FILOZOFIA BOGA Stanisław Kowalczyk Stron: 352 Format: B5 Rok wydania: 2001 (wyd. V)
SPIS TREŚCI Przedmowa Część I: Zagadnienia wstępne 1. Koncepcja filozofii Boga § 1. Nazwy § 2. Określenie § 3. Stosunek filozofii Boga do nauk pokrewnych Literatura 2. Typologia postaw człowieka wobec Boga § 1. Ateizm § 2. Panteizm § 3. Agnostycyzm § 4. Irracjonalne formy teizmu Literatura 3. Problem sensowności języka filozofii Boga Literatura 4. Charakterystyka epistemologiczno-metodologiczna argumentów filozofii Boga § 1. Przedfilozoficzne poznanie Boga § 2. Istnienie Boga nie jest bezpośrednio oczywiste § 3. Redukcyjny charakter argumentów filozofii Boga § 4. Poznanie Boga w ujęciu tomizmu fenomenologicznego Literatura 5. Typologia argumentów teodycei i wyjaśnienia wstępne Literatura Część II: Argumenty kosmologiczne
1. Argument kinetyczny § 1. Rys historyczny § 2. Tekst argumentu § 3. Wyjaśnienie terminologii § 4. Omówienie argumentu kinetycznego § 5. Argument kinetyczny a współczesna fizyka § 6. Wyjaśnienie trudności Literatura 2. Argument etiologiczny § 1. Rys historyczny § 2. Tekst argumentu § 3. Wyjaśnienia terminologiczne § 4. Sformułowanie i omówienie argumentu § 5. Przy czy nowość w świetle współczesnej nauki Literatura 3. Argument kontyngencjalny § 1. Rys historyczny § 2. Tekst argumentu § 3. Wyjaśnienie terminologii § 4. Tomaszowe sformułowanie argumentu § 5. Współczesna wersja argumentu z przygodności § 6. Wyjaśnienie trudności Literatura 4. Argument klimakologiczny § 1. Rys historyczny § 2. Tekst argumentu § 3. Terminologia argumentu § 4. Sformułowanie i omówienie argumentu § 5. Trudności Literatura 5. Argument teleologiczny § 1. Rys historyczny finalizmu § 2. Wstępna charakterystyka argumentu § 3. Wyjaśnienie terminologii § 4. Teleologiczna struktura rzeczywistości a) Celowość świata nieorganicznego b) Celowość świata roślinnego c) Celowość świata zwierzęcego d) Filozoficzna zasada celowości § 5. Istnienie transcendentnego Rozumu stwórczego a) Hipoteza przypadku b) Teioria ewolucji i przyczyn sprawczych c) Teoria stwórczego Rozumu d) Rozum stwórczy jest Bogiem § 6. Wyjaśnienie trudności Literatura 6. Argumenty kosmologiczno-fizykalistyczne § 1. Teorie kosmologiczne § 2. Argument entropologiczny § 3. Argument z rozszerzania się wszechświata § 4. Wartość argumentów Literatura 7. Poznanie istnieniaBoga w ujęciu P. Teilharda de Chardin § 1. Stan badań § 2. Status metodologiczny analiz Teilharda § 3. Bóg jako bytowa podstawa ewolucji § 4. Osobowość Boga § 5. Uwagi końcowe Literatura Część III: Argumenty antropologiczne
1. Argument ideologiczny § 1. Augustyńskie ujęcie argumentu § 2. Tomistyczna forma argumentu § 3. Współczesne ujęcie argumentu Literatura 2. Szósta droga J. Maritaina § 1. Sformułowanie szóstej drogi § 2. Interpretacje szóstej drogi § 3. Walor szóstej drogi Literatura 3. Argument ontologiczny § 1. Argument w ujęciu św. Anzelma § 2. Argument w ujęciu Kartezjusza i Leibniza § 3. Współczesne interpretacje dowodu ontologicznego Literatura 4. Argument deontologiczny § 1. Immanuel Kant § 2. John Henry Newman § 3. Ujęcie tomistyczne Literatura 5. Argument eudajmologiczny § 1. Św. Augustyn § 2. Św. Tomasz z Akwinu Literatura 6. Argument z doświadczenia religijnego § 1. H. Bergson: Fenomen przeżyć religijno-mistycznych § 2. M. Scheler: Akty i wartości religijne Literatura 7. Poznanie Absolutu w ujęciu K. Jaspersa § 1. Filozoficzna koncepcja wiary § 2. Teoria szyfru § 3. Natura Transcendencji Literatura Część IV: Natura Boża
1. Idee Absolutu Literatura 2. Poznawalność natury Bożej Literatura 3. Atrybuty bytowe Boga 4. Atrybuty operatywne Boga Literatura Zakończenie: Bóg filozofii a Bóg wiary |