BYT I MYŚL
U PODSTAW NEGATYWISTYCZNEJ METAFIZYKI UNITARNEJ
TOM 3
ENIGMA I RZECZYWISTOŚCI
Leszek Nowak
Wydawnictwo: Zysk i S-ka, 2007
Oprawa: miękka
Stron: 700
Stan: NOWA
PROMOCJA !! CENA DETALICZNA 39,90 PLN U NAS - 40% = TYLKO 23,94 PLN !! W SWOJEJ OFERCIE POSIADAMY RÓWNIEŻ TOM 2
Filozofując, zazwyczaj sądzimy, że jest jeden świat fizyczny, nadbudowany nad rzeczami, wyposażonymi wyłącznie we własności pozytywne, w regularny sposób powiązane ze sobą. Nic dziwnego: taka wizja rzeczywistości podyktowana jest przez praktykę życiową ludzi. Poddaje się jej na ogół nauka (zwłaszcza tradycyjna), a za nią filozofia (zwłaszcza współczesna). Wyjątek czynimy tylko dla siebie samych. To człowiek, i tylko on, ma być zdolny do „kreowania” niebywałych światów w swoim „umyśle”. A jego doświadczenie ma być – jedyne – zdolne do rozpoznania, co spośród tego, co „stworzyliśmy”, pokrywa się z „rzeczywistością”. Wolno przypuszczać, że wszystkie te poglądy są fałszywe. Ale nawet jeśli tak nie jest, i tak warto wyobrażać sobie alternatywne wizje rzeczywistości – poza tą, którą dyktuje nam nasza praktyka życiowa (i nasza pycha).
Książka ta usiłuje obmyślić jedną z takich możliwych alternatyw, zwaną metafizyką unitarną. Próbuje również przepatrując tradycyjne trudności filozoficzne, a także sięgając po inspirację do innych dziedzin, m.in. do poezji metafizycznej i teologii apofatycznej argumentować, iż zadanie takie jest mniej fantastyczne, niż mogłoby się zdawać. Mniej fantastyczne, nic więcej.
Tom I hipotetycznie przedstawiał pewną strukturę właściwą światom w uniwersum unitarnym (model I), z pewnej definicji istotności wywodził istnienie absolutu (model II), pokazywał, na czym polega konieczność przyczynowości w tym uniwersum (model III).
Tom II usiłuje wykazać, że w uniwersum unitarnym prawdą jest teza Hegla o logicznej sprzeczności wszelkiej zmiany (model IV), czas jest zlokalizowany w wąskim tylko, niezmiennym obszarze tego uniwersum (model V) i przeistacza się w wieczność, która jest zmienna (model VI).
Tom III zajmuje się strukturalnymi własnościami absolutu i enigmy (model VII) oraz konstrukcją hipotetycznego obrazu rozwoju bytowości sytuacyjnej (model VIII). Nadto wywodzi on z wcześniejszych modeli strukturę i własności ciała, a także wyróżnia w tym obrazie ruchu bytowości podlinie somatyczne, wśród których – wolno oczekiwać – znajduje się tzw. rzeczywistość aktualna (model IX).
SPIS TREŚCI: OD AUTORA
CZĘŚĆ ÓSMA O ABSOLUCIE I ENIGMIE (model VII) Rozdział XVII. HIPOTEZY JEDYNOŚCI ABSOLUTU I SAMOSIĘZA-WIERALNOŚCI ENIGMY
Rozdział XVIII. O GOMBROWICZA „ZAPADNI PIEKIELNEJ", LEIBNIZA „MYŚLI PRZEKRACZAJĄCEJ WYOBRAŹNIĘ", „ISTNIENIU GĘSTYM", MOŻNOŚCI I AKCIE, NICOŚCI W SENSIE BOEHMEGO, HEGLOWSKIEJ KRYTYCE ZASADY TOŻSAMOŚCI ORAZ O PEWNEJ ZAGADCE METALOGICZNEJ W TRAKTACIE WITTGENSTEINA
CZĘŚĆ DZIEWIĄTA O EWOLUCJI BYTOWOŚCI SYTUACYJNEJ (model VIII) Rozdział XIX. HIPOTEZA KONIECZNEGO I NIEOGRANICZONEGO WYŁANIANIA SIĘ ABSOLUTU
Rozdział XX. O UNITARNEJ PARAFRAZIE KATEGORII TAO, PEWNEJ TEZIE VAIŚESIKI, JEDNI PLOTYNA, POWROTACH (BEZ)ŚWIATÓW, SWEDENBORGA IDEI CREA-TIO EX NIHILO, POSSYBILIZMIE METAFIZYCZNYM ORAZ O ZASADACH DIALEKTYKI MARKSISTOWSKIEJ
CZĘŚĆ DZIESIĄTA O EWOLUCJI ŚWIATÓW SOMATYCZNYCH (model IX) Rozdział XXI. HIPOTEZA PARTYCYPACJI FORMY CIAŁA W ABSOLUCIE
Rozdział XXII. HIPOTEZA PRZYPADKOWOŚCI CIAŁ
Rozdział XXIII. O BOGU I ŚWIATACH BOSKICH, SAMOISTNOŚCI WSZELKIEGO ISTNIENIA, OPOZYCJI ISTOTA/ISTNIENIE, PARADOKSIE POZYTYWNOŚCI ORAZ O PARADOKSIE KAMIENIA TEOLOGICZNEGO
Rozdział XXIV. HIPOTEZA PRZYPADKOWOŚCI RZECZYWISTOŚCI SOMATYCZNYCH
Rozdział XXV. O NIEISTNIENIU DUCHÓW I „KAMIENIA FILOZOFICZNEGO", REFUTACJI EMPIRYZMU METAFIZYCZNEGO I O TRZECH SPOŚRÓD „DRÓG" TOMASZA Z AKWINU
Rozdział XXVI. O NIEISTNIENIU N1RYANY, STATUSIE METAFIZYCZNYM JEZUSA, PLATOŃSKICH ZASADACH PEŁNOŚCI BYTOWEJ, ŚW. ANZELMA IDEI STWORZENIA, MAJ-MONIDESA POJĘCIU BOGA I O KOTARBIŃSKIEGO UJĘCIU POWSZECHNIKÓW
Rozdział XXVII. O MOŻLIWOŚCI DALSZYCH ROZWINIĘĆ
Zakończenie. HIPOTEZY METAFIZYCZNE I (MNIEJ LUB BARDZIEJ) METAFIZYCZNE ARGUMENTY
ZAPOWIEDŹ TOMU IV
CYTOWANA LITERATURA