Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

GRANICE WYOBRAŹNI GRANICE SŁOWA JOLANTA DUDEK

19-01-2012, 13:38
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 31 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1998931522
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 9   
Koniec: 13-01-2012 22:24:01
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

GRANICE WYOBRAŹNI GRANICE SŁOWA

JOLANTA DUDEK


STRON 268
FORMAT B5


Granice wyobraźni–granice słowa to kolejne ogniwo studiów porównawczych nad XX wieczną poezją polską widzianą przez pryzmat poezji anglojęzycznej, która w ubiegłym wieku odegrała znaczącą rolę w przemianach literatury europejskiej i poprzez dzieła swych wybitnych przedstawicieli wpłynęła na jej obecny kształt.
Książka poświęcona została dwóm wybitnym poetom urodzonym w niepodległej Polsce, którzy po roku 1945 pozostali w kraju i w najtrudniejszym okresie powojennej historii stali się twórcami „polskiej szkoły poetyckiej”, dobrze znanej w strefie języka angielskiego. „Za cechę wyróżniającą tej szkoły uważa się łączenie doświadczenia historycznego z indywidualnym losem”.
Zbigniew Herbert i Tadeusz Różewicz ukazani zostali na tle polskiej recepcji anglosaskiego modernizmu, czyli szeroko rozumianego nurtu XX wiecznej „nowoczesności”, reprezentowanego w poezji głównie przez T.S.Eliota i Ezrę Pounda oraz W.B.Yeatsa w roli prekursora. Szczegółowe analizy wierszy Herberta oraz Różewicza na tle oryginalnych utworów Eliota oraz Pounda pomogą czytelnikom rozpoznać i samodzielnie wyodrębnić charakterystyczne cechy dwudziestowiecznej „polskiej szkoły poetyckiej”, zróżnicowanej zarówno w sferze „formy” jak i „treści”.
Rodzimym punktem odniesienia są w mojej książce eseje, wiersze i przekłady Czesława Miłosza, bezpośredniego spadkobiercy europejskiego modernizmu, rzetelnego pośrednika - w czasach podziału Europy - między literaturą polską i „zachodnią”, „krajową” i „emigracyjną”, który w utworach Yeatsa odnajdywał potwierdzenie twórczej i poznawczej roli wyobraźni a w wizyjnych poematach Williama Blake’a szukał nadziei dla religijnego zwątpienia i rozpaczy emigranta, rzuconego w cywilizację zdominowaną przez kulturę masową, obcą najgłębszym duchowym aspiracjom jednostki.