Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

GRZEGORZ WIELKI KSIĘGA REGUŁY PASTERSKIEJ

19-01-2012, 14:31
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 35 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1997200443
Miejscowość gdańsk
Wyświetleń: 14   
Koniec: 13-01-2012 08:03:47
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Księga reguły pasterskiej
Papież Grzegorz Wielki
z łaciny tłumaczył, dał wstęp i objaśnienia Jan Czuj



STRON: 260
KSIĄŻKA NOWA,STAN IDEALNY



  Księga reguły pasterskiej Wielkiego Papieża winna była dawno — przynajmniej przed kilku wiekami wzorem innych krajów chrześcijańskich — być przyswojona mowie naszej. Ale nie było komu zająć się tak pożyteczną sprawą. Więc wreszcie stało się to teraz, po drugiej wojnie światowej, dzięki temu, że praca ta nie podzieliła losu wielu rękopisów podpisanego, gotowych do druku.
Że tłumaczenie pism św. Grzegorza nie jest igraszką, można — choćby w dalekim przybliżeniu — przekonać się z czytania niniejszej książki.
Starano się oddać wiernie i z precyzją myśli Autora, przy równoczesnym pieczołowitym strzeżeniu czystości mowy własnej.
Oby z tą znakomitą książką — skoro czytanie jej i zrozumienie ułatwione zostało — zapoznali się przede wszystkim ci, dla których była przez Grzegorza napisana. Wszyscy też inni, którzy z uwagą czytać ją zechcą, duży z niej odniosą pożytek


    W książce znajdują się następujące rozdziały:

Część pierwsza
  • Do Brata Jana, współbiskupa, Grzegorz
  • Rozdział I. By niedoświadczeni nie ważyli się iść do urzędu nauczycielskiego
  • Rozdział II. Niech nie idą na stanowisko kierownicze ci, którzy życiem nie dokonują tego, czego się nauczyli rozmyślaniem .
  • Rozdział III. O ciężarze zarządu, i że należy gardzić wszelkimi przeciwnościami, a lękać się pomyślności
  • Rozdział IV. Że bardzo często piastowanie władzy rozprasza stałość umysłową
  • Rozdział V. O tych, którzy na szczycie urzędu moją być użyteczni przykładem cnót, lecz zważając na własny spokój, uciekają
  • Rozdział VI. Że ci, którzy przez pokorę uciekają przed ciężarem kierownictwa, wtedy naprawdę są pokorni, gdy się wyrokom boskim nie sprzeciwiają
  • Rozdział VII. Że niekiedy niektórzy chwalebnie sięgają po obowiązek kaznodziejski, a niektórzy chwalebnie przymusem bywają pociągani
  • Rozdział VIII. O tych, którzy pożądają przełożeństwa i dla dogodzenia swej chuci chwytają za narzędzie mowy apostolskiej
  • Rozdział IX. Że umysł chcących przewodniczyć pochlebia sobie częstokroć zmyśloną obietnicą dobrych uczynków
  • Rozdział X. Jakim każdy winien przychodzić do kierownictwa
  • Rozdział XI. Jaki żadną miarą nie powinien przychodzić do kierownictwa

    Część druga.
  • Rozdział I. Jakim winien się okazywać na kierownictwie ten, kto do niego doszedł prawidłowo
  • Rozdział II. Że rządca ma być czysty w myślach
  • Rozdział III. By rządca zawsze był wyśmienity w działaniu
  • Rozdział IV. By rządca był dyskretny w milczeniu, pożyteczny w słowie
  • Rozdział V. By rządca był każdemu najbliższy współczuciem, przed wszystkimi oddany rozmyślaniu
  • Rozdział VI. Rządca ma być dla dobrze czyniących towarzyszem przez pokorę; przeciwko występkom grzeszących pobudzanym gorliwością sprawiedliwości
  • Rozdział VII. Rządca nie powinien z powodu zajęć zewnętrznych umniejszać troski o sprawy wewnętrzne, ani z powodu zabiegania o wewnętrzne zaniedbywać frasunku o zewnętrzne
  • Rozdział VIII. Rządca nie powinien zabiegać o podobanie się ludziom, jednakże winien uważać, dlaczego ma się podobać
  • Rozdział IX. Rządca powinien wiedzieć, że częstokroć wady podają się za cnoty
  • Rozdział X. Jak rządca winien umieć rozróżniać między naganą a pobłażaniem; między gorliwością a łagodnością
  • Rozdział XI. O ile rządca winien się zagłębiać w rozważaniu Świętego Prawa (zakonu)

