Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroind

19-01-2012, 15:23
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 56 zł     
Użytkownik orientalbridge
numer aukcji: 2000330863
Miejscowość gdańsk
Wyświetleń: 14   
Koniec: 14-01-2012 17:52:39
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Aby zobaczyć obrazek proszę włączyć wyświetlanie grafiki w swojej przeglądarce 

Światło słowem zwane

 Wypisy z literatury staroindyjskiej

 

.

 

 

 

 

 

Autor:

Praca zbiorowa

 

 

 

 

Wydanie:

Warszawa 2007

Ilość stron:

892

Rozmiar:

165x235 [mm]

ISBN:

[zasłonięte]978-83899-86-6


 

 

Praca zbiorowa pod redakcją Marka Mejora

Literatura indyjska odznacza się długością trwania, ciągłością przekazu, obfitością i różnorodnością form wyrazu artystycznego. Hymny religijne Wed, traktaty liturgiczne, teksty mistyczno-filozoficzne, olbrzymie eposy, poezja dworska i liryka, dramat, powieści, bajki i baśnie oraz wiele innych składają się na jej niezwykłe bogactwo.

Wypisy z literatury indyjskiej to oryginalne dzieło polskich indologów, najobszerniejszy z istniejących w literaturze polskiej wybór tekstów tłumaczonych z oryginałów w sanskrycie i języku palijskim. W zamierzeniu autorów tomu wypisy z literatury staroindyjskiej obejmują literaturę piękną, z wyłączeniem literatury filozoficzno-religijnej i naukowej, od epoki wedyjskiej aż do podbojów muzułmańskich, czyli mniej więcej okres od połowy II tysiąclecia p.n.e. do XII wieku n.e. Każda epoka została poprzedzona stosownym omówieniem ogólnym, a do każdego tekstu został dodany wstęp. Część utworów, w dobrych przekładach na język polski, zaczerpnęliśmy z Antologii literatury indyjskiej opracowanej pod redakcją Stanisława Schayera oraz z osobno wydanych tekstów, wiele jednak trzeba było dopiero przetłumaczyć. Dobór utworów podporządkowany został przede wszystkim kryterium wartości literackiej. Staraliśmy się dać Czytelnikowi jak najlepsze przedstawienie literatury staroindyjskiej w układzie chronologicznym i pod względem formy literackiej.


Książka wydana pod patronatem Instytutu Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego


WSTĘP (M.M.)

SŁOWO O AUTORACH PRZEKŁADÓW I OPRACOWAŃ

LITERATURA WEDYJSKA

HYMNY RYGWEDY (J.J.)
X.129. Hymn o prapoczątku wszechrzeczy (S.Sch.)
X.81. Hymn do wszechstwórcy (Wiśwakarmana) (A.Ł.)
I.164. Hymn do wszystkich bogów (fragment) (A.Ł.)
Hymny do Agniego
I.58. (J.J.)
I.73. (J.J.)
II.4. (J.J.)
VI.6. (J.J.) 
X.45. (J.J.)
X.51. (J.J.)
Hymny do Indry
I.130. (J.J.) 
II.15. (J.J.)
IV.18. (J.J.)
V.32. (J.J.) 
II.12. (A.Ł.)
Hymny do Somy
IX.41. (J.J.)
IX.72. (J.J.)
IX.83. (J.J.)
IX.113. (J.J.) 
Hymn do Bryhaspatiego
X.68. (J.J.)
Hymny do Waruny
I.25. (A.Ł.) 
V.85. (S.Sch.)
Hymny do Zorzy
I.92. Zorza i Aświnowie (J.J.) 
V.80. Zorza (J.J.)
VI.64. Hymn do Jutrzenki (S.Sch.)
Hymn do Sawitara
I.35. (J.J.)
Hymny do Aświnów
II.39. (J.J.)
IV.45. (J.J.)
Hymny do Marutów
I.85. (J.J.)
I.87. (J.J.) 
V.59. (J.J.) 
V.45. Hymn do wszystkich bogów (J.J.)
VII.63. Hymn do Surji, Mitry i Waruny (J.J.) 
I.24. Hymn do bogów: Agniego, Sawitara i Waruny (A.Ł.)
III.33. Rozmowa Wiśwamitry z rzekami (S.Sch.) 
X.75. Pochwała rzek (S.Sch.)

ATHARWAWEDA. Zaklęcia i modlitwy (J.J.)
I.7. Do Agniego – zaklęcie wykrywające czarowników (J.J.) 
I.13. Zamawianie błyskawicy (S.S.) 
IV.20. Zamawianie czarodziejskiego ziela, które niewidzialne demony 
czyni widzialnymi (S.Sch.)
II.31. Zaklęcie przeciw robakom (S.Sch.) 
II.15. Zaklęcie przeciw lękowi (J.J.)
III.6. Zaklęcie przeciw wrogom – z gałęzią drzewa aśwatthy (J.J.)
VI.6. Zaklęcie przeciw wrogom (J.J.)
III.18. Zaklęcie przeciw rywalce-żonie – z zielem (J.J.)
VI.8. Zaklęcie miłosne (J.J.)
VI.9. Zaklęcie miłosne (J.J.) 
VI.131. Zaklęcie miłosne (S.Sch.)
VI.136. Zaklęcie na porost włosów (S.Sch.)
III.30. Modlitwa o zgodę (A.Ł.)

BRAHMANY (J.J.)
Podanie o Śunahśepie (A.Ł.)
Ajtarejabrahmana VII.13–18. (A.Ł.)

UPANISZADY (J.J.) 
Bryhadaranjaka upaniszada 
I.4.1–5. Powstanie świata (J.J.)
IV.5. Pouczenie Jadźńawalkji (J.J.) 
Ćhandogja upaniszada
III.14. Nauka Śandilji o jedności Atmana i Brahmana (S.Sch.) 
IV.10–15. Ognie ofiarne pouczają Upakosalę (S.Sch.)
VI.9–16. Pouczenie Uddalaki Aruniego (J.J.)
VIII.7–12. Pouczenie Pradźapatiego (J.J.)
Ajtareja upaniszada (A.Ł.)
Rozdział I
Rozdział II
Rozdział III
Majtri upaniszada (fragmenty) (A.Ł.)
I. Prapathaka
III. Prapathaka


LITERATURA EPICKA

MAHABHARATA (J.J.)
Fragmenty początkowe
I.1. Wstęp. W lesie Najmisza (H.W.-G.)
I.54. Król Dźanamedźaja i Kryszna Dwajpajana (H.W.-G.)
I.55–56. Streszczenie Mahabharaty (H.W.-G.)
I.56. Pochwała Mahabharaty (H.W.-G.)
Wybrane epizody
I.57. Satjawati córka rybaka, czyli księżniczka 
o rybim zapachu (H.W.-G.)
I.92–94. Król Śantanu i Satjawati (H.W.-G.)
I.94–100. Król Śantanu spotyka Satjawati (H.W.-G.)
II.43. Durjodhana na dworze Judhiszthiry (J.J.) 
II.58. Gra w kości (J.J.)
II.60. Pohańbienie Draupadi (J.J.)
VII.164. Śmierć Drony (J.J.)
VII.165. Śmierć Drony (J.J.) 
XI.18. Lament Gandhari (J.J.)
XI.19. Lament Gandhari (J.J.)
I.64. Pustelnia Kanwy (M.M., A.K.)
I.65–66. Opowieść o Wiśwamitrze (A.K.)
III.39.10–40.51. Kajrata (Powieść o góralu) (M.M., A.L.) 
III.185.2–53. Opowieść o rybie (Historia potopu) (M.M., A.L.)
III.281. Sawitri (M.M.)
Pieśń V (A.L.)
III.50–78. Nal i Damajanti (M.M., A.L.)
XI.4–6. Człowiek w studni (M.M.) 
Pieśń Pana (Bhagawadgita) (J.J.)
XI. Objawienie Wszechpostaci (J.J.)

RAMAJANA (J.J.)
I.2. O powstaniu poezji (M.M.) 
III.50. Porwanie Sity (J.J.) 
III.58. Rozpacz Ramy (J.J.) 
VI.97.1–23. Śmierć Rawany (A.K.) 
I.60.5–23. Podanie o Śunahśepie (S.Sch.) 

PURANY (J.J.) 
Bhagawatapurana (J.J., M.M.)
X.20. Opis pory deszczowej i jesieni (J.J.)
XII.1. Upadek i postępująca degradacja kolejnych dynastii 
w epoce kali-juga (M.M.)
Agnipurana (M.M.)
I.17. Stworzenie świata (M.M.) 


WCZESNA LITERATURA BUDDYJSKA

WPROWADZENIE (M.M.) 
Z LIRYKI PALIJSKIEJ
Grupy kazań (Suttanipata) (M.M.)
I.1.1–8. Strofy o skórze węża (S.Sch.)
I.3. O nosorożcu (S.F.M.) 
III.8. Strofy o cierniu udręki (S.Sch.)
Słowa Dhammy (Dhammapada) (M.M., S.F.M.) 
III. Strofy o myśli
V. Strofy o głupcu 
VI. Strofy o mędrcu
VII. Strofy o doskonałym
XXIV. Strofy o żądzy
XXV. Strofy o mnichu
Strofy starszych mnichów / Strofy starszych mniszek 
(Theragatha / Therigatha) (M.M., S.Sch.) 
1. Strofa wstępna
2. Strofa Thery Mahakotthiki
3. Strofa Thery Kankharewaty
4. Strofa Thery Mantaniputty
5. Strofa Thery Walliji
6. Strofy Thery Mahakappiny

ZE ZBIORU DŹATAKÓW (M.M.) 
Opowieść o zjadaczu owoców różanej jabłoni (294) (M.M.)
Osioł w lwiej skórze (188) (S.Sch.)
O łabędziach i gadatliwym żółwiu (215) (S.Sch.)


LITERATURA KLASYCZNA


POEZJA I PROZA DWORSKA

WPROWADZENIE (A.T.)

1. KRÓTKIE FORMY POETYCKIE (LAGHUKAWJA)

Bhartryhari. TRZY SETKI (ŚATAKATRAJA). Wybór (A.T.) 
Z Setki o właściwym postępowaniu (S.Sch.)
Z Setki o miłości (S.Sch.)
Z Setki o wyrzeczeniu się świata (S.Sch.)

KRÓTKI OPIS PÓR ROKU (RYTUSANHARA) (A.T.)
Pieśń I, strofy 1–10 (A.K.)

Kalidasa. OBŁOK POSŁAŃCEM (MEGHADUTA) (J.S.)

Amaru. SETKA AMARU (AMARUŚATAKA). Wybór (A.T.) 

Dźajadewa. PIEŚŃ O GOWINDZIE-PASTERZU 
(GITAGOWINDA) (B.Ś.)
Z pieśni pierwszej (A.K.)


2. DWORSKIE POEMATY EPICKIE (MAHAKAWJA)

Aśwaghosza. ŻYWOT BUDDY 
oraz POEMAT O PIĘKNYM NANDZIE (A.G.)
Żywot Buddy (Buddhaćarita) (A.G.)
Pieśń III, 25–62
Pieśń VI, 1–55
Pieśń VIII, 1–18
Poemat o pięknym Nandzie (Saundarananda) (A.G.)
Pieśń IV, 1–45
Pieśń X, 1–17, 19–27, 50
Pieśń XI, 1–59
Pieśń XV, 30–63
Pieśń XVII, 63–70

KALIDASA (M.P.) 

Kalidasa. NARODZINY KUMARY (KUMARASAMBHAWA) (M.P.) 
Pieśń IV. Lament Rati

BHATTIKAWJA – DZIEŁO I AUTOR (L.S.) 
Canto XII. Przybycie Wibhiszany 

Bharawi. OPOWIEŚĆ O ARDŹUNIE I KIRACIE 
(KIRATARDŹUNIJA) (A.T.) 
Pieśń VIII, strofy 1–26

Magha. ZABICIE ŚIŚUPALI (ŚIŚUPALAWADHA) (A.T.) 
Pieśń III (fragmenty)
Słowniczek
KSZEMENDRA (M.M.) 
Bryhatkathamańdźari (M.M.)
Powiastka o kocie, fałszywym sędzi (Mardźarakhjajika, 16.25)
Bodhisattwawadanakalpalata (M.M.) 
Opowieść o królu Udrajanie (Udrajanawadana, 40.15–35) 
Opowieść o królewnie Muktalacie (Muktalatawadana, 7.50–67) 

Kalhana. KRONIKA KRÓLÓW KASZMIRU 
(RADŹATARANGINI) (M.M.)
Fala I, strofy 1–24 (wstęp)

3. PROZA DWORSKA (GADJAKAWJA)

Dandin. PRZYGODY DZIESIĘCIU MŁODZIEŃCÓW 
(DAŚAKUMARAĆARITA) (A.T.)
Rozdział VI. Przygody Mitragupty (fragmenty)


BAJKI I BAŚNIE 

WPROWADZENIE (M.M.)

