Marta Bogdanowicz i Małgorzata Lipowska
Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2008
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: twarda
- Ilość stron: 284
Nasza cena: 34,00 PLN
OPIS:
Książka Rodzinne, psychologiczne i edukacyjne wyznaczniki rozwoju stawia pytania i poszukuje odpowiedzi o najkorzystniejsze warunki do rozwoju i egzystencji w przypadku dziecka, szczególnie dziecka, którego rozwój przebiega w sposób nietypowy, mającego specjalne potrzeby edukacyjne, ale także człowieka dorosłego, skoro ujmujemy rozwój jako proces ciągły.
Praca stanowi pokłosie Jubileuszowej Konferencji z okazji 30-lecia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Umożliwiła ona spotkanie mistrzów w dziedzinie psychologii z niemal wszystkich polskich uczelni wyższych.
SPIS TREŚCI:
Część I
Rodzinne wyznaczniki rozwoju
Maria Straś-Romanowska
Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie
Roman Ossowski
Człowiek niepełnosprawny w rodzinie – dylematy rozwoju i wsparcia
Teresa Rostowska
Psychologiczne determinanty jakości życia rodzinnego.
Pojęcie jakości życia i kierunki badań Barbara Harwas-Napierała
Komunikacja wewnątrzrodzinna a jakość życia rodziny
Maria Kaźmierczak
Empatia w związkach małżeńskich
Iwona Janicka
Dynamika związku a wzajemna zależność partnerów kohabitujących
Aleksandra Nowakowska
Jakość życia w związkach marynarskich
Piotr Połomski
Jedynactwo w perspektywie XXI wieku
Aleksandra Lewandowska-Walter
Psychospołeczne uwarunkowania adaptacji dzieci do życia w rodzinie
zrekonstruowanej
Agnieszka Miłkowska
Lęk i depresyjność u młodzieży w świetle systemowych zasobów
rodzinnych
Bożena Petrykowska, Monika Zielińska
Postawy rodziców dziecka autystycznego
Grażyna Poraj
Rodzina jako środowisko stymulujące agresywne zachowanie dzieci
na rożnych etapach rozwoju
Część II
Edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju
Alina Kolańczyk
Nieuświadamiana kontrola afektu. Od pierwszeństwa afektu
do kontroli działania (czy eksperymentator powinien rozumieć
osobę badaną?)
Grażyna Krasowicz-Kupis
Świadomość językowa a komunikowanie się za pomocą pisma
Izabela Pietras
Młodzież z dysortografią – próba typologii
Krystyna Sochacka
Znaczenie płci w procesie nauki czytania
Celestyna Grzywniak
Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych
u dzieci w wieku szkolnym
Irena Sorokosz
Radzenie sobie ze stresem szkolnym a osobowość uczniów z dysleksją
Urszula Oszwa
Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia
zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro
Aneta R. Borkowska
Oblicza impulsywności w zespole ADHD
Małgorzata Lipowska, Leszek Buliński
Współczesne koncepcje współwystępowania dysleksji rozwojowej
i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
Dorota Kalka
Przyszłość w oczach młodzieży – jak i co planują adolescenci
z nadpobudliwością psychoruchową, dysleksją
oraz młodzież uzależniona?
Marta Łockiewicz, Dorota Kalka
Efektywność Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci
w okresie wczesnego dzieciństwa
Marta Bogdanowicz
Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną
– dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA)
Paulina Petrus, Katarzyna Jaroszewska, Anna Konopacka-Rzepiak,
Joanna Lewańczyk, Natalia Rybak
Wartość różnorodności – obcojęzyczna szkoła
a czytanie w języku ojczystym
Monika Zielińska, Aneta Bagińska, Beata Kubiak
Funkcjonowanie poznawcze wysokofunkcjonujących osób z autyzmem
wczesnodziecięcym i zespołem Aspergera
Henryk Olszewski
Psychologia wobec starzenia się i starości: o paradoksach związanych
z pojęciem adaptacji do wieku