KARL JASPERS,
WIARA FILOZOFICZNA
WOBEC OBJAWIENIA
(Der philosophische Glaube angesichts der Offenbarung)
Wstęp: Elżbieta Wolicka
Przekład: Grzegorz Sowiński
Rok wydania: 1999 Ilość stron: 712 Wydawnictwo: Znak
Stan książki: bardzo dobry-/ dobry +
(na kilku stronach trochę podkreśleń czerwonym długopisem
i ołówkiem, drobne noty na marginesach - bez wpływu na czytelność tekstu)
Dzieło Jaspersa stanowi sumę jego przemyśleń na temat „wiary filozoficznej” i Transcendencji oraz najbardziej dojrzały wyraz jego filozofii. Jedna z najważniejszych pozycji pomocnych w zrozumieniu współczesnej sytuacji filozoficznej i duchowej, przenikniętej sceptycyzmem i świadomością zarówno fenomenu „nieobecności Boga”, jak i wartości ludzkiej wolności wobec transcendentnego horyzontu ludzkiej egzystencji w świecie. Tacy myśliciele jak Leszek Kołakowski i Jeanne Hersch zgodni są co do fundamentalnego znaczenia książki Jaspersa dla tego, co zwykło się nazywać filozoficzną teologią.
SPIS TREŚCI:
Elżbieta Wolicka, Kilka uwag wstępnych Przedmowa Wprowadzenie Punkt wyjścia: Jakimi znajdujemy siebie w świecie? Skąd przychodzimy? Czym jesteśmy? Zjawiskowość istnienia Objawienie Przegląd tematyki CZĘŚĆ PIERWSZA Z HISTORII WIARY I KOŚCIOŁA: WOKÓŁ POJĘCIA WIARY W OBJAWIENIE
A. Wielorakie źródło pojęcia „objawienie” B. Wiara w objawienie a wiara w ogóle C. Objawienie a myślenie D. Objawienie a autorytet E. Kościół
CZĘŚĆ DRUGA NOWOCZESNY TRÓJPODZIAŁ: NAUKA, FILOZOFIA, TEOLOGIA, W MIEJSCE DAWNEGO PRZECIWIEŃSTWA MIĘDZY POZNANIEM OPARTYM NA ROZUMIE I POZNANIEM OPARTYM NA WIERZE
1. Następstwa nowoczesnej, uniwersalnej naukowości dla filozofii 2. Stosunek myślenia filozoficznego do wiary w objawienie 3. Pytanie, czym jest rozum naturalny
CZĘŚĆ TRZECIA Z FILOZOFICZNEJ WIEDZY PODSTAWOWEJ (FILOZOFIA OBEJMUJĄCEGO)
A. Odmiany Obejmującego B. Namysł nad charakterem wiedzy podstawowej C. Rozum D. Charakterystyka tego poszukiwania pewności E. Przestawienie F. Subiektywizm - obiektywizm G. Skok od immanencji do transcendencji H. Odparcie wypaczeń I. Sceptycyzm? J. Historyczna wielorakość źródłowych odmian wiedzy podstawowej K. Idea powszechnej wiedzy podstawowej
CZĘŚĆ CZWARTA O ISTOCIE SZYFRÓW
1. Egzystencja i transcendencja nie mają specyficznie im przynależnego zjawiska 2. Szyfr i cielesność 3. Historyczność, szyfr, objawienie 4. Walka o czystość królestwa szyfrów 5. Szyfr i dialektyka 6. Znaczenie koła w filozofii i teologii 7. O interpretacji szyfrów 8. Dwojaka walka (walka o czystość świata szyfrów i walka w świecie szyfrów)
CZĘŚĆ PIĄTA WALKA W KRÓLESTWIE SZYFRÓW
A. Podstawowe szyfry boskości B. Spekulacja w kręgu tych szyfrów
A. Szyfry wszechświata w przestrzeni („przyroda”) B. Szyfry ruchu w czasie (historia i eschatologia) C. Szyfr logosu bycia
A. Faktyczność niedoli i zła B. Skąd zło? C. Rozważania teoretyczne i praktyka
· I. Szyfry transcendencji II. Szyfry immanencji III. Szyfry sytuacji egzystencjalnej (niedola i zło)
Borobudur Mistrz Eckhart
· I. Niemożliwość poznania Boga - nieodzowność myślenia Boga II. Historyczne przykłady najradykalniejszego przekraczania wszelkich szyfrów III. Pytanie drążące ku podstawie: dlaczego w ogóle jest coś, dlaczego nie jest nic? IV. Inne myślenie V. O spekulacji nad byciem VI. Wypaczenia spekulacji nad byciem VII. Wola czytania szyfrów jest wolą egzystowania w świecie VIII. Wyzwolenie człowieka
Wprowadzenie Rozdział pierwszy: Szyfry Rozdział drugi: Miejsce poza wszelkimi szyframi
CZĘŚĆ SZÓSTA WYZWOLENIE I WOLNOŚĆ DZISIEJSZEGO CZŁOWIEKA
1. Na drodze do wolności wewnętrznej 2. Wyzwolenie jako czynnik niedoli naszych czasów 3. Czym jest człowiek? 4. Czy filozofia niesie pomoc?
CZĘŚĆ SIÓDMA CZY WIARA FILOZOFICZNA I WIARA W OBJAWIENIE MOGĄ SIĘ SPOTKAĆ?
1. Wiara w objawienie i wiara filozoficzna: ich wzajemna relacja w dzisiejszych czasach 2. Idea przeobrażenia przejawów religii biblijnej 3. Sytuacja po starciu Kierkegaarda z Kościołem 4. Wiara w objawienie i wiara filozoficzna: niemożliwość pogodzenia czy możliwość spotkania?
Indeks osobowy Indeks rzeczowy