197, 215, 222, 232,
234, 239, 244, 275, 312, 315,
319, 327. Komunia św. 208, 211, 215-
220, 425. Kongregacja św. Obrzędów
284.
Konsekracja 208, 211, 212. Kornelia 36. Korneliusz 375. Kory=Kariatydy 22. Korynna i Krobyla 24. Królestwo Mesjasza 314, 348,
350, 444.
Królowa Niebios 287—291. Król żydowski 267, 434—436.
442. Krzyż Pana Jezusa 156—158,
166, 176, 212, 240, 281—282,
326, 352, 434^46. Krzysztofor 242. Ksantypa 32. Kult ciała 113.
Laban 340.
Lafona 195.
Lekceważenie kobiety 342,
360. Leon XIII papież 103, 150,
284. Lewi (pokolenie) 257, 279.
Lex Julia 38.
Lex Papia Poppaea 34, 38.
Liafburga 44.
Lidda 472.
Literatura klasyczna 161.
Liturgia Mszy św. 309.
Liturgiczne obrzędy i szaty
304—309. Logos 266. Loida 465. Lot 340. Ludger św. 44. Luter anizm 161. Lydia św. 466—467.
Łaska 151—153, 157, 176, 230,
268, 274.
charyzmatyczna 479.
sakramentalna 152—153, 156,
177.
stanu 153, 172. Łazarz 317—334. Łotrzy na krzyżu 434. Łotr dobry 352, 445. Łzy Jezusowe 330.
Machabeusze br. 62, 64, 305.
Machaerus 374.
Macierzyńska godność 172—173
Macierzyńska miłość w St. Testamen. 60, 188, 265.
Macierzyński autorytet u Żydów 62.
Macierzyńskie powołanie 162, 172, 215.
Macierzyństwo 100—101, 105, 118, 162—178, 197, 210, 213 -215, 219, 222, 231, 237, 241, 243, 245, 250, 268, 288, 293, 342, 397—427, 482.
M. duchowe Maryi 284—285, 288—289.
M. dziewicze Maryi 234—255, 284, 300—338, 464.
M. nieślubne 167—168.
Magnificat 55, 176, 193, 246-249.
Malchus 430.
Małżeństwo w Grecji 26—29. w Rzymie 33—34. u Germanów 43—46.
Małżeństwo i rodzina u Żydów 55—59, 202.
Małżeństwo później 115—162, 202, 205 207, 213—217, 221.
M. czasowe 140.
M. duchowe 119, 170—171.
M. józefowe 168.
M. lewirackie 412.
M. Maryi z Józefem 250—253, 338.
M. powtórne 410, 474—475.
M. w życiu zagrob. 412—415.
Małżeństwo — prawo i reforma Chrystusowa 117, 120-122.
Manue 236.
Manicheizm 219.
Mara-Kusiciel (bud.) 52.
Mardocheusz 244.
Marek Jan 472.
Marek Antoniusz 375.
Maria błog. 337.
Maria druga 313.
Maria Jakubowa 313.
Maria Józefowa 313.
Maria Kleofasowa 282, 313, 339, 347, 442.
Maria, matka Marka Jana 472.
Maria pomocnica 485.
Maria i Marta 317—334.
Maria z Magdali 281—282, 287, 313, 367, 442, 445, 447, 450", 451—457.
Martialis 37.
Maryjny kult 232—233.
Maryi drzewo 265.
Maryi źródło=woda Onu 265. Maryja Współodkupicielka 284. Materializm 187. Matka i bracia Jezusa 280. Matki betlejemskie 306—310. Melanchton 122. Melchizedech 201. Mesjańskie nadzieje 12, 60, 248,
444, 449. M. ruchy 347. Metellus Caecilius Q. 35. Metanoeite 301. Mędrcy - Magowie 262 — 264,
267, 306.
Mężczyzny przywileje 135. Mężczyzny władza zwierzchni-
cza 90, 98—99, 100, 108—111,
112.
