WITAM PAŃSTWA SERDECZNIE!!!!
PRZEDMIOTEM AUKCJI JEST WYSZUKANA i
PRAWIE JUŻ NIEDOSTĘPNA
KSIĄŻKA
~ NA PRZYKŁADZIE FILMU ~
ZYGMUNT LICHNIAK
SPIS TREŚCI: Słowo w stronę nie tylko kinomanów .... O filmie — szerzej I. Wyjaśnienie na wszelki wypadek II. Społeczny awans kina III. Awans ideologiczny filmu IV. Coraz więcej filmów, czy coraz lepszych? . V. Nad katalogiem filmów z lat 1946—1961 VI. Rozrachunek z wojną VII. Starcia ze współczesnością VIII. Na szerokim marginesie IX. W kręgu współodpowiedzialności za kulturę filmową X. Ze strony katolików
O filmie lżej (Z „Listów do kinomanów")
I. Małe prolegomena kinomańskie
Adresuję „listy" O kinochamach .
Widmo „Trędowatej
Wyniki naszej kinomańskiej ankiety
Zakąski bywają pożywniejsze od obiadu . Pochwała dla PKF Film jest mądry, czyli gratulacje dla Makarczyńskiego
II. Z kręgu polskich obrachunków wojennych Pokłóćmy się na temat „Popiołu i diamentu" Czy „Eroica" obraża naród? Próba epiki filmowej Czy „Zamach" się udał? Jeszcze jeden tryptyk Czy „Lotna" potknęła się na przeszkodzie? Uśmiechnęło się do nas „Zezowate szczęście" Jeszcze jeden pociąg z ludźmi Kariera „Dezertera"
III. ,,Zaraz po wojnie" i „teraz," — w filmie O trudnych początkach władzy ludowej „Powrót" „Nikt nie woła?", czyli apel do smakoszów . Głos Wajdy w sprawie tzw. współczesnej młodzieży, czyli ,.Niewinni czarodzieje" Film o sprawach, które się dzieją wśród nas Jeszcze raz o „Bazie ludzi umarłych" „Czas przeszły" — niedokonany Blaski i cienie eksperymentu Tom Mix w Bieszczadach pasie krowy Film zmarnowanych okazji „Historia współczesna" Wandy Jakubowskiej Chwalę „Miasteczko", czyli udany portret prowincji Film bardzo ludzki Dobry „Pociąg"
IV. Komedia mało ludzka O rzeczach wesołych — smutno Wiech zrobiony na szaro, czyli Walery Wątróbka w sosie antyfilmowym Spij, Ewuniu, spokojnie Wyjaśnienie w sprawie „muszli" „Szczęściarz Antoni" Ufff! Nareszcie!
V. Patrząc i myśląc Hitler nie istniał? Sztuka faktów — oskarża „Młode lwy" z moim pytajnikiem Film, który przypomina, ostrzega, walczy Dwunastu prawdziwych ludzi „Otello" Orsona Wellesa Graham Greene na ekranie Western doskonały i coś więcej Początek sagi o wielkim cwaniaku Reno Claira poemat o dyskrecji uczuć „Vat Soli", czyli „La strada" W cieniu „La strady", czyli „Fortunella" Pochwała Raimu i Marcel Pagnola, czyli „Żona piekarza" Historia z trupem w wannie, czyli cieszmy się z dobrego kryminału Jeszcze o "estetyce kryminałów" Kłopoty z sympatycznym zbrodniarzem Dlaczego „Paryżanka" bije „Guendalinę"? Straszna historia pewnej hrabini Czy serca młodzieży biją „W rytmie rock and rolla"?
