Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

BERNAŚ - MIĘDZYNARODOWE TRANSAKCJE EKONOMICZNE

28-01-2014, 1:26
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 8 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 3894822840
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 1   
Koniec: 28-01-2014 01:24:37

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2002
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"MIĘDZYNARODOWE TRANSAKCJE EKONOMICZNE", B.BERNAŚ ; DIFIN, WARSZAWA 2002 ; stan : NOWA ; przesyłka polecona : 8,00 zł.


SPIS TREŚCI :

WSTĘP.............................................................. 11

ROZDZIAŁ 1. Międzynarodowe transakcje ekonomiczne w procesie internacjonalizacji gospodarki .. 17

1.1. Transakcje ekonomiczne w warunkach internacjonalizacji gospodarki ....... 18
1.1.1. Pojęcie i klasyfikacje transakcji ekonomicznych..................... 18
1.1.2. Stopień internacjonalizacji gospodarki ............................ 22
1.1.3. Przesłanki uczestnictwa i uwarunkowania wymiany międzynarodowej ... 29
1.1.3.1. Korzyści z eksportu ........................................ 29
1.1.3.2. Efekty importu dóbr i usług ................................. 32
1.2. Formy organizacyjne wspierania wymiany międzynarodowej .............. 33
1.2.1. Tendencje rozwojowe .......................................... 33
1.2.2. Organizacje międzynarodowe wspierające rozwój wymiany międzynarodowej ............ 38
1.2.2.1. Porozumienie Ogólne w Sprawie Taryf i Handlu (GeneralAgreement on Tariffs andTrade - GATT).. 38
1.2.2.2. Światowa Organizacja Handlu (WorldTrade Organization-WTO) ............................ 41
1.2.2.3. Konferencja Narodów Zjednoczonych o Handlu i Rozwoju (United Nations Conference on Trade and Development -UNCTAD) ............................................. 46
1.2.2.4. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (The International Monetary Fund) ............................ 48
1.2.2.5. Organizacja Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju {Organization for Economic Cooperation and Denelopment - OECD) ................................................ 59
1.3. Banki międzynarodowe ............................................ 60
1.3.1. Bank Światowy............................................... 60
1.3.1.1. Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju ................... 61
1.3.1.2. Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju ..................... 65
1.3.1.3. Międzynarodowa Korporacja Finansowa....................... 66
1.3.1.4. Wielostronna Agencja Gwarancji Inwestycji ..................... 67
1.3.2. Bank Rozrachunków Międzynarodowych
(Bank for International Settlements -BIS) ........................... 68
1.3.3. Banki regionalne.............................................. 69
1.3.3.1. Europejski Bank Inwestycyjny - EBI (European Investment Bank - EIB)............................. 69
1.3.3.2. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - EBOR (European Bank for Reconstruction and Development- EBRD) ....... 73
1.3.4. Banki centralne i komercyjne .................................... 76
1.4. Regionalizacja - integracja, rynki regionalne ........................... 77
1.4.1. Przesłanki i fazy procesu integracji regionalnej ...................... 77
1.4.2. Unia Europejska jako przykład procesu integracyjnego ............... 80
1.4.3. Unia ekonomiczna i walutowa ................................... 85
1.5. Rynki regionalne ................................................. 89
1.5.1. Kryteria oceny ............................................... 89
1.5.2. Rynek Unii Europejskiej ....................................... 92
1.5.3. Rynek północnoamerykański (NAFTA). Rynek Ameryk 2005 roku ..... 95
1.5.4. Rynek środkowoeuropejski: CEFTA .............................. 98
1.5.5. Rynek Wspólnoty Niepodległych Państw (były ZSRR)................ 101
1.5.6. Rynki azjatyckie, Rynek Pacyfiku................................. 105

