Spis treści
I. WSTĘP 15 II . STAN BADAŃ, CZYLI DOWODY FASCYNACJI 23 III . HISTORIA ŻÓRAWINY I KOŚCI OŁA TRÓJCY ŚWIĘTE J 29
IV. RÓD HANNIWALDTÓW 55 IV.1. Początki 55 IV.2. Simon von Hanniwaldt 56 IV.3. Andreas von Hanniwaldt 59 IV.4. Adam von Hanniwaldt 63 IV.5. Ostatni przedstawiciele 68
V. HANNIWALDTOWIE I MANIER STYCZNA PRZEBUDOWA KOŚCI OŁA 69 V.1. Dzieło obronne i zabudowa wyspy kościelnej 72
VI. ARCHITEKTURA 81 VI.1. Architekt 83
VII . MANIERYSTYCZNE MALOWIDŁA ŚCIAN I SKLEPIEŃ 89 VII.1. Ikonografia i czas powstania 163 VII.2. Malarz 170
VIII . MANIERYSTYCZNE WYPOSAŻENIE I WYSTRÓJ 173 VIII.1. Ołtarz z aplikacjami z kości słoniowej 174 VIII.1a. Obraz Ostatniej Wieczerzy 178 VIII.2. Ołtarz główny Trójcy Świętej 179 VIII.2a. Mensa 181 VIII.2b. Nastawa 186 VIII.2c. Sygnatura i monogram z nastawy 223 VIII.3. Ambona 229 VIII.3a. Baldachim 243 VIII.3b. Krata bramki 245 VIII.4. Chrzcielnica 246 VIII.4a. Nakrywa glorietowa z figurą klęczącego anioła 251 VIII.4b. Barierka 253 VIII.5. Konfesjonał 254 VIII.6. Empora szlachecka 260 VIII.6a. Dekoracja rzeźbiarska i snycerska 261 VIII.6b. Obrazy olejne 263 VIII.7. Empora kolatorska i zworniki jej sklepienia 278 VIII.8. Epitafium Simona i Ewy von Hanniwaldt 284 VIII.8a. Obrazy ze sceną Chrztu Chrystusa i portretem Hanniwaldtów 284 VIII.8b. Obramienie architektoniczno-rzeźbiarskie 288 VIII.9. Epitafium Adama i Cathariny von Hanniwaldt 303 VIII.9a. Chrystus przy kolumnie czy fragment grupy rzeźbiarskiej Biczowanie Chrystusa? 324 VIII.10. Epitafium herbowe Adama von Hanniwaldt 346 VIII.11. Tablica pamiątkowa Daniela von Rindfleisch 348 VIII.11a. Obraz ze sceną Snu Jakuba 351 VIII.11b. Oprawa architektoniczno-snycerska VIII.12. Epitafium Wenceslausa Wolgemuta i jego żony 353 VIII.12a. Obraz ze sceną Pokłonu Pasterzy 353 VIII.12b. Oprawa architektoniczno-snycerska 357 VIII.13. Tablica fundacyjna Gottfrieda von Uthmann auf Schmoltz 360 VIII.14. Figura klęczącej dziewczynki 364 VIII.15. Relief z widokiem wnętrza kaplicy 374 VIII.16. Kartusz inskrypcyjny na ścianie klatki schodowej wieży 379 VIII.17. Kartusz inskrypcyjny na skarpie wieży 382 VIII.18. Zewnętrzny portal północny 385 VIII.19. Zewnętrzny portal południowy 393 VIII.20. Portal wejścia z prezbiterium do zakrystii 401 VIII.21. Portal klatki schodowej wieży 415 VIII.22. Portale opaskowe i obramienia okienne 420 VIII.23. Dekoracja ornamentalna ościeży okien szczelinowych wieży 431 VIII.24. Maszkaron z klucza opaski facjaty empory szlacheckiej 436 VIII.25. Konsola 437 VIII.26. Obelisk (fragment castrum doloris?) 439 VIII.27. Okucia drzwi 441 VIII.28. Dzwon 449 VIII.29. Varia – detale rzeźbiarskie 451
IX. GERHARD HENDRIK Z AMSTERDAMU – WSPÓŁTWÓRCA MANIERYSTYCZNEGO WYSTROJU I WYPOSAŻENIA KOŚCIOŁA 455
X. ZAKOŃCZENIE 469
XI. ANEKS 471 XI.1. Fragmenty utworów poetyckich 471 XI.1a. Balthasar Exner (1605) 471 XI.1b. Balthasar Exner (1606) 473 XI.1c. Georg Reutter (1610) 474 XI.2. Fragmenty sprawozdań wizytacyjnych kościoła 475 XI.2a. Johann Christoph Reusner (1654) 475 XI.2b. Carol Franciscus Neander (1666/1667) 475 XI.2c. Ignatius Ludovicus Hueber (1677) 475 XI.2d. Ananias Franciscus Sartorius (1694) 477 XI.3. Fragmenty kazań pastora Zachariasa Hermanna 478 XI.3a. W pierwszą niedzielę po Nowym Roku (1604) 478 XI.3b. Na pogrzebie Adama von Hanniwaldt (1621) 478 XI.4. Widymat nadania Żórawinie zwyczajowych praw miejskich (1609) 479
XII . Przypisy 487
XIII . BIBLIOGRAFIA 559 XIII.1. Wykaz skrótów zastosowanych w przypisach i bibliografii 559 XIII.2. Źródła 559 XIII.3. Literatura 569
XIV. SPIS I ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 599
|