Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

JEZYK A KONWENCJA Filozofia Teoria Języka Tabu

06-02-2014, 16:47
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 32.99 zł     
Użytkownik pinacoteka
numer aukcji: 3864128534
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 3   
Koniec: 06-02-2014 16:26:17

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


KOSZT PRZESŁANIA

 I . przedpłata na konto
  • 1 książka - priorytet 8,50 zł
  • 2 książki - priorytet 9 zł
  • 3 i więcej - priorytet GRATIS !
                     II. POBRANIE
  • 1 książka - priorytet 15,50 zł
  •                 - ekonom. 12,50 zł
  • 2 książki - priorytet 17,00 zł
  •                 -ekonom. 14,00 zł
  • 3 książkl i więcej - priorytet 19,00 zł
  •                 - ekonom. 16,00 zł
(poczta polska)

KONTA BANKOWE:

47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439


57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

FORMA:
 

I. wysłanie pozycji po wpłacie na podane konto (przedpłata)
II. wysłanie pozycji z zapłatą przy odbiorze (przesyłka pobraniowa)


JĘZYK a KONWENCJA
Grażyna Sawicka

2006 rok

stron 342


OPIS

GRAŻYNA SAWICKA -
Zainteresowania badawcze: teoria języka, komunikacja językowa, etnolingwistyka, psycholingwistyka (język dziecka), najnowsze zjawiska w języku (skrótowce, zapożyczenia, hybrydy), językoznawstwo normatywne, język reklamy.
Prace zwarte: Nominacja rzeczownikowa. Na przykładzie mowy dzieci przedszkolnych, Szczecin 1994 i 1995; Dom w języku i kulturze (red.), Szczecin 1997.
Zajęcia dydaktyczne: językoznawstwo ogólne, psycholingwistyka, pragmalingwistyka, komunikacja językowa, akwizycja języka przez małe dziecko.

Prezentowana praca dotyczy wzajemnej relacji języka i konwencji, uznanych za wielkości nie opozycyjne, lecz komplementarne. Punktem wyjścia było uznanie, że język charakteryzuje się zarówno statycznością, jak i dynamicznością. W pracy dowodzi się, że czynnikiem stabilizującym język jest konwencja, natomiast dyna-mizująco wpływa na niego ewolucja. Autorka podejmuje próbę zdefiniowania konwencji dotyczącej języka w kontekście waainków społeczno-kulturowych, skupiając się na różnorodności jej form, relacji z innymi wielkościami (np. z dziedziną odniesienia) oraz stałości i zmienności. Język zaś charakteryzowany jest dwojako - jako system semiotyczny (komunikacyjny) oraz jako semantyczno--pragmatyczne kontinuum (ewoluująca staiktura). W zasadniczej części pracy Autorka prezentuje oddziaływanie konwencji na różne obszary językowego kontinuum, wskazując zarówno konwencje stabilizujące, jak i dynamizujące, w tym ich pragmatyczny wymiar.


SPIS TREŚCI

WSTĘP ................................................................................... 9

Rozdział I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY
...................... 13

1. Wprowadzenie ............................................................................. 13
2.  Pojęcie konwencji - stan badań...........................................................23
3.  Aproksymacja systemu semiotycznego ................................................31
4. W poszukiwaniu (systemu) języka ......................................................44

Rozdział II. O KONWENCJI ......................................................63

1.  „Świat" konwencji ................................................................63
2.  Konwencja w „drugiej rzeczywistości" ................................................69
3.  Konwencja wobec innych wielkości ....................................................19
4.  Stałość i zmienność konwencji .................................88

Rozdział III. KONWENCJA WOBEC JĘZYKA ...............................96

1. Język jako system semiotyczny ..........................................96
2.  Konwencjonalny charakter języka..................................... 117
3- Konwencja w relacji: język - kultura - społeczeństwo .................... 129
4. Charakter konwencji w języku ............................................... 135