    Część trzecia.
  • W jaki sposób dobrze żyjący rządca winien uczyć i napominać podwładnych
  • Rozdział I. Jaka powinna być różnorodność w sztuce kaznodziejskiej
  • Rozdział II. Jak należy napominać ubogich i bogatych
  • Rozdział III. Jak należy napominać wesołych i smutnych
  • Rozdział IV. Jak należy napominać podwładnych i przełożonych
  • Rozdział V. Jak należy napominać służbę i panów
  • Rozdział VI. Jak należy napominać mądrych i tępych
  • Rozdział VII. Jak należy napominać bezwstydnych i wstydliwych
  • Rozdział VIII. Jak należy napominać bezczelnych i małodusznych
  • Rozdział IX. Jak należy napominać niecierpliwych i cierpliwych
  • Rozdział X. Jak należy napominać życzliwych i zawistnych.
  • Rozdział XI. Jak należy napominać prostych i przewistnych
  • Rozdział XII. Jak należy napominać zdrowych i chorych
  • Rozdział XIII. Jak należy napominać bojących się chłosty i lekceważących ją
  • Rozdział XIV. Jak należy napominać milczących i gadatliwych
  • Rozdział XV. Jak należy napominać ociężałych i narwanych
  • Rozdział XVI. Jak należy napominać łagodnych i gniewliwych
  • Rozdział XVII. Jak należy napominać pokornych i wyniosłych
  • Rozdział XVIII. Jak należy napominać upartych i niestałych
  • Rozdział XIX. Jak należy napominać nieumiarkowamych i umiarkowanych w jedzeniu
  • Rozdział XX. Jak należy napominać tych, którzy swoje rozdają i którzy porywają cudze
  • Rozdział XXI. Jak należy napominać tych, którzy nie dybią na cudze, lecz swoje zatrzymują, i którzy swoje rozdają, a cudze porywają
  • Rozdział XXII. Jak należy napominać niezgodnych i spokojnych
  • Rozdział XXIII. Jak należy napominać wszczynających kłótnie, a jak pokojowych
  • Rozdział XXIV. Jak należy napominać niewykształconych w nauce świętej, i uczonych, ale niepokornych
  • Rozdział XXV. Jak należy napominać tych, którzy przez zbytnią pokorę uchylają się od obowiązku kaznodziejskiego, a tych, którzy z nagłym pośpiechem nim się zajmują
  • Rozdział XXVI. Jak należy napominać tych, którym się wszystko udaje, i tych, którym się nic nie udaje
  • Rozdział XXVII. Jak należy napominać małżonków i bezżennych
  • Rozdział XXVIII. Jak należy napominać doświadczonych w grzechach cielesnych i niedoświadczonych w nich
  • Rozdział XXIX. Jak należy napominać opłakujących grzechy uczynkowe, a opłakujących tylko grzechy myślowe
  • Rozdział XXX. Jak należy napominać tych, którzy nie wstrzymują się od opłakiwanych grzechów, a tych którzy unikanych grzechów nie opłakują
  • Rozdział XXXI. Jak należy napominać tych, którzy chwalą niegodziwości, jakich są świadomi, oraz tych którzy je potępiają, a wcale się ich nie wystrzegają
  • Rozdział XXXIII. Jak należy napominać tych, którzy grzeszą odruchowo, i tych, którzy czynią to z rozmysłem
  • Rozdział XXXIII. Jak. należy napominać tych, którzy w bardzo małych, lecz częstych, oraz tych, którzy wystrzegając się bardzo małych, w ciężkich niekiedy zanurzają się przewinieniach
  • Rozdział XXXIV. Jak należy napominać tych, którzy nawet nie zaczynają dobrego, oraz tych, którzy zaczętego nie kończą
  • Rozdział XXXV. Jak należy napominać tych, którzy potajemnie czynią źle, a jawnie dobrze, oraz tych, którzy czynią odwrotnie
  • Rozdział XXXVI. O napominaniu pod adresem wielu, które by tak wspomagało cnoty jednostek, by nie wzrastały przez nie wady, przeciwne cnotom
  • Rozdział XXXVII. O napomnieniu, stosowanym do jednego, podlegającego sprzecznym uczuciom
  • Rozdział XXXVIII. Niekiedy należy pomijać wady lżejsze, by można usuwać cięższe
  • Rozdział XXXIX. Umysłom słabym nie powinno się głosić rzeczy głębokich
  • Rozdział XL. O uczynku i o głosie kaznodziei

    Część czwarta.
  • Jak kaznodzieja ma, po należytym wykonaniu wszystkiego, wracać do siebie samego, by go nie wynosiło ani życie, ani głoszenie słowa bożego