Opis książki: W obecnej sytuacji gospodarczej, charakteryzującej się silną konkurencją i ciągłymi zmianami na rynku, strategie rozwoju firm w coraz większym stopniu muszą się opierać na prowadzeniu innowacji produktowych oraz organizacyjnych.To właśnie innowacje uważane są za jedno z głównych źródeł długoterminowej przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwa powinny również wdrażać wymagania międzynarodowych standardów organizacyjnych, takich jak systemy zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem i higieną pracy, a także systemy branżowe, których istotą jest ciągłe doskonalenie organizacji. A wszystko to po to, by jak najlepiej spełniać potrzeby i oczekiwania zarówno klientów, jak i pozostałych interesariuszy.
O autorze Wprowadzenie 1. Istota innowacji Definicje innowacji i pojęcia z nimi związane Klasyfikacje innowacji Modele procesów innowacyjnych 2. Uwarunkowania i przesłanki innowacyjności przedsiębiorstw Budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez wdrażanie innowacji Rola innowacji w strategii przedsiębiorstwa Źródła innowacji Interesariusze innowacji 3. Wymagania standardów zarządzania jako przesłanka wprowadzania innowacji Istota międzynarodowych standardów organizacyjnych Metodyki ciągłego doskonalenia systemów zarządzania Elementy standardów organizacyjnych wspierające proces innowacyjny Zastosowanie wymagań standardów organizacyjnych przy opracowaniu i doskonaleniu wyrobów Wymagania standardów zarządzania wykorzystywane przy wprowadzaniu innowacji organizacyjnych 4. Czynniki kształtujące procesy innowacyjne w przedsiębiorstwach - wyniki badań Charakterystyka prowadzonych badań Rodzaje wprowadzanych innowacji Czynniki inicjujące wprowadzanie innowacji Spodziewane efekty wprowadzanych innowacji Bariery zidentyfikowane podczas wprowadzania innowacji Sposoby oceny wprowadzanych innowacji Zależność pomiędzy innowacjami produktowymi i organizacyjnymi 5. Rola systemów zarządzania jakością we wprowadzaniu innowacji - studia przypadków Studium przypadku A - producent wyrobów dla energetyki i automatyki Studium przypadku B - producent wyrobów chemicznych i elektronicznych Studium przypadku C - producent wyrobów kosmetycznych Studium przypadku D - producent wyrobów metalowych Studium przypadku E - producent wyrobów dla transportu kolejowego Studium przypadku F - producent artykułów oświetleniowych Studium przypadku G - producent wyrobów medycznych Studia przypadków - podsumowanie 6. Doskonalenie procesu zarządzania innowacjami produktowymi i organizacyjnymi - wnioski i rekomendacje Model systemu zarządzania wspierającego wprowadzanie innowacji produktowych i organizacyjnych Metodyka audytu innowacyjnego wspierającego diagnozę potencjału innowacyjnego oraz ocenę wprowadzanych innowacji Przykładowe procedury zarządzania innowacjami produktowymi i organizacyjnymi Opis procesu projektowania nowych wyrobów w firmie produkcyjnej (branża spożywcza Procedura "Badania i rozwój wyrobów" w firmie produkcyjnej (branża kosmetyczna) Procedura zgłaszania, oceny i wdrażania innowacji w firmie usługowej (instytucja finansowa) Karta projektu innowacyjnego oparta na cyklu PDCA Zakończenie Bibliografia Indeks
|