Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Broniewski Staff Herbert Miłosz Barańczak Stachura

09-03-2012, 21:16
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 35 zł     
Użytkownik kasia_kwiat
numer aukcji: 2112058504
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 19   
Koniec: 11-03-2012 10:17:19

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Anna Kałuża, Alina Świeściak

Interpretować dalej. Najważniejsze polskie książki poetyckie lat 1[zasłonięte]945-19
Seria KRYTYKA XX i XXI WIEKU. Tom 13


Stron: 540
Format: A5 (135 x 205 mm)



Koncepcja tomu, który proponujemy czytelnikom, […] opiera się na założeniu, że historia polskiej poezji powojennej domaga się ciągle nowych odczytań, uwzględniających nie tylko zmiany historyczne, ale również nieustanne przekształcenia świadomości estetycznej i metodologicznej. […] Omawiane tu tomy poetyckie są prezentowane jako całościowe projekty, skończone dzieła, a nie zbiory pojedynczych wierszy. Mamy wrażenie, że dotychczasowe publikacje albo zwracały uwagę na mistrzowskie interpretacje pojedynczych tekstów, albo skupiały się na całościowym opracowaniu twórczości danego poety; chcąc wyjść poza ujęcia monograficzne i te, które w centrum zainteresowania sytuują wiersz, zaproponowałyśmy autorom zaprezentowanie historii poetyckiego języka, idei, różnych koncepcji poezji przez pryzmat książek, które dziś wzbudzają kontrowersje, zachwyt, w dalszym ciągu ekscytują. Wybrałyśmy trzydziestu czterech poetów, bez których naszym zdaniem polska poezja powojenna nie może się obyć i którzy wydatnie wpłynęli na kształtowanie się polskiej świadomości kulturowej. Chcąc uzyskać efekt polifonii i zwiększyć szanse odczytań poza utrwalonymi już w świadomości sposobami lektury, zaprosiłyśmy do współpracy nie tylko naukowców akademickich, polonistów, ale również osoby spoza tego kręgu: poetów, krytyków, niekoniecznie zajmujących się poezją polską specjalistycznie i zawodowo […].
Tom Interpretować dalej… jest wynikiem pewnego eksperymentu – na wzór zbioru opowiadań On with the Story Bartha (Opowiadać dalej, w tłumaczeniu Macieja Świerkockiego) chcemy „interpretować dalej” […], podjąć próbę czytania „znanych” rzeczy „inaczej” i sprawdzenia, na ile to „inaczej” modyfikuje utrwalony już obraz twórczości danego autora oraz poetycki układ w latach 1945–1989. (Ze Wstępu)



SPIS TREŚCI



Grzegorz Jankowicz

„Bunt roślin”?

Ekopoetyka w Drzewie rozpaczającym Władysława Broniewskiego . . . . 9

Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter

Ballada o smutnym kataryniarzu.

O Zaczarowanej dorożce Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego . . . . . . .23

Jacek Łukasiewicz

Na przedwiośniu. O Wiklinie Leopolda Staffa . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41

Igor Stokfiszewski

„Nieobecne zgromadzenie kamieniarzy”.

O tomie Najmniej słów Juliana Przybosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Jakub Momro

„Tak pulsująca obecność”. O Tłach Stanisława Czycza . . . . . . . . . . . . .65

Andrzej Skrendo

Uwagi z oddali. O tomie Hermes, pies i gwiazda Zbigniewa Herberta . . . 81

Krzysztof Siwczyk

Julia myśli, że mówi „ja”.

O Hymnie bałwochwalczym Haliny Poświatowskiej . . . . . . . . . . . . . . . 97

Krzysztof Kłosiński

„Pyrrusowe usta”. O Trzech poematach Zbigniewa Bieńkowskiego . . . 105

Kacper Bartczak

Podmiot i polszczyzna w ekstremalnych i pośrednich stanach „siulpetu”.

O Mylnych wzruszeniach Mirona Białoszewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 117

Jerzy Franczak

Mise en abyme. O Labiryncie Adama Ważyka . . . . . . . . . . . . . . . . . .135

Paweł Próchniak

Wat: serce kamienia. Notatki o Wierszach śródziemnomorskich . . . . . . 149

Dariusz Pawelec

Antropologia fotografii. Witolda Wirpszy Komentarze do fotografii . . . . . 171

Agata Stankowska

„Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”.

Gucio zaczarowany Czesława Miłosza jako traktat o istnieniu . . . . . . . .183

Danuta Opacka-Walasek

Kobieca sygnatura pod Listą obecności Urszuli Kozioł . . . . . . . . . . . . .197

Anna Legeżyńska

Po co nam Czarny polonez Kazimierza Wierzyńskiego? . . . . . . . . . . . 211

Alina Świeściak

Pomiędzy „wiecznym niepokojem” a zgodą.

O Twarzy trzeciej Tadeusza Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229

Tadeusz Komendant

Ziąb. O zbiorze Nie było lata Stanisława Grochowiaka . . . . . . . . . . . . 249

Iwona Gralewicz-Wolny

„Świat w wolnych chwilach jest różowy”.

O Drugim zbiorze wierszy Ewy Lipskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259

Paweł Majerski

Concept album. O Odwróconym świetle Tymoteusza Karpowicza . . . . . 271

Tomasz Kunz

Więcej niż słowa. O Nie skończonej krucjacie Rafała Wojaczka . . . . . . . 285

Michał Larek

Retoryka i etyka. O Komunikacie Adama Zagajewskiego . . . . . . . . . . .295

Grzegorz Olszański

Taka sama w środku. O tomie Jestem baba Anny Świrszczyńskiej . . . . 309

Grażyna Borkowska

Na progu Nowego. O Kropce nad ypsylonem Edwarda Stachury . . . . . . .329

Dorota Wojda

Poezja niemożliwego powrotu.

O Organizmie zbiorowym Ryszarda Krynickiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341

Julia Fiedorczuk

Życie nie do pojęcia. O Wielkiej liczbie Wisławy Szymborskiej . . . . . . . .361

Jerzy Jarniewicz

Wyjście z Luwru. Przygodność w Małych muzeach Bohdana Zadury . . . . 371

Anna Kałuża

Wyjść z pola piorunów. O Mapie pogody Jarosława Iwaszkiewicza . . . . . 385

Joanna Kisiel

Śmierć w horyzoncie ciała.

O Thema regium Jarosława Marka Rymkiewicza . . . . . . . . . . . . . . . . .403

Stanisław Balbus

Nieśmiertelna choroba. O Psalmach Tadeusza Nowaka . . . . . . . . . . . . 421

Piotr Bogalecki

Odpis treści: „żywa czerń”. O Wykazie treści Krystyny Miłobędzkiej . . . 443

Joanna Orska

Obywatel Poeta.

Estetyka i polityka w Czynniku lirycznym Piotra Sommera . . . . . . . . 461

Tomasz Mizerkiewicz

Poezja reanimacji. Próba postsekularnej lektury

Widokówki z tego świata Stanisława Barańczaka . . . . . . . . . . . . . . . 479

Konrad C. Kęder

Martwa perspektywa.

O wyprojektowanym tomie „Kat bez maski” Andrzeja Bursy . . . . . . . 491

Piotr Zawojski

Słowo – litera – cyfra lub/i obraz. O twórczości Stanisława Dróżdża . . 505

Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519

Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523