Dwukierunkowe metalowe sprzęgła podatne skrętnie autor: Krzysztof Filipowicz
Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011
stron: 106
oprawa: miękka
format: B5
ISBN:
[zasłonięte]978-8335-774-7
W monografii skupiono się na identyfikacji doświadczalnej cech statycznych i dynamicznych unikalnego rozwiązania konstrukcyjnego dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego skrętnie, opracowanego w Instytucie Mechanizacji Górnictwa Politechniki Śląskiej. W pracy zawarto m.in. szczegółowe informacje dotyczące jego budowy i zasady działania. Celem utylitarnym opisanych w pracy badań było określenie charakterystycznych cech nowego, unikalnego sprzęgła, wykazanie jego wad i zalet oraz przekonanie potencjalnych użytkowników o możliwości jego praktycznego zastosowania w napędach przenośników zgrzebłowych.
SPIS TREŚCI: SPIS WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ 7
1. WPROWADZENIE 11 2. BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA METALOWYCH SPRZĘGIEŁ PODATNYCH SKRĘTNIE 14 2.1. Podstawowe cechy konstrukcyjne prototypu dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego 16
2.1.1. Siły działające na zestawy sprężyn talerzowych 19
2.1.2. Zestawy sprężyn talerzowych zastosowane w prototypie sprzęgła 22
2.2. Komputerowa analiza naprężeń MES wybranych elementów dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego skrętnie 28
2.2.1. Analiza naprężeń wału sprzęgła 28
2.2.2. Analiza naprężeń tulei przesuwnej z gwintem wewnętrznym i wielowypustem 31
2.2.3. Analiza naprężeń sprężyny talerzowej 32
2.2.4. Analiza naprężeń obudowy sprzęgła 34
3. BADANIA DOŚWIADCZALNE DWUKIERUNKOWEGO METALOWEGO SPRZĘGŁA PODATNEGO SKRĘTNIE 36 3.1. Stanowiska badawcze i metodyka badań 36
3.2. Wyznaczanie statycznych charakterystyk sprzęgła 46
3.3. Wpływ metalowego sprzęgła podatnego skrętnie na pracę układu napędowego 48
3.3.1. Rozruch układu napędowego z metalowym sprzęgłem podatnym 49
3.3.2. Układ napędowy z metalowym sprzęgłem podatnym, obciążony impulsowym momentem obrotowym 67
3.4. Badanie drgań mechanicznych przekładni zębatej 74
4. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ DOŚWIADCZALNYCH 80 4.1. Statyczna charakterystyka sprzęgła 80
4.2. Analiza wpływu dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego skrętnie na rozruch układu napędowego 80
4.3. Analiza wpływu dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego skrętnie na obciążenie układu napędowego impulsowym momentem obrotowym 85
4.4. Analiza drgań mechanicznych przekładni zębatej 88
5. MOŻLIWOŚCI MODERNIZACJI I ROZBUDOWY DWUKIERUNKOWYCH METALOWYCH SPRZĘGIEŁ PODATNYCH SKRĘTNIE 90 5.1. Wały przegubowe podatne skrętnie 90
5.2. Bęben napędowy zintegrowany ze sprzęgłem 93
5.3. Wał przekładni zębatej z wewnętrznym sprzęgłem podatnym skrętnie 96
5.4. Hydrauliczny tłumik drgań w metalowym sprzęgle podatnym skrętnie 98
6. PODSUMOWANIE 102 BIBLIOGRAFIA 103
STRESZCZENIE 105