Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Chopin DWA ZAPOMNIANE UTWORY [Nowa] *Kraków*

19-01-2012, 21:46
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 12.90 zł     
Użytkownik Hatteria_Krakow
numer aukcji: 1998022228
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 9   
Koniec: 13-01-2012 16:05:39
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 



Księgarnia i Antykwariat
HATTERIA





Fryderyk Chopin
DWA ZAPOMNIANE UTWORY
NA FORTEPIAN
 
TWO FORGOTTEN PIECES
FOR PIANO

WALC ES-DUR

Wydanie Walca Es-dur opiera się na autografie (bez sygnatury) ze zbiorów Konserwatorium Paryskiego. Utwór został po raz pierwszy opublikowany w kwietniu 1955 przez wydawnictwo Francis, Day & Hunter w Londynie pod tytułem „Waltz in E flat" (z komentarzem M. J. E. Browna).
Rękopis utworu ofiarował Konserwatorium Paryskiemu Joseph Gaillard, syn bankiera Emila Gaillarda (1[zasłonięte]821-19), ucznia i przyjaciela Chopina, któremu kompozytor poświęcił Mazurek a-moll, wydany bez liczby opusowej u J. Chabala w Paryżu w 1841. Autograf Walca Es-dur. jakkolwiek nie opatrzony dedykacją, jest przez Chopina podpisany oraz datowany: „Paris le 20 Juillet 1840". Jest zatem więcej niż prawdopodobne, że kompozytor podarował rękopis E, Gaillardowi, a może nawet utwór ten specjalnie dlań napisał. Chopin nie zatytułował autografu, ograniczając się tylko do oznaczenia zasadniczego tempa utworu jako Sostenuto. Tytuł Walc został więc wprowadzony przez wydawcę, jednakże melo-rytmiczny styl utworu, jego forma i charakter wyrazowy, tak bliskie Walcowi f-moll op. 70 nr 2, pochodzącemu z tych samych lat, nie pozostawiają wątpliwości, że mamy tu do czynienia z walcem, i to z walcem lirycznym, utrzymanym w nastroju „valse melancolique", a ujętym w miniaturowy kształt typowej „kartki do albumu". Przy całej swej prostocie gaillardowski Walc Es-dur wykazuje szereg wyróżniających się znamion indywidualnego stylu Chopinowskiego.

Poza łukami frazowymi i określeniem podstawowego tempa utworu jako Sostenuto autograf zawiera tylko jedną wskazówkę interpretacyjną: znak crescenda w t. 22-23 (powtórzony w druku w t. 30-31). Pozostałe oznaczenia (agogiczne, dynamiczne i pedalizacyjne) pochodzą od obecnego wydawcy.

WALC A-MOLL

Podstawę wydania Walca a-moll stanowi autograf z Bi­blioteki Konserwatorium Paryskiego (sygnowany M. S. 119). Pierwszą wiadomość o nim zamieścił J. G. Prodhomme w artykule opublikowanym w styczniu 1939 w „The Musical Quarterly". Utwór ukazał się drukiem dopiero w maju 1955 nakładem paryskiego czasopisma „La Revue Musicale" (Richard-Masse, Editeurs). Wstęp do owej publikacji, zatytułowanej „Une Walse inedite de Chopin", a zawierającej również faksymile rękopisu, opublikowali Suzanne i Denis Chainaye.
Autograf, na który składają się szkice i czystopis, został ofiarowany Bibliotece w 1901 przez członka rodziny Rothschildów. Z paryskimi Rothschildami Chopin przyjaźnił się — jak wiadomo — już od 1832. Baronowa Nathanielowa de Rothschild, z domu Charlotte de Rothschild (1[zasłonięte]825-18) była uczennicą Chopina do 1847. Została też przez niego obdarzona szeregiem autografów i dedykacji, wśród których wyróżniają się właśnie adskrypcje walców (rękopis Walca As-dur op. 69 nr 1 i wydanie Walca cis-moll op. 64 nr 2). Rękopis Walca a-moll nie posiada niestety ani dedykacji ani daty, nie został też przez Chopina podpisany. Jest to drobiazg kompozytorski, naszkicowany niemal bez kreśleń, jak gdyby jednym pociągnięciem pióra, a następnie z bardzo nielicznymi zmianami starannie przepisany. Odchyla się nieco od formy i stylu pozostałych walców Chopinowskich: jest mniej rozbudowany i zróżnicowany, jest też dość wydatnie folkloryzowany elementami rytmów mazowieckich i lendlerowych figur melodycznych, a więc zwrotów używanych w walcach Chopina z niezwykłą powściągliwością i dyskrecją, zwłaszcza w tych, które artysta przeznaczył do druku i które podniósł do rangi poematu tanecznego, wyposażonego w silniej przestylizowane i bardziej kunsztowne środki wyrazu. Zestawiając szkic z czystopisem, można zaobserwować, jak kompozytor usiłował złagodzić jaskrawość mazurkowej formuły rytmicznej przez rezygnację z wypunktowania wartości ósemkowych, widocznych jeszcze w t. 9 i 10 szkicu. Niektóre pomysły melodyczne utworu oraz jego tonacja (częsta w mazurkach Chopina, wyjątkowa w walcach) wraz z charakterystycznymi zboczeniami do C-dur i A-dur przypominają sławny, barwiony liryczną słowiańską nutą Chopinowski Walc a-moll op. 34 nr 2. skomponowany przypuszczalnie w Wiedniu w 1831. Obecnie publikowany Walc mógł być jego „zapowiedzią" i powstać wcześniej, może jeszcze w Polsce, co poniekąd tłumaczyłoby spolszczony tytuł czystopisu, dający się odczytać jako „Walec" lub „Walse". Tego rodzaju pisownia — nie spotykana w pozostałych manuskryptach walców Chopina, tytułowanych wyłącznie „Valse" lub „Tempo di Valse" — była dość często praktykowana w walcach polskich kompozytorów doby przedchopinowskiej. Nie da się mimo wszystko całkowicie wykluczyć pochodzenia utworu z późniejszego okresu twórczości Chopina, za czym z kolei przemawiałby fakt, że autograf znalazł się w rękach paryskich Rothschildów.

