Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

~~ NA PRZYKŁADZIE FILMU ~~ ZYGMUNT LICHNIAK wyd.I

24-01-2012, 5:30
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 15 zł     
Użytkownik _FENOOMEN_
numer aukcji: 2040804408
Miejscowość ŁÓDŹ
Wyświetleń: 5   
Koniec: 16-01-2012 12:28:03
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

WITAM PAŃSTWA SERDECZNIE!!!!

PRZEDMIOTEM AUKCJI JEST WYSZUKANA i

PRAWIE JUŻ NIEDOSTĘPNA

KSIĄŻKA

~ NA PRZYKŁADZIE FILMU ~

ZYGMUNT LICHNIAK

" U progu tej książki należy się Czytelnikowi garść, zwięzłych wyjaśnień, oprócz tych, które znajdzie — w nadmiarze — próg jej przekroczywszy. Wyjaśnienie pierwsze: książka jest na pewno jakimś wyrazem zafascynowania kinem, filmem, X muzą. Ale nie tylko tym. Czym jeszcze, to już sama powinna dopowiedzieć. Wyjaśnienie drugie: właśnie to dopowiedzenie jest w niej chyba najistotniejsze z tego, co ma do powiedzenia. W każdym razie to, a nie ściśle filmowe dywagacje, dało jej prawo stania się książką. Wyjaśnienie trzecie: książka ta zawiera wybór rzeczy drukowanych w ciągu ostatnich lat na łamach „Słowa Powszechnego" oraz „"Życia i Myśli". Autor przesiał teksty, ale ich zasadniczo nie korygował, nie plewił z powtórzeń, wydając je rozmyślnie na łup ich pierwotnej zapalczywości czy dziennikarskiego pośpiechu. Wyjaśnienie czwarte: wszystkie późniejsze wtrącenia autorskie (ograniczone zresztą do minimum) będą się wypowiadały głosem innej czcionki, właśnie takiej, jaką wypowiada się to wtrącenie wstępne.
Zakończyć je wypada życzeniem, aby — mimo wszystko — książka ta w jakiejś mierze przydała się nie tylko kinomanom w rozmowie o poznaniu naszej dzisiejszej kultury. A. „poznanie kultury jest także kulturą" — jak powiadał Czarnowski.
1 września 1961 r."
 

 

 

SPIS TREŚCI:


Słowo w stronę nie tylko kinomanów ....
O filmie — szerzej
I. Wyjaśnienie na wszelki wypadek
II. Społeczny awans kina
III. Awans ideologiczny filmu
IV. Coraz więcej filmów, czy coraz lepszych? .
V. Nad katalogiem filmów z lat 1946—1961
VI. Rozrachunek z wojną
VII. Starcia ze współczesnością
VIII. Na szerokim marginesie
IX. W kręgu współodpowiedzialności za kulturę filmową
X. Ze strony katolików

O filmie lżej (Z „Listów do kinomanów")

I. Małe prolegomena kinomańskie

Adresuję „listy"
O kinochamach .

Widmo „Trędowatej

  Wyniki naszej kinomańskiej ankiety

Zakąski bywają pożywniejsze od obiadu .
Pochwała dla PKF
Film jest mądry, czyli gratulacje dla Makarczyńskiego

II. Z kręgu polskich obrachunków wojennych
Pokłóćmy się na temat „Popiołu i diamentu"
Czy „Eroica" obraża naród?
Próba epiki filmowej
Czy „Zamach" się udał?
Jeszcze jeden tryptyk
Czy „Lotna" potknęła się na przeszkodzie?
Uśmiechnęło się do nas „Zezowate szczęście"
Jeszcze jeden pociąg z ludźmi
Kariera „Dezertera"

III. ,,Zaraz po wojnie" i „teraz," — w filmie
O trudnych początkach władzy ludowej
„Powrót"
„Nikt nie woła?", czyli apel do smakoszów .
Głos Wajdy w sprawie tzw. współczesnej młodzieży, czyli ,.Niewinni czarodzieje"
Film o sprawach, które się dzieją wśród nas
Jeszcze raz o „Bazie ludzi umarłych"
„Czas przeszły" — niedokonany
Blaski i cienie eksperymentu
Tom Mix w Bieszczadach pasie krowy
Film zmarnowanych okazji
„Historia współczesna" Wandy Jakubowskiej
Chwalę „Miasteczko", czyli udany portret prowincji
Film bardzo ludzki
Dobry „Pociąg"

IV. Komedia mało ludzka
O rzeczach wesołych — smutno
Wiech zrobiony na szaro, czyli Walery Wątróbka w sosie antyfilmowym
Spij, Ewuniu, spokojnie
Wyjaśnienie w sprawie „muszli"
„Szczęściarz Antoni"
Ufff! Nareszcie!

V. Patrząc i myśląc
Hitler nie istniał?
Sztuka faktów — oskarża
„Młode lwy" z moim pytajnikiem
Film, który przypomina, ostrzega, walczy
Dwunastu prawdziwych ludzi
„Otello" Orsona Wellesa
Graham Greene na ekranie
Western doskonały i coś więcej
Początek sagi o wielkim cwaniaku
Reno Claira poemat o dyskrecji uczuć
„Vat Soli", czyli „La strada"
W cieniu „La strady", czyli „Fortunella"
Pochwała Raimu i Marcel Pagnola, czyli „Żona piekarza"
Historia z trupem w wannie, czyli cieszmy się z dobrego kryminału
Jeszcze o "estetyce kryminałów"
Kłopoty z sympatycznym zbrodniarzem
Dlaczego „Paryżanka" bije „Guendalinę"?
Straszna historia pewnej hrabini
Czy serca młodzieży biją „W rytmie rock and rolla"?