ROZDZIAŁ 2. Polityka wymiany międzynarodowej ........................109

2.1. Zagadnienia ogólne ..............................................110
2.2. Środki chroniące interesy konsumentów ..............................112
2.2.1. Konkurencja .................................................112
2.2.2. Regulacje techniczne, normy jakościowe, oznaczenia, próby ...........112
2.2.3. Regulacje fitosanitarne .........................................114
2.2.4. Obowiązkowy, minimalny poziom środków własnych.................115
2.2.5. Nadzór instytucjonalny ........................................115
2.2.6. Bariery administracyjne ........................................115
2.3. Środki ochronne rynku pracy .......................................115
2.3.1. Nakazy i zakazy...............................................115
2.3.2. Kontyngenty.................................................116
2.3.3. Zakupy rządowe ..............................................121
2.4. Ochrona rynku pracy i redystrybucja dochodów ........................123
2.4.1. Cła.........................................................123
2.4.2. Argumenty na rzecz stosowania ceł ...............................125
2.5. System celny Polski ...............................................127
2.5.1. Podstawy prawne systemu ......................................127
2.5.2. Taryfa celna..................................................129
2.5.3. Wartość celna ................................................131
2 5.4. Organa właściwe w sprawach celnych .............................134
2.5.5. Procedura celna ..............................................139
2.5.6. Towary zwolnione i warunkowo zwolnione od cła....................143
2.6. Procesy dostosowawcze systemu celnego Polski do systemu Unii Europejskiej......................................145
2.6.1. Warunki i cele stawiane przez UE w zakresie da .....................145
2. 6. 2. Dostosowywanie polskich przepisów celnych do unijnych (zarys ogólny) ..........147
2.7. Polityka handlowa i celna Unii Europejskiej............................149
2.7.1. Podstawy prawa celnego Unii Europejskiej .........................149
2.7.2. Rozwój prawa celnego .........................................150
2 7.3. TARIC-Zintegrowana Taryfa Celna Wspólnot Europejskich..........154
2.7.4. Program Customs 2000, Customs 2002 oraz Customs 2007 ..............158
2.7.5. Instrumenty ochrony handlowej .................................161
2.8 . Pozacelne podatkowe i quasi podatkowe regulatory wymiany międzynarodowej.........162
2.8.1. Podatek importowy ...........................................162
2.8.2. Subwencje (subsydia), dumping i środki przeciwstawne ..............162
2.8.2.1. Subwencje (subsydia) ......................................162
2.8.2.2. Środki antysubwencyjne ....................................164
2.8.3. Dumping i opłaty antydumpingowe ..............................165
2.8.3.1. Dumping ................................................165
2.8.3.2. Postępowanie antydumpingowe w Polsce, da antydumpingowe .....168
2.9. Podatek akcyzowy, podatek od towarów i usług (VAT) ................170
2.9.1. Podatek akcyzowy.............................................170
2.9.2. Podatek od towarów i usług (VAT) ...............................171
2.10. Wspomaganie publiczne Wymiany Międzynarodowej ...................172
2.10.1. Tendencje ogólne ............................................172
2.10.2. Typowe formy i środki publicznego wspomagania eksportu ...........173
2.10.3. Wspomaganie publiczne zagranicznej aktywności przedsiębiorstw w Polsce ......................................175

ROZDZIAŁ 3. Efektywność wymiany międzynarodowej ....................181

3.1. Kryteria oceny ...................................................182
3.1.1. Ogólne.....................................................182
3.1.2. Efektywność eksportu .........................................184
3.1.3. Efektywność importu ..........................................186
3.2. Specyfikacja kosztów i obowiązków stron kontraktu według zwyczajów handlowych....187
3.2.1. Zwyczaje handlowe ...........................................187
3.2.1.1. FormułyINCOTERMS ....................................188
3.2.1.2. Koszty loco magazyn wytwórcy wg INCOTERMS ...............189
3.2.2. Formuły transportu morskiego ..................................192
3.2.3. Formuły transportu lądowego i mieszanego ........................195
3.2.4. Ubezpieczenie w INCOTERMS 2000 ............................199
3.2.5. Inkorporacja INCOTERMS do umowy ...........................200
3.2.6. COMBITERMS 2000.........................................201
3.2.7. Znowelizowane Amerykańskie Definicje w Handlu Zagranicznym (RAFTD) .......................................203
3.2.8. Reguły transportowe ..........................................206
3.3. Ceny ..........................................................207
3.3.1. Istota .......................................................207
3.3.2. Ceny giełdowe (aukcyjne-przetargowe) ............................207
3.3.3. Ceny kartelowe ...............................................211
3.3.4. Ceny katalogowe i ofertowe .....................................212
3.3.5. Ceny umowne................................................213
3.4. Kursy walutowe .................................................216
3.4.1. Definicja i klasyfikacja kursów walutowych.........................216
3.4.2. Funkcje kursów walutowych ....................................218
3.4.3. Czynniki wpływające na kształtowanie się kursów walutowych .........224
3 AA. Wpływ kursów walutowych na wyniki wymiany międzynarodowej w Polsce......................................225
3.4.5. Wpływ kursów walutowych na efektywność transakcji z zagranicą ..................................................231
3.4.6. Przewidywanie kursu walutowego ................................232
3.4.7. Zabezpieczenia przed ryzykiem kursowym .........................234
3.4.8. Cena kupna i sprzedaży walut ...................................236