PAŃĆATANTRA (E.S.)
Wstęp (E.S.)
Księga I. O rozdzieleniu przyjaciół (E.S.)
Opowieść I. Małpa i klin z drewna
Opowieść II. Szakal i bęben
I.9. Historia o wszy Guzdralskiej i pluskwie Ogniopysku (S.Sch.) 
III.1. (IV.5) Osioł w tygrysiej skórze (M.M.)

DOBRE POUCZENIE (HITOPADEŚA) (M.M.)
IV.2. Opowiastka o dwóch gęsiach i gadatliwym żółwiu (M.M.)

Somadewa. OCEAN STRUMIENI BAŚNI 
(KATHASARITSAGARA) (M.M.)
O cnocie i niecnocie niewieściej
Wararući opowiada historię swego żywota (S.Sch.)
Małżeństwo Wararućiego (H.W.-G.)
Upakośa i czterech jej zalotników (H.W.-G.)
Okrutna świekra (H.W.-G.)
Arthalobha i jego piękna żona (H.W.-G.)
O niewiernej żonie, która się z ciałem męża spaliła (H.W.-G.)
O kobiecie, co męża kazała zamordować (H.W.-G.
Wadźrasara, któremu żona nos i uszy obcięła (H.W.-G.)
O mało co (H.W.-G.)...
Księżniczka i dwaj złodzieje (H.W.-G.)
Żona Dhanadewy (H.W.-G.)
Żona Rudrasomy (H.W.-G.)
Żona Saśina (H.W.-G.)
Wężowa żona – zakończenie (H.W.-G.)
Dwadzieścia pięć opowieści wampira (I, VII, XVI, XXV)
Wprowadzenie (H.W.-G.)
Historia wstępna (H.W.-G.)
Opowieść pierwsza. O pięknej Padmawati i mądrym towarzyszu 
księcia (H.W.-G.)
Opowieść siódma. Karpatika i księżniczka Asurów (H.W.-G.) 
Opowieść szesnasta. Bodhisattwa Dźimutawahana (H.W.-G.)
Opowieść dwudziesta piąta. Zakończenie Historii wstępnej (H.W.-G.)
Zakończenie (H.W.-G.)

SIEDEMDZIESIĄT OPOWIADAŃ PAPUGI (ŚUKASAPTATI) (M.M.) 
61. O tym, jak Tedźuka oszukała swego męża i przyprowadziła do domu 
kochanka udającego lekarza (M.M.) 


DRAMAT

INDYJSKI TEATR I DRAMAT KLASYCZNY (M.K.B.)
Kontekst kulturowy
Natura świata
Teoria uogólnienia
Widowisko jako perypetia (itiwrytta)
Maniery (wrytti), czyli teoria komunikowania
Dziesięciokształt
Krótkie dzieje wczesnego dramatu
Teatr klasyczny dziś

Aśwaghosza. ŚARIPUTRAPRAKARANA (M.M.)
SZTUKI BHASY (M.K.B., B.Ś.)

Bhasa. DZIEJE CHŁOPCA (BALAĆARITA) (B.Ś.)

Bhasa. MOWA POSELSKA (DUTAWAKJA) (M.K.B.)

Bhasa. ŚREDNI (MADHJAMAWJAJOGA) (M.K.B.)

Bhasa. PRZYSIĘGA JAUGANDHARAJANY 
(PRATIDŹŃAJAUGANDHARAJANA) (M.K.B.)

Kalidasa. ROZPOZNANIE ŚAKUNTALOWICA 
(ABHIDŹŃANAŚAKUNTALA) (M.K.B.)
Śakuntala (akt I, II i IV) (S.Sch., E.S.)

Harsza. RADOŚĆ WĘŻY (NAGANANDA) (M.M., B.Ś.)
Inwokacja
Prolog

Wiśakhadatta. SYGNET RAKSZASY (MUDRARAKSZASA) (M.K.B.)

Mahendrawikrama Warma. PIJACKIE SWAWOLE 
(MATTAWILASA-PRAHASANA) (B.Ś.) 
Dzień pierwszy
Dzień drugi
Dzień trzeci

Śaktibhadra. CUDOWNY DIADEM (AŚĆARJAĆUDAMANI) (B.Ś.)
Akt II: Demonica Śurpanakha (B.Ś.) 

=====================================================================================================================


 

                                                                              e  -mail: [zasłonięte]@hotmail.com

 

                                                                                                       tel 504[zasłonięte]959