Midrasz 69. Miłość chrześcijańska 78, 99,
109, 119, 139, 188—192, 197,
243.
Miłość Jezusa do dzieci 342. Mikołajici 481.
Miłość rodzicielska u Germanów 46.
Miłość wolna 25, 120. Miłość uporządkowana 96—114,
140.
Minucius Felix 41. Miriam-prorokini 55. Miriam siostra Mojżesza 303. Miriam-Maryja Panna 231. Mistyczne ciało Chrystusa 110,
1.59, 177, 241, 249, 289, 343,
462, 464. Mistyczne zjednpczenie 159,
201, 212, 218, 219, 222, 247 Misyjna praca kobiet 477—
488.
Miszna 59, 68—69, 423, Mleczna grota 265. Młodziankowie 307—310.
Modlitwa matki 344. Modlitwa wytrwała 405—408. Mojżesz 63, 69, 134, 136, 203,
231, 279, 290, 369, 406. Mojżeszowe prawo 55, 57, 66,
77, 140, 194, 250, 256, 412-
413, 435. Montaniści 481. Moralność u Germanów 43. Moralność podwójna 130, 135,
205. Moralność chrześcijańska 92,
94—95, 125, 127, 134, 168.
Naaman Syryjcz. 421. . Nadużycie w małżeństwie 127,
145.
Nakdimon ben Gorian 411. Nałożnice 25, 59, 66. Narzeczeństwo
w Grecji i w Rzymie 34.
u Germanów 43—44.
u Żydów 55.
w Biblii 58, 135.
w Kościele 151, 194—196,
199, 205, 214, 235, 238.
Józefa i Maryi 251, 253. Nawiedzenie św. Elżbiety 242
-250, 298:
Nawrócenie Germanów 48—49. Natan 207.
Na tan prorok 294, 374. Natanael 236, 273. Nausika 21. Neera 26. Neopoganizm 132. Neron 375.
Nieczystość w buddyzmie 52. Nieczystość u Żydów 55—56. Niemoralność u pogan 19—53. Niemorałność u Żydów 65,
173.
Niepokalane Poczęcie 230, 283,
288. Nierozerwalność małżeństwa
118, 132—150, 342. Nierząd 24, 35, 36, 307, 417. Niewiasta Chananejska 389—
394. Niewiasty galilejskie 210—
213, 228.
Niewiasty galilejskie (związek) 312—316, 443, 447, 451. Niewiasta mężna 62, 106, 319. Niewiasty współpracujące z
Kościołem 303.
Niewolnictwo u pogan 30, 37. Niewolnictwo u Żydów 66—67. Nikodem 83, 210, 355, 361,
444, 445. Novalis 232.
Oblubienica 62, 116—117, 197 -200, 204—215, 241, 279.
Oblubieniec 205, 250, 303^
Obłóczyny zak. 198.
Obrzezanie 182, 256, 257.
Obrzezanie Pana Jezusa 256, 309.
Oczyszczenie obrzędowe niewiasty 256.
Oczyszczenie Maryi Panny 256 -260.
Odkupienia dzieło 217, 236, 283—284, 309, 316.
Ofiara Nowego Zakonu 212, 223, 285.
Ofiarność uporządkowana 212.
Ofiarowanie Pana Jezusa 256 -259.
Ojcowie Kościoła 218, 229, 280, 338, 368.
Ojcze Nasz 215, 249.
Olimp 20, 75—76, 85.
Onan 163, 413.
Onezim niewól. 310.
Opieka państwa nad małżonkami
w Grecji 27. współcz. 167.
Opieka nad matką i dzieckiem 168.
Oranta chrzęść. 389, 470.
Orientalne wpływy 43.
Osobowość dziecka 175, 341— 346.
Osobowość kobiety 84—89, 91 -92, 94, 106, 121, 141, 162, 179, 180, 192, 194.
Ostatnia Wieczerza 209, 287, 427.