VI. Falowanie „nowej fali" u sąsiadów Na wysokiej fali „Cichego Donu" „Lecą żurawie "... wysoko Wielki film o losie ludzkim Piękna ballada o ludziach żywych Miły „Sieroża" „Dama z pieskiem" Poemat o twórczym uporze Ostrożnie z kredytem Poniżej lotu żurawi Śladami kiepskiej konwencji Granica patosu Ciekawy trójkąt O kiepskim „Obserwatorze"
VII. Z kinomańskiego sakwojaża W stronę X muzy Wieczna młodość Tarzana Z obydwu stron prawdy Co nie przemija z wiatrem? Colosseum kiczu Temat nr 1: młodzież zagrożona „Nadzy i martwi", „Młode lwy" „Komu bije dzwon" Co mi powiedziała „Kotka na gorącym dachu" Kobieta i pajac Król (Charlie) w Nowym Jorku Czyżby ósmy cud świata Czy rzeczywiście: jak nas widzą, tak nas piszą? „Wakacje" i wakacje Spotkanie ze ,,Spokojnym Amerykaninem" Trochę kinologii Hitchcock bawi się w psychoanalityka Znów świetna Maria Schell Okrągły ekran w Moskwie Brigitte Bardot gawarit pa russki
VIII. O FFF-ach O FFF — refleksyjnie Pierwszy wieczór III FFF: „Czarny Orfeusz" Drugi wieczór III FFF: „Gwiazdy"' Trzeci wieczór III FFF: „Czterysta batów" Czwarty wieczór III FFF: „Nazarin" Piąty wieczór III FFF: brawa dla krótkometrażówek Szósty wieczór III FFF: „W czepku urodzeni" Siódmy wieczór III FFF: „Świt nadchodzi" Ósmy wieczór III FFF: „General delia Rovere" Dziewiąty wieczór III FFF: „Anatomia morderstwa" Jedenasty wieczór III FFF: „Hiroszima, moja miłość" Dwunasty wieczór III FFF: „Dzieje zakonnicy" Z IV FFF: „Żywi bohaterowie" Z IV FFF: „Statek z dynamitem" Z IV FFF: „Róże dla prokuratora" Z IV FFF: „Szminka do ust" Z IV FFF: „Wózek" Z IV FFF: „Długa noc 1943" Z IV FFF: „Rocco i jego bracie" . Z IV FFF: „Liga dżentelmenów" Z IV FFF: „Romeo, Julia i ciemność" Z IV FFF: „Music hall" Z IV FFF: „Dziewczyna z wyspy"
IX. Popatrzmy w gwiazdy Dytyramb na cześć Grety Garbo Fanfan w czarnej ramce Nekrologowe wspomnienie: Gary Cooper Pożegnanie z Clark Gable'em . „Mój wujaszek czyli pan Hulot: filozof-satyryk Człowiek o twarzy smutnego konia O smutnym Fernandelu Dwa razy Spencer Trący Przy okazji „Babette"
X. O nim — osobno Metafizyk ekranu Człowiek — to brzmi smutno, czyli: o .,"Wieczorze kuglarzy" Festiwalu bergmanowskiego — ciąg dalszy Memento Bergmana Bergmana pochwała życia „Twarz" Tarr, gdzie rosną problemy, czyli wielki traktat Bergmana o samotności i egoizmie ..Lekcja miłości" czy... rezygnacji? , Bergman początkujący
XI. Dopisek z wrześniowych dni filmu polskiego Mądra, gorzka wymowa faktów „Samson" Wajdy Groza wojennego zniszczenia i trwałości fałszywych podziałów "Droga na Zachód"' czy droga byle przed siebie? O czym mówią „Milczące ślady" Przeciwko — "Przeciwko bogom"
WYDAWNICTWO - PAX
ROK - 1961
OKŁADKA - MIĘKKA Z OBWOLUTĄ
WYDANIE I nakład 2000+350
STR. - 387
WYMIARY - 20 x 13 cm
GORĄCO POLECAM!!!!!!!
STAN KSIĄŻKI JAK NA WIEK UWAŻAM NA
BDB= !!!!
(PODNISZCZONA OBWOLUTA, PRZYBRUDZENIA, PIECZĄTKA/PODPIS, MAŁE PRZYTARCIA NA GRZBIECIE)