Opis książki:
Księga została przygotowana przez współpracowników, przyjaciół i uczniów wybitnego polskiego pedagoga, twórcy szkoły naukowej pedagogiki społecznej, wieloletniego kierownika Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego prof. dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego. W części I publikacji zaprezentowano wykaz publikacji Jubilata oraz charakterystykę działalności naukowo-badawczej Katedry Pedagogiki Społecznej. Część II zawiera 12 tekstów dotyczących m.in. podmiotowego wymiaru czasu społecznego, uniwersalizmu pedagogiki społecznej, czasu i postępu w działalności społecznej pedagogów. Kolejnych 12 artykułów zebrano w części III, której tematem są takie zagadnienia, jak: edukacyjna ciągłość i zmiana, nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej, znaczenie szkoły i edukacji w debacie społecznej. W części IV zgrupowano 17 tekstów dotyczących m.in.: życia codziennego w percepcji i doświadczaniu młodzieży, wspólnoty domu rodzinnego w obliczu zmian społecznych, zjawiska krzywdzenia dzieci, starości w kwalifikacji społecznej. Teksty poświęcone historii pedagogiki społecznej oraz takim obszarom badawczym, jak mierzenie w badaniach społecznych obejmuje część V. Część VI zawiera artykuły przyjaciół Profesora z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Słowacji, Niemiec i Austrii. Teksty zamieszczone w części VII, mające formułę bardziej osobistą i emocjonalną, ukazują społeczną rolę Jubilata w wymiarze interpersonalnym. Księgę zamykają życzenia nadesłane z okazji jubileuszu Profesora. Ewa Syrek - doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajny (tytuł profesora nauk humanistycznych - 2010 r.), kierownik Katedry Pedagogiki Społecznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania naukowo-badawcze związane z obszarem zagadnień pedagogiki społecznej, jak również z wybranymi elementami socjologii wychowania a w ostatnich dwudziestu latach poszerzone o wybrane elementy pedagogiki zdrowia i socjologii zdrowia i choroby. Autorka monografii m.in. pt. Teoretyczne standardy zdrowia dzieci i młodzieży a ich środowiskowe uwarunkowania w regionie górnośląskim. Studium pedagogiczno społeczne. (Katowice, 1997); Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej (Katowice, 2000); Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze (Katowice, 2008), prac zbiorowych pod naukową redakcją m.in. Jakość życia w chorobie. Społeczno-pedagogiczne studium indywidualnych przypadków (Kraków, 2001); Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej "Chowanna" T. 2 (31), 2008 (Katowice, 2008); Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. (Katowice, 2010) oraz ponad 80 artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych w kraju i zagranicą. [16.12.2012]
Spis treści Wprowadzenie (Ewa Syrek) Część I Działalnośćnaukowoâ€badawcza Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego Bibliografia prac Jubilata (oprac. Marek Walancik, Teresa Wilk) Działalnośćnaukowoâ€badawcza i organizacyjna Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego w latach 1980/81-2009/10. Wokoł szkoły naukowej Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego (Ewa Jarosz, Ewa Syrek) Część II Rola uczonego a postrzeganie problemow pedagogicznych w przestrzeni wspołczesnego czasu społecznego Ewa Bielska - Podmiotowy wymiar czasu społecznego a ambiwalencje roli intelektualisty w społeczeństwie obywatelskim czasu zmiany Kazimierz Denek - Czy zbliżanie się do społeczeństwa czasu? Jerzy Nikitorowicz - Tożsamośćw wymiarze społecznym i osobistym Tadeusz Lewowicki - Uniwersalizm pedagogiki społecznej - szansa rozwoju jednostek i społeczeństw Ewa Marynowiczâ€Hetka - Na marginesie lektury podręcznika pedagogiki społecznej