Rozdział IV. JĘZYKOWE KONTINUUM A KONWENCJA ..................... 145

1.  Obraz językowego kontinuum ............................................... 145
1.1.  O kontinuum ........................................................................... 146
1.2.  Continuum Henri Poincarego ................................................ 151
1.3. Język jako kontinuum ............................................................ 155
1.4. Język - semantyczno-pragmatyczne kontinuum .................. l6l

2.  Konwencja w językowym kontinuum
..................................... 172
2.1.  Pojęcie konwencji językowej ................................................. 172
2.2.  Konwencje obszaru systemu .................................................. 176
2.3.  Konwencje obszaru peryferium ............................................. 179

3. Konwencje dynamizujące semantyczno-pragmatyczne
kontinuum ....................................................................... 190
3.1.  Łączenie ........................................................... 192
3.2.  Redukcja ............................................................. 194
3.3.  Kontaminowanie ..................................................................... 194
3.4.  Amplifikacja ............................................................................. 195
3.5.  Substytucja ...................................................................... 195
3.6.  Absorpcja ............................................................ 196
3.7.  Kolokacja ....................................................................... 197
3.8.  Transpozycja.................................................................... 197
3.9.  Transformacja ................................................................... 198
3.10.  Ekwiwalencja................................................................. 198
3.11.  Szeregowanie .............................................................. 199
3.12.  Zacieranie się wyrazistości ..................................................... 199


4. Konwencja w gramatyce komunikacyjnej
................................... 200

4.1.  Poziom ideacyjny .................................................................... 202
4.2.  Poziom organizacji tekstu ....................................................... 204
4.3.  Poziom interakcyjny  .........................................,..................... 206

Rozdział V. PRAGMATYCZNY WYMIAR KONWENCJI
W JĘZYKOWYM KONTINUUM ........................................ 208

1.  Kompetencja komunikacyjna a konwencja .......................................209
2.  Sytuacja komunikacyjna i jej parametry.................................... 218
3.  Dyskurs/tekst/akt mowy jako jednostki sytuacji
komunikacyjnej.......................................................................... 228
3.1.  Dyskurs i jego konwencje ......................................................228
3.2.  Tekst i jego konwencje ..........................................................234
3-3. Konwencjonalne aspekty aktu mowy ................................... 238
4.  Obraz konwencji sytuacji komunikacyjnej ........................................247

VARIA ............................................................ 253

I.  Czas a język ...........................................................253
1.  Czym jest czas?.............................................................................253
2.  Kształt czasu .................................................................. 256
3. Czas a asymetria reguł językowych ............................................260
4.  Czas wobec semantyczno-pragmatycznego kontinuum ............262

II.  O granicach w językowym kontinuum ...........................267
1.  Morfologia i jej pogranicze .........................................................267
2.  Morfologia w (polskiej) tradycji lingwistycznej .........................268
3.  Problem granic języka w kognitywizmie ...................................272
4.  Morfologia w semantyczno-pragmatycznym
kontinuum ....................................................................................278

III.  Determinanty tekstów i dyskursów....................................285
1.  Terminologiczna heterogeniczność ............................................285
2.  Tekst - pojęcie i właściwości .....................................................288
3.  Zewnętrzne determinanty tekstów i dyskursów .......................292
4.  Sprawność komunikacyjna jako determinant tekstów
i dyskursów..................................................................................297

IV.  Konwencja a tabu językowe
............................................300
1.  O tabu kulturowym i językowym ..............................................300
2.  O tabu (i o konwencji) .................................................:.............304
3.  Tabu a (właściwe mu) dziedziny kultury ..................................306
4.  Formy tabu językowego ..............................................................311
5.  Konwencja wobec tabu językowego .........................................314

ZAKOŃCZENIE ..........................................................317
BIBLIOGRAFIA ...........................................................................319
ABSTRACT (SUMMARY) .............................................................337
INDEKS RZECZOWY..................................................................340




[DANE_EU][KOD][/KOD][WYS]0[/WYS][TYP]0[/TYP][SKL_ID]0[/SKL_ID][SKL_TXT][/SKL_TXT][WZN]0[/WZN][/DANE_EU]