Autograf nie posiada poza oznaczeniem tempa (All [egre] - tto) i łukowaniem żadnych innych znaków i wskazówek interpretacyjnych. Łuki frazowe, pominięte w t. 9-16 rękopisu lub notowane niekiedy niedokładnie i niekonsekwentnie (zapewne w wyniku pośpiechu), zostały w niniejszym wydaniu uzupełnione i zmodyfikowane. Dodano również brakujące składniki akordów lewej ręki, z odpowiednim wyodrębnieniem graficznym w nutach. Ponadto wprowadzono znaki agogiczne, dynamiczne i pedalizacyjne.

Andrzej Koszewski

Wydanie zawiera
- przykłady faksymili

WALTZ IN E FLAT MAJOR

This edition of the Waltz in E flat major is based on the autograph copy in the Paris Conservatoire collection (no ref. no.). It was published for the first time in April 1955 by Francis, Day & Hunter in London under the title Waltz in E flat with a commentary by M. J. E. Brown. The manuscript of this work was presented to the Paris Conservatoire by Joseph Gaillard, the son of the banker Emile Gaillard (1[zasłonięte]821-19), a pupil and close friend of Chopin, to whom the composer dedicated the Mazurka in A minor, published without an opus number by J. Chabal, Paris 1841. The autograph of the Waltz in E flat major, although without a dedication, is signed by Chopin and dated Paris le 20 Juillet 1840. It is therefore highly probable that the composer gave the manuscript to E. Gaillard, and perhaps he even wrote the work specially for him. Chopin did not put a title to the autograph, confining himself merely to indicating the basis tempo of the work - Sostenuto. The title "Waltz" was added by the publisher; it is fully justified, because the rhythmical and melodie style of the piece, its form and its expressive character, so close to the Waltz in F minor op. 70 no. 2, from the same period, leave no doubt that we are here dealing with a waltz (a lyrical waltz in the style of the "valse melancolique").

 

WALTZ IN A MINOR

The source of this edition of the Waltz in A minor is the autograph (a rough sketch and a fair copy) in the Paris Consenvatoire Library, ref. no. M, S. 119. This manuscript was first brought to the attention of the public by J. G. Prodhomme in an article published in The Musical Quarterly of January 1939. The piece was not printed until May 1955, when it was published by the Paris Revue Musicale (Richard-Masse, Editeurs). This publication, entitled Une Valse inedite de Chopin, with a facsimile of the MS, contained an introduction by the editors, Suzanne and Denis Chainaye.
The autograph copy was presented to the Library by a member of the Rothschild family in 1901. We can therefore assume that the manuscript was Chopin's gift to the French Rothschilds. As is known, he was a friend of theirs as early as 1832. Baroness Nathaniel de Rothschild, born Charlotte de Rothschild (1[zasłonięte]825-18), was Chopin's pupil until 1847. The composer presented her with a number of autographs and dedicated some of his works to her, among them some waltzes (e. g. the manuscript of the Waltz in A flat major op, 69 no. 1 with his own dedication, and the Waltz in C sharp minor op. 64 no. 2 printed with a dedication to the baroness).

The manuscript of the Waltz in A minor unfortunately bears neither dedication, date nor signature. Certain melodic phrases of this piece, together with its key (very common in Chopin's mazurkas, rare in his waltzes) and the characteristic deviations into C major and A major, are reminiscent of the famous Waltz in A minor op. 34 no. 2, composed probably in Vienna in 1831, with its lyrical Slavonic mood in the melody. The present waltz may be its precursor and may have been written earlier, perhaps even in Poland; this might to a certain extent explain the polonized title of the fair copy which seems to read "Walec" or "Walse". Spelling of this kind — not to be found in the other manu­script of Chopin's waltzes, which are all entitled "Valse" or "Tempo di Valse" - was very common among Polish composers of the period before Chopin. We cannot, however, exclude the possibility that the work dates from a later period of Chopin's life, especially as the autograph copy was held by the Rothschilds in Paris.

Andrzej Koszewski


  
  
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
  
Rok wydania: 2000

Wersja językowa: polsko - angielska

Liczba stron: 12

Format: A4 stoj. 235x305 mm

Oprawa: miękka

ISBN/ISSN: [zasłonięte]978-[zasłonięte]-0480-4
 
Chopin DWA ZAPOMNIANE UTWORY [Nowa] *Kraków*
 
 
 
 
Kontakt z nami:
 
ul. Dwernickiego 7A/21,
31-530 Kraków
  
Szczegółowe informacje pod nr  tel:
 
+48 [zasłonięte] 377 740
+48 12 [zasłonięte] 73
- gg:  [zasłonięte]61549
 
 
Nasze aukcje:  www.hatteria.na.alle
 
 
Zasady składania i realizacji zamówień
dostępne są na stronie "O mnie".
 
 

Zobacz inne nasze aukcje Pozostałe aukcje »
© Aplon