autorstwa Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego. Rekonstrukcja punktu widzenia z perspektywy Innego Stanisław Kawula - Pedagogika społeczna w perspektywie zmiany społecznej w Polsce wspołczesnej Maria Chodkowska - Dylemat roli uczonego - inspiracje Floriana Znanieckiego dla rozumienia i rozwiązywania wspołczesnych problemow edukacyjnych i społecznych Danuta Urbaniakâ€Zając - O inspiracjach i problemach z teorią modernizacji w pedagogice społecznej Tadeusz Frąckowiak - Pomiędzy sztuką a nauką. O dylematach socjologicznej pedagogiki Wojciech Pasterniak - Czas społeczny w perspektywie racjonalności transcendentnej Stanisław Palka - Czas i postęp w działalności społecznej pedagogów Jerzy Stochmiałek - Orientacja temporalna w teorii zmiany społecznej Stanisław Juszczyk - Rewolucja informacyjna a zmiana społeczna Część III Pedagogicznoâ€społeczne inspiracje poznawczoâ€badawcze w przestrzeni modernizacji edukacyjnej wspołczesnego czasu społecznego Zbyszko Melosik - Kultura i edukacja - modernistyczno/postmodernistyczne konfrontacje Eugeniusz Piotrowski - Kultura jako czynnik aktywizujący umysłczłowieka Tadeusz Pilch - Refleksje wokoł "modernizacji" edukacji Zbigniew Kwieciński - Nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej Jolanta Szempruch - Wiedza i edukacja wobec gwałtownej zmiany społecznej Jan Żebrowski - Pedagodzy wobec wyzwań edukacyjnych i świata wartości Inetta Nowosad - O wspolną troskę... Znaczenie szkoły i edukacji w debacie publicznej Wojciech Kojs, Ewa Urbanâ€Kojs - Społeczne, osobowe i pedagogiczne aspekty edukacji całożyciowej człowieka Zenon Gajdzica - O kategoriach przydatnych w analizie sytuacji szkolnej dziecka niepełnosprawnego. Przyczynek do problematyzowania codzienności Czesław Banach - Osobowość i kompetencje nauczyciela akademickiego Katarzyna Krasoń - O spotkaniu, godności i tworzeniu, czyli sięgać poza lokalne usytuowanie Janusz Gajda - Obniżenie poziomu życia naukowego Bogusław Śliwerski - O marnotrawieniu ideałow i wartości oświatowej "Solidarności" Część IV Kulturowe i społecznoâ€wychowawcze konteksty doświadczania codzienności w refleksji przedstawicieli nauk o wychowaniu Adam Roter - Trudności w budowaniu transparentnego społeczeństwa - refleksja po dwudziestu latach zmian społecznych Andrzej Czerkawski - W poszukiwaniu Homo Oeconomicus - dwadzieścia lat poźniej Henryk Siemieniak - Społeczeństwo ryzyka a pedagogika społeczna Alina Szczurekâ€Boruta - Identyfikacja i kształtowanie się tożsamości młodzieży - aspekty teoretyczne i przyczynki empiryczne Ewa Wysocka - Życie codzienne w percepcji i doświadczaniu młodzieży Zenon Jasiński, Edward Nycz - Młodzież defaworyzowana społecznie i kulturowo w sytuacji startu życiowego. Casus Ochotniczych Hufcow Pracy Jadwiga Izdebska - Przestrzeń wspolnoty domu rodzinnego - w obliczu dokonujących się zmian społecznych Ewa Jarosz - Ile kosztuje krzywdzenie dzieci? Ewa Ogrodzkaâ€Mazur - Wspołczesna rodzina migracyjna w przestrzeni społecznej, (wielo)kulturowej i edukacyjnej Jozefa Brągiel - Percepcja rozwodu rodzicow przez dorosłe dzieci Jerzy Modrzewski - Starośćw perspektywie i kwalifikacji społecznej Franciszek Adamski - Prawnoosobowy i społecznoâ€moralny wymiar pracy ludzkiej Małgorzata Orłowska - Czas wolny narzędziem diagnozy w świadczeniu pracy socjalnej podopiecznym pomocy społecznej Joanna Bulska, Alina Dworak - Zagrożenia zdrowia we wspołczesnym społeczeństwie konsumpcji Mikołaj Winiarski - Wsparcie społeczne w orientacji humanistycznej pedagogiki społecznej Monika Noszczykâ€Bernasiewicz, Maciej Bernasiewicz - Strach jako parametr czasu społecznego w poźnej nowoczesności Andrzej Sadowski - Białorusini w Polsce w warunkach demokratycznych. Przemiany tożsamości narodowej Część V Z