Panna roztropna 276.
Partenon 22.
Pasterzy hołd 255.
Patriarchowie 122.
Patrokles 26.
Pauliński przywilej 464.
Penelopa 21, 34.
Perykles 31.
Personalne człowieczeństwo
311.
Pers. człow. kobiety 75—96. Personalne prawa kobiety 132,
147.
Persyda 486.
Petronela, córka Piotra 377. Pierwszy cud Jezusa 273—276. Pierwsza misjonarka i duszpa-
sterka 361. Piłat 35, 373, 431—434, 438,
445, 447.
Pius X pap. 11, 241, 289. Pius XI pap. 11, 103, 111, 117,
127, 152, 168, 189, 284, Platona ustrój państw. 28—30. Plutarch 41—42.
Płci stosunek wzajemny 96—
114.
Płci rywalizacja 98—105. Płodność kobiety
w Egipcie 52.
u Żydów 163—164.
u chrześcijan 166, 167, 213. Płodu zabijanie
w Grecji 29.
w Rzymie 36.
u współczesnych 166—168. Podobieństwo Jezusa do Matki
266.
Poganizm 94—96. Poliandria 122. Poligamia = wielożeństwo Polikrates 27. Polibiusz 31. Polineik 64. Pollianus 41.
Połowiczna cnota 130, 205. Pompejusz 305. Poniżenie kobiety
w Grecji 22—32.
w Rzymie 32—42.
u Germanów 42—49.
w Egipcie 51—52.
u buddystów 52.
u Chińczyków (Konf.) 53.
u Żydów 65—71. Ponowne przyjście Jezusa 422. Pontifex Maximus 32, 33. Popędy naturalne 54, 79, 92,
115, 118, 125, 139, 163, 203,
304, 414, 481. Posłannictwo Jezusowe 275—
276, 278, 320, 327, 336, 342,
359, 418, 423.
Posłuszeństwo kobiet i posługiwanie 101—104. Pośpiech zbyteczny 388. Poszanowanie duszy dziecka
175, 177.
Potomstwa zaniedbywanie (w
Rzymie) 35—36. Powinowactwo duchowe 159. Pozytywizm 227. Pożądliwość 128—129. Praksyteles 24, 31. Prawo Boże 128, 131, 174, 251. Prawo naturalne 163. Prawosławie 142. Pretorium 432. Prisca = Priscilla z Koryntu
484.
Priscilla i Maximilla 481. Procula Claudia 431—434. Profanacja w literaturze 168. Prokuratorki (w Rz.) 37. Prorocy 65, 328, 339, 374. Proroctwa Anny i Symeona
259—260. Prorokinie narodu izraelskiego
303.
Prorokinie córki Filipa 303. Prorokinie dziewice chrzęść.
478.
Prostytucja 147. Protestantyzm 142, 172, 232
-233.
Przemienienie Pańskie 315. Przesłaniec = św. Jan Chrzcie. Przyjaźń z Jezusem 200, 204,
327.
„Przyjaciółka" (w Gr.)=hetera. Psyche 76, 85, 121. Publiczne życie Pana Jezusa
311—457.
Rabbat Ammon 294.
Rachel 60, 62, 258, 293, 308-
309.
Rafael Arch. 126. Raguela córka 214. Rahab 283. Rasizm 91—92.
Rebeka (i Rachel) 62, 70, 293. Reformacja 151, 160. Reinkarnacja 52. Religijne wychowanie najmłodszych 344. Respa 64. Rial 48.
Roda służebna 472. Rodzina Najśw. 263—268, 269. Rodzina chrześcijańska 115. Rodziny upadek w Rz. 33. Rodzinne życie, etyka u Germ.