VI. Falowanie „nowej fali" u sąsiadów
Na wysokiej fali „Cichego Donu"
„Lecą żurawie "... wysoko
Wielki film o losie ludzkim
Piękna ballada o ludziach żywych
Miły „Sieroża"
„Dama z pieskiem"
Poemat o twórczym uporze
Ostrożnie z kredytem
Poniżej lotu żurawi
Śladami kiepskiej konwencji
Granica patosu
Ciekawy trójkąt
O kiepskim „Obserwatorze"

VII. Z kinomańskiego sakwojaża
W stronę X muzy
Wieczna młodość Tarzana
Z obydwu stron prawdy
Co nie przemija z wiatrem?
Colosseum kiczu
Temat nr 1: młodzież zagrożona
„Nadzy i martwi", „Młode lwy"
„Komu bije dzwon"
Co mi powiedziała „Kotka na gorącym dachu"
Kobieta i pajac
Król (Charlie) w Nowym Jorku
Czyżby ósmy cud świata
Czy rzeczywiście: jak nas widzą, tak nas piszą?
„Wakacje" i wakacje
Spotkanie ze ,,Spokojnym Amerykaninem"
Trochę kinologii
Hitchcock bawi się w psychoanalityka
Znów świetna Maria Schell
Okrągły ekran w Moskwie
Brigitte Bardot gawarit pa russki

VIII. O FFF-ach
O FFF — refleksyjnie
Pierwszy wieczór III FFF: „Czarny Orfeusz"
Drugi wieczór III FFF: „Gwiazdy"'
Trzeci wieczór III FFF: „Czterysta batów"
Czwarty wieczór III FFF: „Nazarin"
Piąty wieczór III FFF: brawa dla krótkometrażówek
Szósty wieczór III FFF: „W czepku urodzeni"
Siódmy wieczór III FFF: „Świt nadchodzi"
Ósmy wieczór III FFF: „General delia Rovere"
Dziewiąty wieczór III FFF: „Anatomia morderstwa"
Jedenasty wieczór III FFF: „Hiroszima, moja miłość"
Dwunasty wieczór III FFF: „Dzieje zakonnicy"
Z IV FFF: „Żywi bohaterowie"
Z IV FFF: „Statek z dynamitem"
Z IV FFF: „Róże dla prokuratora"
Z IV FFF: „Szminka do ust"
Z IV FFF: „Wózek"
Z IV FFF: „Długa noc 1943"
Z IV FFF: „Rocco i jego bracie" .
Z IV FFF: „Liga dżentelmenów"
Z IV FFF: „Romeo, Julia i ciemność"
Z IV FFF: „Music hall"
Z IV FFF: „Dziewczyna z wyspy"

IX. Popatrzmy w gwiazdy
Dytyramb na cześć Grety Garbo
Fanfan w czarnej ramce
Nekrologowe wspomnienie: Gary Cooper
Pożegnanie z Clark Gable'em .
„Mój wujaszek czyli pan Hulot: filozof-satyryk
Człowiek o twarzy smutnego konia
O smutnym Fernandelu
Dwa razy Spencer Trący
Przy okazji „Babette"

X. O nim — osobno
Metafizyk ekranu
Człowiek — to brzmi smutno, czyli: o .,"Wieczorze kuglarzy"
Festiwalu bergmanowskiego — ciąg dalszy
Memento Bergmana
Bergmana pochwała życia
„Twarz"
Tarr, gdzie rosną problemy, czyli wielki traktat Bergmana o samotności i egoizmie
..Lekcja miłości" czy... rezygnacji?
, Bergman początkujący

XI. Dopisek z wrześniowych dni filmu polskiego
Mądra, gorzka wymowa faktów
„Samson" Wajdy
Groza wojennego zniszczenia i trwałości fałszywych podziałów
"Droga na Zachód"' czy droga byle przed siebie?
O czym mówią „Milczące ślady"
Przeciwko — "Przeciwko bogom"


WYDAWNICTWO - PAX

ROK - 1961

OKŁADKA - MIĘKKA Z OBWOLUTĄ

WYDANIE I nakład 2000+350

STR. - 387

WYMIARY - 20 x 13 cm

  

GORĄCO POLECAM!!!!!!!

STAN KSIĄŻKI JAK NA WIEK UWAŻAM NA 

BDB= !!!!

(PODNISZCZONA OBWOLUTA, PRZYBRUDZENIA, PIECZĄTKA/PODPIS, MAŁE PRZYTARCIA NA GRZBIECIE)

ZAPRASZAM
DO LICYTACJI!!!!

 

UWAGI:
KOSZT PRZESYŁKI ZWYKŁEJ WYNOSI 5,30ZŁ, A PRIORYTETOWEJ 6,80Zł.
KOSZT PRZESYŁKI ZWYKŁEJ POLECONEJ WYNOSI 7,50ZŁ, A PRIORYTETOWEJ 9,00ZŁ
za przesyłkę niepoleconą nie odpowiadam



TEL: 0-888-[zasłonięte]-922

 

PYTANIA PROSZĘ KIEROWAĆ NA E-MAIL BĄDŹ KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE. DANE DO PRZELEWU ORAZ DODATKOWE INFORMACJE ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE O MNIE.