Tytuł --- MUZYKA W POZASZKOLNEJ EDUKACJI ESTETYCZNEJ
Autor--- EUGENIUSZ ROGALSKI
Rok wydania--- 1993
Oprawa--- MIĘKKA
Stron--- 226
Stan techniczny--- BARDZO DOBRY, drobne ślady używania na okładce
___________________________________________________________________--
SPIS TREŚCI
WSTĘP.............................................................7
CZĘŚĆ PIERWSZA
TEORETYCZNE PODSTAWY POZASZKOLNEJ POWSZECHNEJ EDUKACJI
MUZYCZNEJ..................................................13
1. Wychowanie muzyczne jako składnik wychowania przez sztukę ........15
1.1. Sztuka i jej funkcje społeczno-wychowawcze ___...................15
1.2. Cele i funkcje wychowania muzycznego............................22
2. Instytucje upowszechniania muzyki w systemie edukacji równoległej ... 30
2.1. Typologia instytucji upowszechniających muzykę . ..................31
2.2. Instytucje profesjonalne bezpośredniego upowszechniania muzyki .....32
2.3. Instytucje pełniące funkcje upowszechniania muzyki obok innych założonych celów ___.................................... ......34
2.4. Środki masowego przekazu, przemysł fonograficzny.................35
2.5. Problemy muzyki młodzieżowej .............. ...................37
2.6. Nieprofesjonalny ruch muzyczny.................................38
2.7. Muzykowanie w rodzinie...............................,..-...___40
CZĘŚĆ DRUGA
WYCHOWANIE MUZYCZNE W ŚRODOWISKU POZASZKOLNYM . ...... .43
1. Założenia teoretyczno-metodologiczne badań .....................44
1.1. Cel i uzasadnienie badań .,......................................44
1.2. Problematyka badań............................................46
1.3. Zmienne i wskaźniki .......... ............................48
1.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze .............................48
1.5. Teren r organizacja badań........................... ........ .50
2. Funkcje edukacyjne instytucji bezpośredniego upowszechniania muzyki 52
2.1. Realizacja założeń programowych instytucji bezpośredniego upowszechniania muzyki.........................___...........52
2.2. Miejsce muzyki w programach instytucji upowszechniających muzykę obok innych założonych celów....................................56
2.3. Kadra instruktorska..........;............,.............. ........59
3. Inne elementy systemu powszechnej edukacji muzycznej ............65
3.1. Muzyka w programach radia i telewizji .............................65
3.2. Polska fonografia muzyczna.....................................67
3.3. Wydawnictwa książkowe o tematyce muzycznej ..................... 69
3.4. Polska twórczość wokalna przeznaczona dla dzieci i młodzieży ........72
3.4.1. Śpiewniki i zbiorki pieśni...................................... 73
3.4.2. Podręczniki i śpiewniki szkolne........................_........76
3.4.3. Literatura chóralna dla dzieci i młodzieży ...................... .77
3.5. Muzyka rnłodzieżowa........................................... 79
3.5.1. Formy upowszechniania muzyki młodzieżowej ...................80
3.5.2. Wartość muzyczna i słowna repertuaru muzyki młodzieżowej .......82
3.6. Nieprofesjonalny ruch muzyczny..................................85
3.6.1, Rola stowarzyszeń w edukacji muzycznej.......................853.6.2. Funkcje edukacyjne społecznego ogniska muzycznego ............88
3.6.3. Kluby miłośników muzyki Pro Sinfonika i Jeunesses Musicales.....91
4. Rezultaty wychowawcze uczestnictwa w kulturze muzycznej .........94
4.1. Charakterystyka badanej populacji ___ .............. ...... ......96
4.2. Stan uczestnictwa dzieci i młodzieży w różnych formach upowszechniania muzyki.......................................................97
4.3. Poziom zainteresowań muzycznych badanej populacji ..............103
4.4. Preferencje muzyczne badanej młodzieży .........................107
5. Podsumowanie i wnioski ....... .............................117
5.1. Diagnoza stanu funkcjonowania systemu powszechnej edukacji muzycznej................................................... 117
5.2. Sposoby i możliwości usprawniania powszechnej edukacji muzycznej .. 123
CZĘŚĆ TRZECIA
PROPOZYCJE REPERTUAROWE, DYSKOGRAFIA, EKSPERTYZY .. ___129
1. Twórczość wokalna dla dzieci i młodzieży...... .............131
2. Książki o muzykach i muzyce..................................143
3. Katalog tematyczny muzycznych wydawnictw płytowych............150
4. Problemy edukacji plastycznej (synteza ekspertyzy) ...............175
5. Problemy edukacji teatralnej (synteza ekspertyzy)................. 181
BIBLIOGRAFIA
Druki zwarte.......................................................185
Artykuły ..........................................................188
ANEKSY.......................................................... 193
Załącznik i - Narzędzie pomiaru funkcjonowania instytucji upowszechniających
muzykę...............................................193
Załącznik 2 - Kwestionariusz do badań percepcji muzyki z radia i telewizji ___204
Załącznik 3 - Kwestionariusz do badań preferencji i zainteresowań
muzycznych............................................ 215
Załącznik 4 - Kwestionariusz do badań prognostycznych w zakresie
funkcjonowania instytucji upowszechniających muzykę .......220
Zusammenfassung .................................................225