Stan okładki: dobry, okładka tekturowa, częściowo pożółkła i zabrudzona, nieznacznie przetarta na krawędziach, posiada niewielkie ślady przetarć, kilku małych plam i innych zabrudzeń, grzbiet lekko przetarty na krawędziach.
Stan kartek: kilka kartek posiada niewielkie ślady małych plam, drobnych zabrudzeń i/lub zagięć, pozostałe czyste, białe lub lekko pożółkłe, jedynie od strony zewn. krawędzi kartki są lekko zakurzone i posiadają niewielkie ślady zabrudzeń.
W książce znajduje się kilkadziesiąt zdjęć i ilustracji cz.b., głównie na marginesach kartek, zaś na końcu książki znajduje się 134 reprodukcji i zdjęć cz.b. oraz 16 reprodukcji barwnych.
Wprowadzenie
Zakres materiału. Sprawy terminologiczne
"Podręcznik obejmuje problemy sztuki od połowy XVIII do początków XX wieku. Podobnie jak w poprzednich częściach, omówione są w nim zjawiska w sztuce decydujące dla ciągłości jej rozwoju (tradycji) oraz najbardziej charakterystyczne. Przyswajając materiał trzeba więc zawsze pamiętać, że nie jest to historia sztuki w zarysie, a tylko wybrane jej zagadnienia podane w kontekście historycznym.
Między stylem baroku a stylem przełomu XIX i XX wieku miały miejsce różnorodne tendencje, prądy, kierunki nie tworzące jednolitego systemu formalno-treściowego, niekiedy przenikające się wzajemnie, współżyjące z sobą, kiedy indziej następujące szybko jeden po drugim.
Historycy sztuki nie są do dziś całkowicie zgodni w określaniu niektórych z nich, np. klasycyzmu, romantyzmu, postimpresjonizmu, sztuki przełomu XIX i XX wieku. Dla ułatwienia pracy uczniowi podręcznik nie wdaje się w spory terminologiczne i przyjmuje pewne określenia, które w świetle ostatnich badań nad sztuką omawianych czasów wydają się coraz powszechniej przyjmowane; pamiętajmy, że są jednak nadal dyskusyjne.
Dla klasycyzmu i romantyzmu przyjęto określenie ruch klasyczno-romantyczny. Przejawiał się on w sztukach plastycznych, literaturze, muzyce, modzie i obyczajach; postawy klasyczne i romantyczne współżyły z sobą i nader często przenikały się wzajemnie. Niemniej klasycyzm da się wyodrębnić w styl o charakterystycznycn formach i ideach.
Historyzmem nazywana jest tendencja dominująca od połowy XVIII wieku do osiemdziesiątych lat wieku XIX, a nawet dłużej. Przejawiała się inspiracją stylami dawnymi. Zapoczątkowany przez klasycyzm i romantyzm przetrwał bardzo długo, występował powszechnie i reprezentowany był najliczniej. W XIX wieku na jego tle rozwijały się kierunki awangardowe, głównie w malarstwie, tworzone przez grupy artystów złączonych wspólnymi zainteresowaniami i celami całkowicie odmiennymi od historyzmu. Są to przede wszystkim realizm, symbolizm i impresjonizm.
Postimpresjonizm to okres w sztuce zawarty między impresjonizmem a secesją - nowym stylem powszechnie panującym; okres, który charakteryzuje się wyjściem od doświadczeń impresjonizmu, by je zużytkować na nowe sposoby. Zawiera kierunek zwany neoimpresjonizmem oraz, poza wszystkimi kierunkami, twórczość Paula Cézanne`a, Vincenta van Gogha i Paula Gauguina.
Sztuka XIX/XX wieku, mimo swej złożoności, to przede wszystkim styl powszechny, międzynarodowy, obejmujący wszystkie rodzaje sztuk plastycznych; styl, który stworzył całkiem nowe strukturalnie formy, wspólne dla dzieł całej Europy i Stanów Zjednoczonych, dominujące w okresie około 20 lat. W podręczniku nazywany będzie secesją, zgodnie z określeniem przyjętym w Polsce. (...)"
Spis treści
Wprowadzenie
- Zakres materiału. Sprawy terminologiczne
- Sztuka i czas
- Uwagi o korzystaniu z podręcznika
- Analiza dzieła sztuki
Ruch klasyczno-romantyczny w sztuce od połowy XVIII do połowy XIX wieku
- Warunki rozwoju sztuki
- Zainteresowanie przeszłością
- Wydarzenia polityczne
- Postęp techniczny
- Filozofia
- Ogólne uwagi o kulturze
- Mecenat. Sytuacja społeczna artysty
- System pracy, techniki
- Muzealnictwo
- Sztuka
- Spojrzenie na sztukę klasycystyczną i romantyczną
- Źródła ruchu. Barok, rokoko, a klasycyzm i romantyzm
- Anglia: Uwagi wstępne. Architektura. Malarstwo
- Niemcy: Uwagi wstępne. Architektura. Malarstwo
- Hiszpania
- Francja: Uwagi wstępne. Architektura. Malarstwo
- Uwagi o architekturze rosyjskiej i włoskiej
- Rzeźba klasycystyczno-romantyczna
- Polska: Uwagi wstępne. Sztuka
- Poglądy na piękno i sztukę
- Podsumowanie: Myśl klasyczna i formy klasyczne poprzez wieki
- Klasycyzm. Myśl i forma "romantyczna" poprzez wieki. Romantyzm
- Ruch klasyczno-romantyczny w sztukach plastycznych
Wybrane zagadnienia sztuki II połowy XIX wieku
- Warunki rozwoju sztuki
- Wydarzenia polityczne i problemy społeczne. Odkrycia naukowe
- Filozofia
- Uwagi o kulturze, mecenacie, miejscu artysty w społeczeństwie
- Sztuka
- Zagadnienia architektury i rzemiosła artystycznego
- Akademizm
- Realizm: we Francji, w Rosji
- Uwagi o sztuce angielskiej
- Symboliści
- Impresjoniści
- Neoimpresjonizm
- "Czterech samotnych": Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec
- Polska: Uwagi wstępne. Malarstwo
- Podsumowanie
Styl przełomu wieków - secesja
- Warunki rozwoju sztuki
- Sprawy polityczne
- Ważniejsze wynalazki, odkrycia i teorie naukowe
- Wybrane problemy filozofii
- Uwagi o kulturze i sytuacji społecznej artysty
- Literatura i muzyka
- Sztuka
- Terminologia
- Źródła, inspiracje i zapowiedzi secesji
- Dwa nurty secesji
- Architektura
- Podsumowanie
- Rzeźba przełomu XIX i XX wieku
- Polska: Uwagi wstępne. Sztuka
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia: