Opis książki:
W środowiskach badaczy kultury dziecięcej wielokrotnie zgłaszano potrzeby zintegrowania działań naukowych, odnoszących się do dziecka jako odbiorcy i nadawcy, a także do planowych działań edukacyjnych w zmieniającej się rzeczywistości. Autorzy opracowań zamieszczonych w książce Dziecko - język - tekst żywo odpowiadają na te potrzeby. Jak pisze recenzent tomu, Profesor Jadwiga Kowalikowa, "zawarta w tytule triada jest zarazem osią konstrukcyjną całego makrotekstu". Problematyka tomu obejmuje więc zagadnienia różnorodności kulturowego świata dziecka w sposób interdyscyplinarny, naświetla je z wielu perspektyw badawczych: psychologicznej, terapeutycznej, językoznawczej, literaturoznawczej, tekstologicznej i dydaktycznej. Na jego zawartość składają się opisy możliwości lingwistycznych dziecka jako twórcy i odbiorcy komunikatów literackich i nieliterackich; rozważania nad charakterystycznymi dla "literatury czwartej" kodami werbalnymi i pozawerbalnymi, nad zagadnieniami intertekstualności w tekstach dla dzieci i młodzieży, nad korzystaniem z dyskursu metaliterackiego, parodii oraz groteski. Kolejnym obszarem rozważań, zakreślonym przez badaczy, jest wspieranie rozwoju dziecka przez działania dydaktyczne na wszystkich poziomach kształcenia. "Autorzy poszczególnych prac zarazem opisują określone zjawiska, jak i podpatrują i wyjaśniają procesy ich powstawania" - stwierdza dalej Recenzent tomu. Jego wartość stanowi konfrontacja rozmaitych postaw badawczych, zetknięcie często zdecydowanie odmiennych zapatrywań na te same kwestie. Jako taka, książka Dziecko - język - tekst może zainteresować wszystkich, dla których dziecko pozostaje wciąż nieuchwytnym fenomenem: pedagogów, znawców literatury dziecięcej, dydaktyków, psychologów, językoznawców, a także nauczycieli. Małgorzata Wójcik-Dudek, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego, nauczyciel w szkole ponadgimnazjalnej. Zainteresowania badawcze: dydaktyka literatury, literatura dla dzieci i młodzieży, teatr jako forma spotkania z tekstem literackim. Wybrane publikacje: (Prze)trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka (Katowice 2007), Dziecko - język - tekst (współred., Katowice 2010), Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań (współred., Katowice 2013). [17.07.2013] Bernadeta Niesporek-Szamburska, dr hab. prof. UŚ, językoznawca, dydaktyk w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół: języka dziecka, językowego obrazu świata dzieci i młodzieży, a także wokół języka i stylu literatury dla dzieci i młodzieży. Autorka książek: Język wierszy dla dzieci (na materiale "Świerszczyka") (1990), Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci (2004), Dziecko w świecie języka (współautorki: H. Synowiec, D. Bula, D. Krzyżyk) (2004), O dialogu kultur w edukacji polonistycznej (na poziomie szkoły podstawowej) (współautor: A. Kołodziej), redaktorka i współredaktorka tomów Dziecko - język - tekst, Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań. [17.07.2013]
|