Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

kantata _ ZAPOMNIANE KANTATY G. A. Benda

19-01-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 30 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2033609963
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 12-01-2012 20:20:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

 

Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny            5,10 zł

     

     

  • List polecony priorytetowy            6,20 zł

     

     




 Wstęp
Rok 2001 był przełomowym w dziejach istniejącej od 1791 Sing-Akademie zu Berlin. W tym właśnie roku powróciły do Berlina archiwa nutowe Akademii, pamiętającej czasy Karla Friedricha Fascha, Ludwiga van Beethovena czy Felik­sa Mendelssohna-Bartholdy5ego. Powróciły z Kijowa, dokąd trafiły w lutym 1945 roku. Na skutek grabieżczej polityki prowadzonej przez władze sowieckie, z okupowanej wschodniej części Berlina wywieziono wtedy do Związku Ra­dzieckiego wiele cennych kolekcji, zbiorów bibliotecznych, dzieł sztuki i mate­riałów nutowych. Wśród nich także zbiory rękopisów berlińskiej Sing-Akade-mie. W 1945 roku przyjęcie i odpowiednie zabezpieczenie tych bezcennych archiwów stanowiło nie lada problem dla leżącego w gruzach Kijowa. Kolekcja zawierała ponad 5000 manuskryptów. Szczęśliwie jednak wszystkie partytury znalazły miejsce w bibliotece kijowskiego konserwatorium, a potem w archi­wum państwowym. Stamtąd właśnie w 2001 roku przetransportowane zostały do Berlina.
By uświadomić sobie skalę wartości zachowanych partytur wystarczy wspomnieć, że znajdują się wśród nich m.in. manuskrypty Pasji według święte­go Mateusza oraz innych dzieł Johanna Sebastian Bacha, setki kompozycji Georga Philippa Telemanna, Georga Friedricha Haendla, Johanna Adolpha Has-sego, a także twórców żyjących później, wśród nich Ludwiga van Beethovena, Felixa Mendelssohna-Bartholdy5ego, Carla Friedricha Rungenhangena, czy księ­cia Antoniego Radziwiłła. Najważniejszym jednak elementem bezcennego zbio­ru jest potężna kolekcja nieznanych i nigdy wcześniej nie wykonywanych dzieł wokalno-instrumentalnych Carla Philippa Emanuela Bacha.

Tytuł:
Zapomniane kantaty kościelne Georga Antona Bendy ze zbiorów Sing-Akademie zu Berlin


Autor: Wiesław Delimat

Wydawnictwo i rok wydania: Kraków 2008

Stan: -bdb

Oprawa: miekka

Ilość stron: 276 str.

Format: 17x24 cm

Ilustracje: posiada

Spis treści:

Spis treści
Wstęp 9
Rozdział I
Źródła. Sing-Akademie zu Berlin 15
Historia instytucji 15
Archiwum 51

Losy kolekcji 51
Zawartość archiwum 61
3. Miejsce muzyki Georga Antona Bendy w archiwum Sing-Akademie 76
Rozdział II
Georg Anton Benda (1[zasłonięte]722-17). Twórca i dzieło 83
Kompozytor zapomniany 83
Dzieje rodu Bendów 84
Życie Georga Antona Bendy 88

Lata dziecięce i młodzieńcze 88
Pobyt u Jezuitów w Kosmonosach i Jićinie 91
Powody emigracji Bendów. Wyjazd do Berlina 93
Lata spędzone w Berlinie 94
Służba na dworze w Gotha 97
Pierwsza podróż do Italii 103
Związek twórczości scenicznej Bendy z działalnością Grupy Seylera 104
Zakończenie służby na dworze w Gotha. Ostatnie lata życia 106
8 Spis treści
Rozdział III
Kantaty kościelne Georga Antona Bendy 109
A. Charakterystyka ogólna 109
Czas powstania. Funkcja 109
Wzorce i inspiracje 113
Miejsce kantat kościelnych w dorobku twórczym kompozytora 116
B. Analiza i interpretacja 120
1. Forma kantat 120
Informacje ogólne 120
Charakter i rola chórów wstępnych 124
Inne chóralne ogniwa kantat 131
Indywidualny rys recytatywów 132
Arie jako centrum utworu 143
Inne formy solowe 151
Opracowania melodii chorałowych 154

Teksty i autorzy librett 156
Faktura i jej rodzaje 173
Obsada wykonawcza 178
Melodyka. Repertuar motywów 181
Rytmika i jej znaczenie dla kształtowania formy i wyrazistości tekstu słownego... 191
Harmonika. Repertuar akordów i zwrotów harmonicznych 205
Dynamika. Repertuar oznaczeń dynamicznych 214
Artykulacja i jej związek z rytmiką i akcentacją 216

Agogika. Znaczenie tempa dla przekazu treści libretta 219
Tonacje kantat i ich związek z teorią afektu muzycznego 219
Nadrzędna rola słowa. Retoryka 226
Programowość. Malarstwo dźwiękowe 244
C. Wartość i styl 257
Miejsce kantat Bendy w historii gatunku 257
Indywidualne cechy stylu muzyki kościelnej Bendy 259
Zakończenie 263
Aneks 267
Bibliografia 271
Indeks nazwisk 273



Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.