Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

CHORA I AGORA KORZENIE KULTURY EUROPEJSKIEJ HEGEL

19-01-2012, 14:20
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik E-KODEKS
numer aukcji: 2034494997
Miejscowość Gliwice
Wyświetleń: 10   
Koniec: 13-01-2012 00:55:10

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2008
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
CHORA I AGORA


U FILOZOFICZNYCH KORZENI

KULTURY EUROPEJSKIEJ


Pod redakcją

Stanisława Kijaczki i Jana Krasickiego


rok wyd. 2008, stron 217, miękka oprawa foliowana, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm


Z notatki wydawniczej :

Chôra i agora. U filozoficznych korzeni kultury europejskiej to zbiór rozpraw analizujących związki
tradycji filozoficznej z aktualnymi europejskimi problemami etyczno-politycznymi.
Kontekst kulturowy towarzyszący kształtowaniu się paneuropejskiej wspólnoty jest tu określany
w oparciu o następujące zagadnienia: 1. Problem polityczności (odczytywany poprzez tragiczność
bądź też poprzez ideę demokratycznego melioryzmu); 2. Przemiany, jakim podlegają doktryny
na temat Absolutu i związane z tym nowe usytuowanie człowieka; 3. Tendencje etnocentryczne
i uniwersalistyczne w rozpatrywaniu celu historii; 4. Źródłowa europejska samoświadomość człowieka
– artystyczna rekonstrukcja filozoficznego poznania według Fryderyka Nietzschego jako alternatywa
dla nihilizmu; 5. Nowa polityczność a aksjologicznie zorientowana kultura filozoficzna;
6. Podłoże etyczne sfery politycznej w kontekście relacji zachodzących pomiędzy jednostkowością
a życiem wspólnotowym i propozycji poszerzenia zakresu wspólnoty moralnej.

Praca adresowana jest zarówno do badaczy i studentów filozofii, jak również – z racji podejmowania zagadnień
z zakresu filozofii polityki, prawa i kultury – do przedstawicieli tych dziedzin oraz do osób o szerokich
zainteresowaniach humanistycznych i społecznych.


Ze wstępu :

Wstęp. Europa jako locus philosophicus

„Użycie słowa w praktyce jest jego znaczeniem" - powiada Ludwig Wittgenstein. Jako kategoria semantyczna
nazwa „Europejczyk" jest określe­niem okazjonalnym, które w zależności od kontekstu może odnosić się
do róż­nych osób, może spełniać różne funkcje. Dzisiaj jednak „europejskość" prze­staje być po prostu siecią
różnorodnych przygodnych określeń, etykietką dla kulturowo, historycznie i geograficznie ukształtowanej identyfikacji.
Jako znacznie bardziej skomplikowana struktura i funkcja „europejskość" przejmu­je rolę nieustannie usprawnianego
i modyfikowanego narzędzia samoidentyfikacji konkretnych osób, utożsamiania się z owym „ja-Europejczykiem".

Europa, dawny „wynalazek", kolejny raz w swojej historii przestaje być spoi­wem ukonstytuowanych już znaczeń.
Mająca zawsze jakiś telos kultura euro­pejska, której kolebką jest starożytna Grecja, to zarazem - zarówno w duchowym,
jak i w materialnym wymiarze - źródłowe ujęcie człowieka i świata. Proces samorozumienia i pojmowania własnej swoistości
w obrębie sensów konstytuujących europejskie myślenie i działanie na przestrzeni wieków i epok nie jest już dziełem samych Greków.
Jednak rozjaśnianie idei rozumności i nauki, etyczności i polityczności zawsze kieruje ku antyczności Europy,
która nie jest wyłącz­nie tym, co znane, już dokonane, kulturowo przetworzone i wyczerpane.

Gdy filozofia staje wobec problemu polityczności - rozumianej w ujęciu klasycznym jako działanie dla wspólnego dobra,
jako wspólne działanie - fi­gurą modelową sygnalizowanej kwestii pozostaje Sokrates, archetyp filozofa europejskiego.
Sokrates bowiem jest między polis a chôra; przez niego do­chodzi do głosu właśnie chôra, trzeci — obok „bytu" i „powstawania"
— czyn­nik: przestrzeń czy „pomieszczenie", obejmujące miejsce zarówno zajęte (to­pos), jak i puste (kenon); to, w czym
wszystko powstaje, i to, z czego wszystko powstaje — podłoże (Arystoteles twierdzi, że Platon utożsamia chôra z mate­rią pierwszą) ...


SPIS TREŚCI :

Wstęp. Europa jako locus philosophicus

Stanisław KIJACZKO — Europa — nadzieja narodów?

Krzysztof Piotr SKOWROŃSKI — Filozofia współczesna wobec problemu polityczności

Zbigniew AMBROŻEWICZ — Teoria cywilizacji Feliksa Konecznego jako rezygnacja z Absolutu w dziejach

Agnieszka NALEPA — Kierkegaard i Hegel wobec problemu polityczności

Marcin PIETRZAK — Fundamenty zasady dyferencji. Bezstronność i współczucie

Piotr LEŚNIAK — Zwierzęta racjonalne? Antropologiczne dylematy współczesnej demokracji

Grzegorz FRANCUZ — Wspólnota moralna, status moralny, przysługiwanie praw

Tomasz DREWNIAK — Pomiędzy końcem a początkiem: tragiczna theória i filozofia

Henryk BENISZ — Artystyczna rekonstrukcja filozoficznego poznania według Fryderyka Nietzschego

Jan KRASICKI — „Śmierć Boga" i Nowa Europa



KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY
W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH
DEFEKTÓW DRUKARSKICH !


ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!!


W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.