Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ESTETYKA ANTROPOLOGIA MARCUSE ADORNO Ekofilozofia

28-02-2012, 15:45
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29.99 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 2071554342
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 13   
Koniec: 31-01-2012 16:04:06
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


 
Gernot Bohme

Oficyna Naukowa Warszawa 2002
200 stron


OPIS

  • Ważną, jeśli nie kluczową kategorią ekologicznej estetyki przyrody Bohmego staje się pojęcie mimesis, które nie odnosi się jednak — jak w klasycznym użyciu tego terminu — do naśladowania przez artystę natury w dziele sztuki, lecz do stanu zestrojenia ludzkiej cielesności i jej poruszeń emocjonalnych z charakterami przyrody. Bóhme idzie tu ideowym śladem twórców Szkoły Frankfurckiej, Maxa Horkheimera i Theodora W. Adorna. którzy kategorii tej przypisywali wiodącą rolę w swej filozoficznej krytyce współczesności.

  • Owa formuła komunikowania się człowieka z przyrodą w doświadczeniu mimetycznym ma jednak w filozofii Adorna i Horkheimera — rzecz paradoksalna — dość abstrakcyjny, a po części i spekulatywny charakter. Horkheimer — w nawiązaniu do Benjaminowskiej koncepcji „prawdziwych imion rzeczy" nadanych im w okresie rajskim przez Boga i zapoznanych następnie przez semantyki języków cywilizowanych — będzie apelował o ponowne ich odsłonięcie w aktach mimesis, której naturę opisuje wszakże nie tyle w języku odwołującym się do współczesnej estetyki, ile w terminologii zaczerpniętej z etnografii kultur animistycznych.

  • Bóhme natomiast nie tylko dostarcza współczesnych egzemplifikaeji opisywanych przez siebie wzorów związków mimetycznych człowieka z przyrodą (ogród angielski jako źródło swoistych doznań estetycznych, ale również pewne typy sztuki współczesnej19), lecz pogłębia samą koncepcję munesis o wspomniany wymiar ontyczny, szuka wreszcie sojuszników w koncepcjach pokrewnych, takich jak idea podmiotowości przyrody rozwijana przez Herberta Marcusego czy formuła „przymierza z przyrodą" Ernsta Błocha. Przydaje to jego stanowisku legitymacji histoiyczno-filozoficznych, czyniąc je kolejną artykulacją rozwijającego stopniowo swą tożsamość prądu filozofii współczesnej.


SPIS TREŚCI

Stanisław Czerniak:
Gernota Bohmego antropologizacja estetyki VII

Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego

Wstęp 3

Estetyka przyrody — perspektywa? 12

Piękna przyroda i dobra przyroda 29

1. Piękno jako wskaźnik dobrej przyrody? 29;
2. Cierpienie z powodu społeczeństwa i mieszczańska estetyka przyrody 33;
3. Piękno jako pokarm 38;
4. Estetyka jako część ekologii 41


Relacja człowiek-przyroda na przykładzie miasta 46

1. Preludium 46;
2. Odniesienie do tego, co zewnętrzne 50;
3. Stosunek powierzchowny 52;
4. Stosunek wewnętrzny 61

Znaczenie ogrodu angielskiego i jego teorii
dla rozwoju ekologicznej estetyki przyrody 66

1. Ideały przyrody 66;
2. Typy ogrodów 68;
3. Technika przymierza 71;
4. Sztuka w przymierzu z przyrodą 73;
5. Ekologiczna estetyka przyrody 77

Aporie naszej relacji do przyrody 81
1. Rzekome oezywistości 81;
2. Kłasyranc opozycje 84;
3. Utracone oczywistości 89;
4. Stawić czoło problemowi przyroda- 97

Czym jest przyroda? Charakter przyrody z punktu widzenia nowożytnej nauki

1. Odwołanie sie do przyrody 100:
2. Co jest przedmiotem nauk przyrodniczych? 104;
3. Charakicry przyrody 107;
4. Charaktery przyrody i współczesna nauka 114;
5. Zakończenie 123 100


Ciało: przyroda, która jesteśmy

1. Filozofia przyrody i filozofia ciała 124;
2. Przyroda: byt, którym sami jesteśmy 126;
3. Bycie sobą 129;
4. Być samemu przyroda 131;
5. Zakończenie 141 124


Przyroda w epoce możliwościjej technicznej reprodukcji

1. Wprowadzenie 144;
2. Hybris? 147;
3. Przyroda i technika 151
4. Przyroda i sztuka 155;
5. Przyroda, którąsami jesteśmy 160;
6. Zakończenie 163 144


Sztuczna natura 165

1. Wprowadzenie 165;
2. Wytwory techniki i sztuki powinny być takie jak przyroda — powinny być sztuczną przyroda 166;
3. Ani technika, ani sztuka nie są ..sztuczne" 171;
4. Sztuczna natura 174:
5. Sprzeciw wobec sztuczności 178;
6. Opuścić stan natury? 181

Słownik terminologiczny 184
Indeks osób 186
Indeks pojęć i terminów 190
Nota o pierwodrukach 195
Nota biograficzna . 197
Publikacje Gernta Bóhmego 198


 

STAN KSIĄŻKI


Pozycja jest NOWA w stanie idealnym

ZACHĘCAM WSZYSTKICH GORĄCO RÓWNIEŻ DO OBEJRZENIA INNYCH CIEKAWYCH AUKCJI

KUPUJĄC KILKA POZYCJI NA RAZ OSZCZĘDZASZ NA KOSZTACH PRZESYŁKI - A KUPUJĄC 3 LUB WIĘCEJ ZA PRZESŁANIE NIE PŁACISZ NIC (dotyczy PRZESYŁEK KRAJOWYCH) !!!!







ESTETYKA ANTROPOLOGIA MARCUSE ADORNO Ekofilozofia


Dodano 2[zasłonięte]008-02 21:49
KOSZT PRZESYŁKI ULEGŁ ZMIANIE I WYNOSI:
(zgodnie z wzrostem cennika poczty polskiej od stycznia 2008)
przy 1 książce - 7 zł
przy 2 książkach - 8zł
przy 3 i powyżej - GRATIS
Dodano 2[zasłonięte]008-11 23:56
! UWAGA ! : Jeśli którakolwiek z aukcji NIE JEST WYŚWIETLANA POPRAWNIE (brak TYTUŁU, SPISU TREŚCI, itp.) NAPISZ do nas a niezwłocznie prześlemy szczegółowe dane na jej temat.

Podane błędy są wynikiem problemów technicznych serwisu i z dostępnych nam informacji dotyczy części naszych aukcji.

Będziemy wdzięczni za każdą informację o błędzie.

Z Pozdrowieniami

księgarnia PARALALA