Druga edycja "Nietzsche seminarium" - po edycji "zerowej" Festiwalu Filozofii, przekutej na tom pierwszy oddzielnej serii wydawniczej i edycji pierwszej "Nietzsche seminarium", przynoszącej tom drugi, odpowiednio: Wokół Nietzschego i Nietzsche: system czy dywagacje? - owocuje tomem trzecim, jak w wypadku poprzedniego, zawierającym pytanie w ekstremalizującej, zbinaryzowanej formie, lecz nadto prowokacyjne w swej treści, z samą prowokacją członem ustanowionej opozycji: "prowokator czy moralista".
Zebrane w tomie prace - rozbite na cztery działy, przy czym bezpośrednio tytułowe zagadnienie podejmują tylko "komentarze", "polemiki" pozostają nim w dość ścisłym związku, przekład pracy Simmla odznacza się pewną nutnnomicznością, a mimo to zachowuje "ducha" problemu, recenzje zaś ogniskują się wokół ważnej książki Pawła Pieniążka Suwerenność a nowoczesność w intencji nie mają dążyć do prostego rozstrzygnięcia. Okazuje się bowiem, że "problemem" może być sam problem, że różnie można określać status prowokacji i moralizatorstwa w dziele Nietzschego, że podjęcie problematyki retorycznej organizacji tekstu i problematyki wartości wymaga szeregu dodatkowych specyfikacji i staje się źródłem nowych trudności i kolejnych zagadnień. Nie przypadkiem więc po "komentarzach" pojawiają się "polemiki" i nie przypadkiem daje się zauważyć mnogość przyjętych perspektyw badawczych i paradygmatów interpretacyjnych.
Jak na tytułowe pytanie odpowiadają autorzy zebranych w tomie prac? Jak pecyfikują "problem"? Jak rozwijają zawartą w tytule metaforę? Jeżeli, jak uznaczyłem, nie chodzi tu o proste rozstrzygnięcie, to właśnie dlatego nie brak prób specyfikacji i uściślenia.