historii pedagogiki społecznej i innych obszarow badawczych Barbara Smolińskaâ€Theiss, Wiesław Theiss - O pedagogice "otwartych drzwi". Kilka wspomnieńi uwag z Januszem Korczakiem w tle Mariusz Cichosz - W kręgu tworcow pedagogiki społecznej. Koncepcja wychowania i pedagogiki społecznej w poglądach Ryszarda Wroczyńskiego Tomasz Zimny - Mierzenie w badaniach społecznych Henryk Machel - Poprawczy cel wykonywania kary pozbawienia wolności a jakośćwychowawczego personelu penitencjarnego Część VI O europejskiej rzeczywistości - refleksje przyjacioł Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego, reprezentantów zagranicznych ośrodkow naukowych Stephen Walker - Taking Sides in the Sociology of Education Ari Antikainen - The Nordic Model of Education Now Jan Perhacs - K teoretickým východiskam konstituovania a rozvijania socialnej andragogiky na Slovensku Friedrich W. Kron - Socioâ€Pedagogical Dimensions of New Media in the Information Society Rudolf Pettinger - Familienbezogene padagogische Forderung von Kindern in den ersten Lebensjahren zu seiner Entwicklung in Deutschland Rupert Vierlinger - Direkte Leistungsvorlage (Portfolios) als Alternative zur Ziffernnote Renate Seebauer - Eine geburtige Galizierin verleiht der "Madchenbildung"in Wien wesentliche Impulse. Das padagogische Konzept der Eugenie Schwarzwald Wolfgang Mitter - Education and Democracy in Periods of Transformation Część VII Społeczna rola uczonego - Profesora Andrzeja Radziewicza-Winnickiego w wymiarze interpersonalnym Edmund Trempała - Profesorowi Andrzejowi Radziewiczowiâ€Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin, 40â€lecie pracy zawodowej oraz 30â€lecie powołania Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wybrane wspomnienia między czasem minionym a teraźniejszością Krystyna Marzecâ€Holka - Kilka uwag na temat "świata społecznego" Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego z okazji jubileuszu 65. rocznicy urodzin ks. Jan Śledzianowski - Profesor Andrzej Radziewiczâ€Winnicki wpisany w dzieje i kulturę Polski Jacek Piekarski - Andrzejowi Radziewiczowiâ€Winnickiemu w podziękowaniu za pedagogikę społeczną Zygmunt Wiatrowski - Pedagogika społeczna w wersji Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego Kazimierz Wenta - Zmieniająca sięwspołczesnośćw tworczości Profesora Andrzeja Radziewicza-Winnickiego Piotr Mosiek - Obecnośći zaangażowanie jako kategorie społecznego etosu pracy uczonego. Asocjacje i reminiscencje pedagogiczne w 65. rocznicę urodzin Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego Stanisław Juszczyk - Profesor Andrzej Radziewiczâ€Winnicki - wybitny Pedagog i Socjolog Wychowania, Mistrz i Przyjaciel Marian Śnieżyński - Relacje interpersonalne drogądo spotkania człowieka z człowiekiem Barbara Kromolicka - Dar przyjaźni w społecznej czasoprzestrzeni Hana Lukasovaâ€Kantorkova - Profesor Winnický jako prameny Lžive vody Julius Sekera - Profesor Andrzej Radziewiczâ€Winnicki w kontekście wspomnieńoraz innych powiązań Katarzyna Borzuckaâ€Sitkiewicz, Katarzyna Kowalczewskaâ€Grabowska, Agata Rzymełkaâ€Frąckiewicz, Maria Świątkiewiczâ€Mośny - Szef idealny. Analiza struktury przywodztwa na przykładzie Katedry Pedagogiki Społecznej Danuta Raś - "Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne" i studia podyplomowe - cenne inicjatywy Profesora Andrzeja Radziewiczaâ€Winnickiego Danuta Dramska - Refleksje o wychowaniu Teresa Wilk - Podroż jako forma poznania rzeczywistości Beata Dyrda, Beata Pituła - Co napisaćo Profesorze? Dariusz Kubinowski - Zwyczajny Profesor Andrzej Wielki Życzenia (Teresa Hejnickaâ€Bezwińska, Bożena Matyjas, Anna Nowak, Anna Karpińska, Iwona Wagner, Grażyna Borzucka, Miron Zelina, Bogumiła Kosekâ€Nita) Noty o Autorach
|