Maria Kuchcińska OD EDUKACJI DYREKTYWNEJ DO EMANCYPACYJNEJ. DYLEMATY W EDUKACJI ZA POŚREDNICTWEM ZADAŃ. 1997, 254 strony
Pierwszy rozdział książki zawiera, z założenia ogólny, zarys różnic w posługiwaniu się zadaniem w edukacji (zawisłych od różnych modeli socjalizacji i uczenia się). Na tym tle, w kolejnych czterech rozdziałach, prezentowane są - w konwencji dylematów etycznych - następstwa, jakie edukacji za pośrednictwem zadań przynosi podporządkowanie praktyki różnym modelom myślenia pedagogicznego. Zamykający książkę załącznik zawiera - prezentowane także w konwencji dylematów etycznych — dane na temat źródeł i przejawów rezerwy wobec zadania jako środka wychowania i, wspierające teoretyczne wywody, przykłady nawiązujące do najczęściej wymienionych źródeł rezerwy, a mianowicie dotyczące dylematów kierowania i swobody.
Decydując się na prezentację funkcjonowania zadania w edukacjach o różnych teoretycznych założeniach adresuję książkę nie tylko do teoretyków, lecz także do studentów pedagogiki i praktyków zainteresowanych dyskusją nad warunkami i drogami doskonalenia procesów edukacyjnych (zwłaszcza w aspekcie upodmiotowienia relacji i procesów społecznych). Skupiaj ąc uwagę Czytelnika na kilku możliwych opcjach i konsekwencjach ich wyboru, mam nadzieję wpisać się tą książką w taki model kształcenia pedagogicznego studentów, który nosi miano autokonstru-kcji narracji edukacyjnej (R. Leppert, 1996, s. 182-185).
Spis treści
WSTĘP.
Rozdział 1. ŹRÓDŁA DYLEMATÓW ETYCZNYCH W EDUKACJI ZA POŚREDNICTWEM ZADAŃ Modele socjalizacji Sytuacyjna geneza zadań Podwójna funkcja aktywności zadaniowej Modele uczenia się Uczenie się przez działanie
Rozdział 2. DYLEMATY KIEROWANIA ................. Kierowanie wpływaniem na przedmioty................ Inicjowanie aktywności zadaniowej.................... Spożytkowanie lub wywołanie zdarzeń w zewnętrznych warunkach Spożytkowanie lub wywoływanie zmian w aktualnej aktywności Jawne zlecanie zadań ........................... Podmiotowość dziecka w sytuacji zadaniowej............ Ingerowanie w aktywność zadaniową.................. Opresyjność kumulowania zadań w sytuacji
Rozdział 3. DYLEMATY SWOBODY................... Cele korygowania procesu socjalizacji.................. Modele myślenia pedagogicznego ..................... Rodzaje przymusu i swobody......................... Typy zaangażowania etycznego
Rozdział 4. DYLEMATY KARNOŚCI Typy ładu społecznego Tresura i samowola Anarchia i terror w edukacji dyrektywnej Negocjacje w edukacji emancypacyjnej
Rozdział 5. DYLEMATY RÓŻNICOWANIA Rodowód unifikacyjnych tendencji w edukacji Indywiduum i indywidualność jako podstawa różnicowania oddziaływań "Cykle witalności" jako podstawa różnicowania sposobów zlecania zadań "Poziom rozwoju moralnego" jako podstawa różnicowania interwencji w aktywność zadaniową
ZAKOŃCZENIE ZAŁĄCZNIK BIBLIOGRAFIA Summary
|