ROZDZIAŁ 4. Formy transakcji ekonomicznych z zagranicą................239

4.1. Bilans płatniczy państwa jako syntetyczny obraz transakcji ekonomicznych z zagranicą .......240
4.1.1. Zasady ogólne................................................240
4.1.2. Części składowe bilansu płatniczego ..............................242
4.1.3. Bilans płatniczy Polski .........................................245
4.2. Handel zagraniczny............................................... 250
4.2.1. Tendencje ogólne .............................................250
4.2.2. Handel światowy w ujęciu regionalnym............................253
4.2.3. Liderzy światowego handlu .....................................256
4.2.4. Struktura przedmiotowa handlu światowego .......................258
4.2.5. Czynniki zmian wartości światowego eksportu ......................260
4.2.5.1. Zmiany ilościowe ..........................................260
4.2.5.2. Zmiany cen ..............................................261
4.2.6. Handel zagraniczny Polski ......................................264
4.2.6.1. Dynamika handlu zagranicznego Polski ........................264
4.2.6.2. Struktura przedmiotowa i podmiotowa polskiego handlu zagranicznego ......................................269
4.3. Transport międzynarodowy ........................................275
4.3.1. Charakterystyka ogólna, znaczenie i klasyfikacja.....................275
4.3.2. Ważniejsze regulacje międzynarodowe.............................277
4.3.3. Światowy system transportowy ..................................278
4.3.4. Kryteria i przesłanki stosowania różnych środków transportu międzynarodowego ....................279
4.3.5. Transport samochodowy .......................................281
4.3.6. Struktura przewozów ..........................................284
4.3.7. Transport osobowy ............................................286
4.3.8. Warunki wykonywania międzynarodowego transportu samochodowego przez polskie podmioty gospodarcze ................287
4.3.9. Ubezpieczenia transportowe ....................................289
4.4. Turystyka międzynarodowa ........................................290
4.4.1. Przesłanki rozwoju ............................................290
4.4.2. Tendencje rozwojowe i znaczenie turystyki zagranicznej...............295
4.4.3. Wakacje Europejczyków ........................................300
4.4.4. Podstawy prawne, uczestnictwo i organizacja turystyki międzynarodowej ...........................301
4.4.5. Uczestnictwo i organizacja turystyki międzynarodowej ...............301
4.4.6. Klasyfikacja i charakterystyka głównych składników infrastruktury turystyki międzynarodowej...305
4.5. Handel międzynarodowy własnością przemysłową, handlową i intelektualną ..........310
4.5.1. Przesłanki i charakterystyka .....................................310
4.5.2. Typy i okresy ochronne własności intelektualnej .....................312
4.5.3. Przesłanki współpracy międzynarodowej w obszarze własności intelektualnej ......315
4.5.4. Licencje ....................................................320
4.5.5. Franchising..................................................322
4.6. Inne usługi międzynarodowe .......................................324
4.7. Transakcje finansowe..............................................326
4.7.1. Zakres swobody ..............................................326
4.7.2. Transakcje walutowe...........................................334
4.7.3. Transakcje kapitałowe..........................................338

ROZDZIAŁ 5. Internacjonalizacja przedsiębiorstwa .......................347

5.1. Internacjonalizacja podmiotowa przedsiębiorstwa......................348
5.1.1. Formy internacjonalizacji własności przedsiębiorstw .................348
5.1.2. Tendencje i kierunki inwestycji zagranicznych na przykładzie wybranych państw ........351
5.1.3. Poziomy internacjonalizacji przedsiębiorstw ........................355
5.2. Rynek międzynarodowy jako cel działania przedsiębiorstwa ...............356
5.2.1. Argumenty za internacjonalizacją przedsiębiorstwa ..................356
5.2.2. Studium możliwości przedsiębiorstwa.............................359
5.2.3. Specjalizacja organizacyjna w zakresie obsługi transakcji z zagranicą.....361
5.3. Marketing międzynarodowy ........................................363
5.3.1. Pojęcie, cele i funkcje marketingu międzynarodowego ................363
5.3.2. Instrumenty marketingu .......................................365
5.3.3. Otoczenie marketingowe przedsiębiorstw międzynarodowych..........371
5.3.4. Planowanie strategiczne dostępu do rynku .........................372
5.4. Transakcje zagraniczne przedsiębiorstw ...............................374
5.4.1. Uprawnienia, regulacje prawne ..................................374
5.4.2. Oferta, informacja, zaproszenie do negocjacji .......................384
5.4.3. Poszukiwanie partnera zagranicznego .............................386
5.4.4. Negocjacje - zawarcie kontraktu .................................388
5.4.5. Wykonanie zobowiązań, zabezpieczenie należności...................390
5.5. Dokumentacja transakcji zagranicznych ..............................392
5.5.1. Charakterystyka ogólna ........................................392
5.5.2. Dokumentacja wystawiana w państwie eksportera ...................393
5.5.3. Dokumentacja wymagana przy transporcie.........................394
5.5.4. Dokumentacja wymagana w państwie importującym.................397
5.5.5. Inne dokumenty ..............................................398
5.6. Rozliczenia międzynarodowe .......................................399
5.6.1. Obrót dewizowy ..............................................399
5.6.2. Obrót bezdewizowy ...........................................400
5.6.3. Rozliczenia dewizowe ..........................................403
5.6.3.1. Systematyzacja............................................403
5.6.3.2. Płatności bezpośrednie .....................................405
5.6.3.3. Rozliczenia pośrednie ......................................419

ZAKOŃCZENIE ................................................429

SPISTABEL.......................................................... . 432
SPIS RYSUNKÓW .......................................................434
BIBLIOGRAFIA ........................................................436