|
Waza z plemienia Tabwa (Kongo-Zair).
Plemię Tabwa zamieszkuje tereny na północny-wschód od Zambii, wzdłuż jeziora Tanganika na obszarze Demokratycznej Republiki Konga. Czasownik "tabwa" oznacza "być związanym" i odnosi się do czasów, kiedy ludzie należący do tego plemienia żyli pod panowaniem Królestwa Luba. W XIX wieku handel, przede wszystkim kością słoniową wpłynął na znaczny wzrost zamożności tego regionu i przyczynił się do odzyskania niepodległości przez Tabwa. Obecnie liczbę ludzi należących do tego plemienia szacuje się na 200 000 tysięcy. Zamieszkują oni wioski, w których nadrzędną władzę sprawuje wódz-czarownik. Istnieją również tajne stowarzyszenia, których schemat organizacyjny oparty jest głównie na podobnych stowarzyszeniach z terenów Afryki Wschodniej. Sztuka w plemieniu Tabwa postrzegana jest zarówno jako symbol, jak i element estetycznego wyrazu. Bardzo charakterystyczne dla tego plemienia są kunsztownie splecione, fantazyjne fryzury, które mają swoje odzwierciedlenie w rzeźbionych figurkach. Rodzaj fryzury świadczy o statusie osoby i jej pozycji w stowarzyszeniu myśliwskim "buyange". Dekoracyjne skaryfikacje zdobiły ciała Tabwa jeszcze do połowy XX wieku, dopóki rytuał ten nie został prawnie zakazany. Wzornictwo poszczególnych nacięć było ściśle określone, twarz nacinano kilkakrotnie w formie skośnych trójkątów na czole i na policzkach, wzory pokrywały również brzuch i resztę ciała. Skaryfikacje były odzwierciedleniem przynależności plemiennej, a jednocześnie wcieleniem kosmicznej idei harmonii w chaosie przyrody. Tylko osoba nosząca odpowiednie znaki mogła osiągnąć pełnię dojrzałości. Te modele i wzory określane są wspólną nazwą " vindala", najczęstszy z tych motywów to podwójne, równoramienne trójkąty, których zdwojone podstawy symbolizują dwoistość życia i cykl odradzania się lunarnej siły, ważnego aspektu kosmogonii Tabwa.
- w sesji asystowała młoda dama z plemienia Lega.
wymiary 45x23 cm
|
|
|
|
|