42. Rozwiązłość kobiet
w Rzymie 33—34, 37, 39.
u Żydów 65. Rozwody
w Grecji 27.
w Rzymie 33, 36—38.
u Żydów 59—65.
w Ewang. 132—150, 184, 342. Równouprawnienie kobiet w
Rzymie 39—41. Równouprawnienie kobiet w
chrześcijaństwie 45, 86—90,
91, 93, 120—121, 315. Ruchy kobiece chrzęść. 315. Rufus i jego matka 486. Rut 294, 412. Rzym i rzymianie 20, 25, 32,
33, 35, 40, 43, 71, 78, 93, 270,
440.
Rz. za apost. 437, 483—485. Rzymskie prawo 20, 32, 38.
Saba królowa 419. Saduceusze 59, 169, 298, 412—
415.
Safira 472. Sakramenty św. 208. Sakrament chrztu 152, 155, 156,
159, 168, 176, 177, 310, 343,
463, 477.
Sakrament bierzmowania 463. Sakrament kapłaństwa 153,
159, 208, 214—216. Sakrament małżeństwa 150—
162, 168—176, 196—198, 206,
214—215.
Salfaada córki 83. Salome Zeb. 281, 313, 347-
351, 442, 447.
Salome, córka Herodiady 373 __07R
o to.
Salomon król. izr. 123, 296,
418—419. Samarytanka 84, 88, 209—210,
352—362.
Samoobjawienie Jezusa 328. Samotność 203. Samson 65, 220. Samuel 55, 61. Sanhedryn 323, 331, 432, 435,
440.
Sara Abr. 70. Sara Tob. 126. Saul 10, 56, 63. Sąd ostateczny 522, 425, 437. Sekularyzacja 162. Separacja 144, 149. Sentymentalizm 100, 218. Sędziowie 303. Silas 466. Sisaras 64. Sitti Miriam 265. Siostry Jezusowe 338—341. Siostra Matki Najśw. = Maria
Kleofasowa
Siostra św. Pawła 486. Słowo 228, 238—242, 248. Służba Boża 110, 113, 249, 304, 333, 344—346, 358, 378, 382, 420, 469, 479, 482. Służba Izraelitek w świątyni
55. Służba wzajemna mężczyzny
i kobiety 110, 113.
Sparty wpływ 91.
Spurgeon Kazn. 378.
Stabat Mater 281—286.
Stoicy, stoicka filozofia 39, 79.
Stowarzyszenia 219.
Symeon 259, 264, 302, 305.
Synod w Gangra 186.
Synowie (i córki) Abrahama 396.
Syntechia 487—488.
Szabat 333, 394—395.
Szacunek wzajemny małżonków 119, 126, 219.
Szacunek wzajemny Maryi i Józefa 264.
Szammay 137, 138.
Szaweł 78.
Szczęście doczesne i małżeńskie 148, 162, 189, 205.
Szczęście macierzyńskie 244.
Szczęście Maryi 260, 337.
Szymon, brat Jakuba 338—339.
Szymon Cyrenejczyk 434.
Szymon Faryzeusz 320, 362-368.
Szymon Gorliwy 347,
Szymon Trędowaty 318.
Szymona Piotra żona 376—377.
Śluby cywilne 132.
Śluby zakonne 200—201.
Świadectwo kobiet 88—89.
Świątynia jerozolimska 323.
Świekra Piotrowa 325, 376-378.
Święta rodzinne 217.
Święto Kuczek 368.
Święto pojednania 342.
Taheb = Mesjasz 359. Tajemnica Ołtarza 208—209,
"223. Tajemnica wiary 211, 213.
Talmud 67, 69, 71, 137, 163,
440.
Tamara 292—295. Tekla 488—489. Teodata het. 24. Terapeuta 188.
Tolerancja grzeszna 261—262. Tomasz apostoł 234, 326. Tor 48.
Tora 67, 81, 298. Train (i Torhilda) 47. Travancoru królowa 489. Trąd 319.
Trydencki sobór 138, 151, 154. Tryfena i Tryfoza 486. Tyberiusz 35, 438. Tymoteusz 304, 465. #
Tyr 390.
Ucieczka do Egiptu 264—266. Ucieczka przed dzieckiem
w Grecji 27—30.
w Rzymie 36.
u Egipcjan 51—53.
u Germanów 43.
u współczesnych 163—165,
171. Uczennice Pana Jezusa 311—-,
312, 315, 327, 334—338, 342,
348, 389, 432, 435, 442—444,
446, 449—451, 455, 470. Ukoronowanie M. Panny 290. Uprawnienia kobiety:
u Żydów 63.
w nauce Chrystusa 80, 84,
86, 149.
radykalne 92.
wzajemne (i mężcz.) 97-
105.
w Koryncie 105.
współczesne 205. Uriasz 294.
Uświadamianie przedwczesne
344. Uzdrowienie opętanego 313,
335, 367, 375, 376, 382, 388,
393. Uzdrowienie świekry Piotro-
wej 376—378. Venus 96.
Walka o prawa kobiece 106,
109, 110. Welony kobiet 113, 196—197,
479. Weronika = Berenika 389,
438—439.
Wesele u Żydów 403. Westa 41. Westalki 41. Wiara Abrahama 325. Wiara Marii i Marty 326—328. Wiarołomstwo
w Grecji 27.
u buddystów 52.
u Żydów 58, 71. Wiarołomstwo (ogóln.) 116,
121, 127, 129, 134—135, 142
-144, 251, 295, 362, 368-
372, 418. Wieczernik 315, 425, 461—463,
468.
Wielka grzesznica 362—368. Wielkanoc 212, 228, 267, 269,
287, 446—457. Wielkoduszność Maryi 312—
334. Wielożeństwo 59, 65, 71, 93,
118, 122—124, 134, 161. Wierność małżeńska kobiet
w Rzymie 34.
u Żydów 58. Wniebowstąpienie 287. Wniebowzięcie 287, 291. Wola Boża 337.
Woda żywa 354—362.
Wpływ szatana w chorobach
394.
Wróżbiarstwo 303. Wskrzeszenie młodzieńca
z Naim 378—381. Wskrzeszenie córki Jaira 381,
-385.
Współdziałanie z łaską 337. Wstrzemięźliwość 194. Wstrzemięźliwość czasowa
206.
Wychowanie w Rzymie 34, 36. Wychowanie u " Izraelitów 62. Wychowawczy system Platona
28. Wysoka Rada Żydowska 312,
323, 332, 356.
Wyznanie wiary Marty 327. Wyznanie wiary Piotra 327—
328.
Zachariasz 170, 218, 236—237, 244, 298—299, 301, 435.
Zacheusz 317, 348.
Zakonne życie 191—-192, 202, 206.
Zakonu nauczyciele 66—67, 136, 270, 311, 333, 342, 359, 407—408, 414.
Zakwas 399.
Zamożność Marty 333.
Zaratustra 93, 112.
Zawody sportowe 427.
Zburzenie Jerozolimy 402.
Zebedeusz 347.
Zenany hind 124.
Zeus 85.
Zgorszenie dziecka 345.
Ziarno gorczyczne 399.
Zjednoczenie z Bogiem w życiu czynnym 323.
Zmartwychwstanie Pańskie
287, 426, 446—457, 463. Zmartwychwstanie ciał 327. Zwiastowanie 235, 239—240,
280, 283, 285. Związek kobiet galilejskich
312—316, 447, 451. Zwyczaje pogrzebowe u Żyd.
383.
Zuzanna bibl. 65. Zuzanna ewang. 281, 313.
Życie czynne i kontempl. 322, Życie rodź. proroków 56—57. Życie ukryte 221. Życie zagrobowe 412—415. Żydowski nacjonalizm 389. Żydowskie prawo 87, 143, 254, „Encykliki papieskie". „Spiritum Paraclitum" 11. Arcanum Divinae Sapient 150. „Prawo kanoniczne". Art. 542, 2, 2411 381.




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI